Eerste tests
Ford Edge 2.0 TDCi 240 ST-Line (2019)

Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.
Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken
Geweren en pick-ups, het zijn van die Amerikaanse fenomenen die wij in Europa maar moeilijk kunnen vatten. Ook in onze contreien groeit echter de populariteit van dat laatste (gelukkig niet die van het eerste), vooral uit Japan maar de jongste jaren ook met Ford- en Volkswagen-logo’s (Ranger en Amarok). De komst van een Amerikaanse speler naar ons continent was onafwendbaar.
RAM’s kon je hier via het parallelle circuit al langer kopen, maar nu heeft moederhuis Fiat-Chrysler (FCA) ook een officiële verdeler aangeduid. De Zwitsers-Zweedse onderneming KWA gaat de RAM 1500 samen met enkele Dodges importeren, met in België voorlopig 2 verdeelpunten: Buga (Antwerpen) en Leie Auto’s (Zulte).
De RAM 1500 in een notendop:
Welja, dit ding is inderdaad zo groot en vooral breed dat het in onze contreien vaak als een olifant in een porseleinkast door het verkeer zal knotsen. En die V8 zo dorstig dat je je de pleuris betaalt aan benzine. Maar voor wie ervan houdt, is een Amerikaanse pick-up ook onverzettelijk charmant.
Opvallend aan de RAM 1500, dit is generatie vijf, is alvast wel de mate van verfijning. Hij heeft actieve geluidswering, akoestische beglazing, actieve aerodynamica, cilinderuitschakeling, actieve snelheidsregelaar en rijvakhulp en desgewenst ook luchtvering. De ruggengraat is uiteraard een ladderchassis, maar dit is meer dan een veredelde vrachtwagen. De importeur verwacht er dan ook Range Rover en Mercedes GLS-rijders mee te verleiden. Wel even aankijken of dát wat wordt.
De reusachtige V8 is dus de enige optie, de diesel, bekend van de Grand Cherokee van zustermerk Jeep, wordt tot nader order niet verkocht in Europa. Er wordt wel werk gemaakt van conversies naar LPG en CNG.
Verrassend veel zelfs. We troffen zetelverwarming- en koeling voor en achter, een verwarmd stuur, een Harman/Kardon-installatie met 19 luidsprekers en een subwoofer, een verticaal aanraakscherm van 12 duim, je noemt het. Typisch Amerikaans zijn wel de materialen, hier en daar zit smakeloze kunststof. Overwegend is het echter goed, de knoppen zijn zelfs van bovengemiddelde kwaliteit.
Achteraan zit je riant, er is meer beenruimte dan in een Mercedes S-Klasse en je kan de rugleuning ver naar achteren klappen. Handig is anderzijds de opklappende zitting, waardoor je hoge voorwerpen kan stouwen.
Zeker, met twee vergrendelbare differentiëlen en een reductiebak trekt hij zich geweldig goed uit de slag in de modder of op zandbergen. Daarnaast kan hij 5,7 ton sleuren en kan je in de laadbak 1 ton kwijt.
Verrassend geraffineerd, we stipten het al aan. Het stuur is opvallend direct en nooit reden we met een pick-up met starre achteras die zo genuanceerd stuurt. De luchtvering levert bovendien fantastisch werk en maakt van deze Amerikaan de zachtste kilometervreter in zijn genre. Een revelatie.
De motor smeedt een zacht geheel met de achttrapsautomaat. Echt snel gaat het niet, maar de machtsontplooiing is wel immens.
Qua comfort absoluut, en hoewel hij te log is om echt sportief de bochten aan te snijden, heeft-ie op zijn manier ook wel rijplezier te bieden, door zijn karakter.
Maar het blijft natuurlijk een reusachtige en dorstige pick-up. Is het niet om met reusachtige aanhangwagens te sleuren of ladingen cement te vervoeren, dan is dit ding natuurlijk hopeloos overbekwaam en veel te breed voor ons verkeer. Al bestaan er lieden die daar ook weer de charme van inzien.
De RAM 1500 is een curiosum en eerder geschikt voor een kampeertrip in de Mojave-woestijn dan voor een bezoek aan de Delhaize. We hadden ons echter aan een stuk rijdende archeologie verwacht, en wat dat betreft heeft-ie ons verrast. Qua (veiligheids)uitrusting en verfijning is hij helemaal mee met zijn tijd, en zo’n beheerst grollende V8 lusten wij op tijd en stond natuurlijk ook wel. Maar voor alledag mag het gerust wat minder zijn.