Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

U hebt nog geen account?
SCHRIJF U GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu
Meer dan 3.000 tests, 6.000 nieuwe wagens en 120.000 tweedehandswagens

En/Of

En/Of

Win een van de 10 travelsets met autoreinigingsproducten van Oakshed & Sons!

Win een van de 10 travelsets met autoreinigingsproducten van Oakshed & Sons!

Ik neem deel

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Vergelijken

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo (2017)

Geschreven door op

193.455 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

In afwachting van de volelektrische Mission E is deze superhybride Porsches antwoord op Tesla. Bijna 700 pk sterk en zo zuinig als een nonnetje. AutoWereld doet de test.

Wat is dit?

De rapste der Panamera’s, krachtiger dan de Turbo S, met een V8-biturbo die hand in hand werkt met een elektromotor. Er zit een stekker op, dus je kan hem opladen en er dus ook volelektrisch mee rijden. Mokerprestaties, en toch 100% fiscaal aftrekbaar, ook na de jaarwisseling. Zelfs de twee meter brede kont was te smal om de volledige modelnaam erop te krijgen: Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo (hij is trouwens ook als vijfdeursberline te koop). We vatten hem even samen:

  • V8-biturbo van 550 pk met elektromotor van 100 kW, samen 680 pk
  • 49 kilometer elektrische autonomie
  • 0-100 km/u in 3,4 seconden
  • 69 g/km CO2, 100% fiscaal aftrekbaar
  • 2,5 ton zwaar
  • Meer dan 193.000 euro
  • Superhybride naast modalere E-Hybrid

Nou nou!

Klopt, dit is een auto voor gevorderden, één brok spitstechnologie. Gebaseerd op de Turbo S, wiens 550 pk sterke V8-biturbo hij overneemt, maar dan met op de krukas een extra elektromotor van 100 kW, oftewel 136 pk. In tandem geeft dat een totaal van 680 paarden, waarmee dit net niet de krachtigste Porsche van allemaal is. De GT2 RS zit aan 700.

Al dat geweld gaat via een gerobotiseerde achtbak naar de vier wielen, achteraan verdeeld via een gestuurd sperdifferentieel.

Onder de koffervloer zit een ferme accu van 14,1 kWh, waarmee deze Porsche in de allerideaalste omstandigheden 49 kilometer elektrisch kan rijden. Met de V8 uitgeschakeld haalt hij bovendien een top van 140 km/u, met een spurt tot 100 in 6,1 seconden.

Werken beide samen, dan halveert die tijdspanne haast, terwijl de digitale naald tot voorbij de 300 km/u-markering gaat.

De elektronica denkt mee. Het kijkt via de kaartgegevens en allerhande sensoren 3 kilometer voorwaarts en stippelt een zo efficiënt mogelijk rijprogramma uit. Los daarvan kan je eigenhandig de volelektrische aandrijving inschakelen, de batterij sparen of zelfs opladen.

Via de knop op het stuur kan je daarnaast nog eens kiezen voor een elektrische, hybride, sportieve of supersportieve stand. Je moet er je hoofd bij houden, maar met de hybride annex automatische stand doe je weinig verkeerd.

Laden duurt 2,5 tot 6 uur, afhankelijk van je laadstation.

Hoe rijdt dat, zo’n Panamera van 2,5 ton?

Deze Porsche zit op het eindpunt van een vicieuze cirkel, het gewicht wordt gemaskeerd door mechanische technologie, die op zijn beurt natuurlijk ook de nodige kilo’s neerzet. Het resultaat is best dynamisch, weliswaar met dank aan luchtvering, adaptieve dempers, actieve rolstangen, vierwielaandrijving- en sturing (dat laatste een optie) en een actief differentieel inclusief elektronische hulp via de remmen. Oh ja, de remmen: koolstofkeramisch. De velgen zijn standaard 21 duim groot.

De hele onderdelenwinkel zet zoden aan de dijk, want deze Panamera stribbelt niet tegen wanneer je hem wil smijten. Het voelt allemaal zeer natuurlijk en ongecompliceerd aan. Niet zo sportief als een klassieke benzinebroer, daarvoor is-ie te zwaar, maar comfort en dynamiek staan op het niveau dat je mag verwachten.

Dat hij zijn kilo’s camoufleert, ligt aan de ligging van de accu’s. Achter de achteras en dus een mooi tegengewicht voor de V8 in de voorsteven. Maar ze zijn er wél, dat hoor je in de ophangingsgeluiden en voel je onder het remmen.

Zelfs onder het accelereren. Deze Porsche geeft je te zelden het gevoel haast 700 pk sterk te zijn. Bij het hernemen voel je natuurlijk wel de immense trekkracht, maar echt ademstokkend is-ie niet. Misschien ligt het er ook aan dat er niets brutaals aan is, gewoon een serene machtsontplooiing.

Het rempedaal is ook wel even wennen, het eerst deel van de slag is zacht, voor de recuperatie, daarna wordt het plankhard, voor het feitelijke remmen.

Hoe zit het met het verbruik?

Ligt eraan of je consequent oplaadt of niet, en hoe lang je trajecten zijn. Met een elektrische autonomie van net geen 50 kilometer kan je in bepaalde gevallen je benzineverbruik tot nul herleiden. Maar doe je lange afstanden en heb je een zware voet, dan ontkom je niet aan een eindsaldo dat een eind boven de 10 l/100 km ligt. Dit blijft tenslotte een achtcilinder met twee japen van turbo’s.

Hoe zit het tegenwoordig met de taksen?

De meeste plug-ins worden vanaf volgend jaar minder bevoordeeld, met niet langer 100% aftrekbaarheid. Deze jongen ontspringt de dans, zijn kWh/kg-verhouding is gunstig genoeg om volledig aftrekbaar te blijven. Voor de zakelijke rijders die zich er zo eentje aanschaffen is dat geen slechte zaak, met een factuur van haast 200.000 euro.

Al kan je je natuurlijk ook vraagtekens plaatsen bij het subsidiëren van dergelijke luxewagens. Kijk er in elk geval maar eens goed naar wanneer je er één ziet rijden. Je hebt er tenslotte onrechtstreeks mee voor betaald.

Het AutoWereld-oordeel?

Indrukwekkend is deze Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo absoluut, een unieke brok hypermoderne technologie die groene ambities verzoent met mokerprestaties, in een jasje van bedwelmende luxe dan nog. Maar het is ook een geweldenaar die dat alles nodig heeft om te bereiken wat je ook met iets modaler materiaal kan doen, namelijk je verbruik in toom houden. Het tegenovergestelde van ‘less is more’, dus.

Mits juist gebruik kán hij ecologie en sensaties ook verzoenen. Mits verkeerd gebruik is het, samen met de Tesla Model S niet meer dan de rapste fiscale ontsnappingskoning van allemaal.

In dit artikel : Porsche, Porsche Panamera