Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

De YOUNGTIMERS RALLY? De voorinschrijving is nog open! Let’s do it !

De YOUNGTIMERS RALLY? De voorinschrijving is nog open! Let’s do it !

nu inschrijven

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Range Rover Evoque SD4 MHEV (2019)

Het lijnenspel van de nieuwe Range Rover Evoque oogt vertrouwd, maar technisch is de tweede generatie 99,9% nieuw. AutoWereld doet de test met de mildhybride SD4 MHEV.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De tweede generatie van de Range Rover Evoque, die als wereldpremière voorgesteld wordt op het Autosalon van Brussel 2019. Hoewel het lijnenspel vertrouwd oogt, zouden enkel de deurscharnieren hetzelfde zijn als zijn voorganger. Wat moeten we nog onthouden?

  • Voorlopig enkel als vijfdeurs
  • Splinternieuw platform
  • Mildhybride set-up (behalve de voorwielaangedreven TD4 150)
  • Meer interieurruimte en grotere koffer
  • Clearsight-terreintechnologie

Is de nieuwe Evoque dan een hybride SUV?

Ja, al gaat het om een milde hybridisering via een e-booster. Die puurt energie uit het vertragen en slaat die op in een compact accupakket. Dat maakt een zeilmodus mogelijk, die de Evoque onder de 17 km/u geruisloos laat glijden. Echt elektrisch rijden, zit er voorlopig niet in. Daarvoor is het wachten tot begin 2020, wanneer de plug-inversie van de nieuwe Evoque met een driecilinder turbobenzine en een heuse elektromotor demarreert.

Wij gingen op pad met de Evoque SD4 MHEV, met de voorlopig sterktste uitvoering van de 2 liter-turbodiesel onder de motorkap. Die verzamelt 240 pk en 500 Nm, sprint in 7,7 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 225 km/u. En draait een stuk stiller dan voorheen. Nu hebben we die zelfontbrander niet op zijn merites kunnen beoordelen. We moeten immers bekennen dat onze eerste kennismaking met de nieuwe Evoque niet volgens het boekje verliep.

De organisatie had voor de gelegenheid enkel een 4x4-parcours uitgezet, nota bene in de catacomben van het Londens spoornet. Sneller dan 5 km/u hebben we er dus nog niet mee gereden, laat staan op de openbare weg. Je kan je natuurlijk afvragen wie anno 2019 nog echt offroad gaat met een nieuwe Range Rover, gezien de huidige modellen daar haast te mooi voor zijn.

Test Range Rover Evoque 2019

Maar het blijft wel een terreinjongen?

Zeker en vast. Dat de kleinste Range Rover nog steeds als een grote presteert, komt door toepassing van het Terrain Response 2-systeem, dat de adaptieve dempers nog beter met de 4x4-systemen laat samenwerken. Idem dito voor de vierwielaandrijving van GKN, die echte torque vectoring toelaat om de wielen individueel van het juiste vermogen te voorzien beter dan op de remmen te teren.

Er is ook de Hydrobush-technologie, die met vloeistof gevulde ophangingsbussen gebruikt om minder trillingen door te geven en tegelijk duidelijkere boodschappen via het met alcantara overtrokken stuur te communiceren. Het eerste verzet van de negentrapsautomaat doet bovendien dienst als veldversnelling. Kortom: stuk voor stuk ingrediënten die de Evoque ook op de weg naar nieuwe hoogtes moeten tillen, maar waarover we na deze alternatieve test nog geen uitspraken kunnen doen. Desalniettemin hebben we nummer twee aan het betere 4x4-werk onderworpen op rails, ramps en rioolbuizen in de tunnels van de Britse hoofdstad. 

Test Range Rover Evoque 2019

Wat is dan die Clearsight-technologie?

Land Rover zou Land Rover niet zijn als de nieuwe snufjes geen betrekking op het 4x4-gebeuren zouden hebben. Toegegeven, de Evoque is in de eerste plaats voor de stadsjungle ontwikkeld. Maar toch moet en zal hij ook offroad van zich doen spreken, liefst zonder kleerscheuren. Precies daarom heeft Land Rover Clearsight geïntroduceerd, een systeem dat op vier extra camera’s teert: drie voor Ground View en een nog een andere voor Rear View.

Dat laatste is een uitbreiding op de klassieke achteruitrijcamera, maar dan geprojecteerd in de binnenspiegel beter dan op het infotainmentscherm. De bijhorende lens zit verstopt in de dakantenne, waardoor je een breder én duidelijker beeld krijgt. Volgens Land Rover is dat nuttig als er achteraan iemand in het midden zit, volgens ons omdat de achterruit nog steeds iets van een brievenbus heeft.

Clearsight Roadview is zowaar nog handiger, omdat het ook in de echte jungle dienst kan doen. Door een camera in de grille met twee lenzen in de buitenspiegels te combineren, kan de Evoque een 180 gradenbeeld van onder de auto op het infotainmentscherm projecteren. Daarop zie je precies wat er onder de motor en de voorwielen gebeurt, bijvoorbeeld om over een smalle brug te rijden of scherpe rotsen te vermijden.

Met het Transparant Bonnet Concept previewde Land Rover in 2014 al een gelijkaardig systeem, dat bij deze tot uitvoering komt. Beide Clearsight-systemen kosten natuurlijk extra, maar onderstrepen wel dat zelfs de kleinste Range Rover uit het Land Rover-gamma zijn 4x4-roots niet verloochent.

Test Range Rover Evoque 2019

Waarom komt de nieuwe Evoque enkel als vijfdeurs?

Dusver was 70% van het clientèle kinderloos, allicht omdat het eerste model niet echt gezinsvriendelijk was. Daar probeert de tweede generatie een mouw aan te passen. Hoewel de quasi identieke buitenafmetingen het tegendeel laten vermoeden, biedt de nieuwe Evoque meer interieurruimte. De met 21 millimeter gegroeide wielbasis zorgt voor een paar extra centimeters knieruimte op de achterbank, terwijl er onder de voorstoelen iets meer (maar nog steeds niet zoveel) voetruimte is.

Dat de brandstoftank door de nieuwe structuur 20% groter wordt, is ook een plus. Net als de koffer, die voortaan 591 liter slikt en breed genoeg is om een kinderkoets te laden. Of de gemiddelde Evoque-koper daarvan wakker ligt, is een andere vraag. Van een coupé- of een cabrioversie is er inderdaad geen sprake. Al weet je maar nooit, want dankzij de SVO-afdeling weet je maar nooit of er nog een special in het vat zit.

Test Range Rover Evoque 2019

Het AutoWereld-verdict?

Een voorlopig oordeel, daar de testomstandigheden bezwaarlijk representatief genoemd kunnen worden. Sprong de eerste Evoque er vooral designmatig uit, dan doet de tweede meer van zijn techniek spreken. Er staan nu ook hybridemotoren in de brochure en het interieur is een stuk ruimer geworden. Maar of zich dat ook in een bovengemiddelde rijdynamiek vertaalt, moeten we je vooralsnog schuldig blijven. Wordt vervolgd!

Geschreven door op