Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Range Rover Sport SVR (2018)

Land Rover heeft de Range Rover Sport opgefrist, een update waarbij de hardcore SVR wat extra power cadeau kreeg. AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De Range Rover Sport heeft update gekregen, waarbij de bonkige SUV naast een heleboel comfortsnufjes ook een plug-inhybride P400e-versie verwelkomde. Wij gaan evenwel op pad met de vernieuwde SVR:

  • Range Rover Sport MY18-updates, waaronder het Touch Pro Duo-infotainmentsysteem dat Land Rover introduceerde op de Velar
  • SVR krijgt nieuw aeropakket met lichtgewicht motorkap uit koolstofvezel
  • 5 liter-V8 S/C met nog meer power
  • Aanpassingen aan onderstel en software rijhulpmiddelen voor betere dynamiek
  • Off-roadtalent blijft overeind

2018 Range Rover Sport SVR

Wat een voetballersauto...

De krachtigste Range Rover Sport is altijd al een opvallende verschijning geweest. De vernieuwde SVR doet daar graag een schepje of twee bovenop, toch als je de uit naakt koolstofvezel opgetrokken motorkap combineert met het Madagascar Orange van onze testwagen. De gigantische koelsleuven, de verbrede wielkasten en de enorme einddempers doen de rest. Subtiliteit is de Britse hooligan nu eenmaal vreemd.

En die brutale aanval op de zintuigen wint enkel aan momentum wanneer je het beest tot leven wekt, want de V8 met supercharger knettert als een dondervogel en gromt als een hellehond. Elke keer je de achttrapsautomaat naar een volgende verzet lepelt, doet de sportuitlaat de ether trillen. De soundtrack is simpelweg hilarisch.

2018 Range Rover Sport SVR

Veel show, weinig go?

De prestaties van de SVR zijn niet om te lachen. Het overbekende 5 liter-blok heeft aan spierkracht gewonnen, het piekvermogen klimt van 550 naar 575 pk en het maximumkoppel van 680 naar 700 Nm. Die testosteronkuur maakt deze Range ook wat sneller. Hoewel deze kolos vlot 2,3 ton op de weegschaal zet, sprint hij in 4,5 seconden van 0 naar 100 km/u. De topsnelheid bedraagt 283 km/u. En dat met de luchtweerstandscoëfficiënt van een flatgebouw.

Nu vraagt dat waanzinnige prestatiepotentieel wel opofferingen aan de pomp. Het gemiddelde normverbruik bedraagt een nog enigszins overzichtelijke 12,7 liter per 100 kilometer, in de praktijk jaag je er geheid een liter of 16 door. Goed dat de brandstoftank een volume van 104 liter heeft.

2018 Range Rover Sport SVR

Krijg je dat ding ook de bocht rond?

In vergelijking met zijn voorganger is de SVR niet alleen sterker en sneller geworden, de ingenieurs van Special Vehicle Operations hebben deze Range Rover Sport ook strakker doen rijden. Het onderstel krijgt andere dempers en de luchtvering een aangepaste kalibratie, waardoor dat zware lijf minder duikt wanneer je in de ankers gaat en minder steigert wanneer je weer op het gaspedaal gaat staan. Het koetswerk rolt ook minder, waardoor het chassis meer grip genereert bij het bochtenjassen.

Hij mist dan wel de bouw en de lenigheid, de SVR heeft wel de flair om als een pletwals door het achterland te stormen. Pret verzekerd, toch zolang je geen WRC-tijden ambieert. Want al te brutale stuurbewegingen brengen wat onrust in de gelederen, de schuld van zijn flinke gewicht en hoge bouw. En van zijn gespleten persoonlijkheid.

Ondanks de focus op prestaties heeft Land Rover niet willen raken aan de off-roadcapaciteiten van de Sport. Ook de SVR klautert over rotsen als een goedgemutste berggeit, splitst rivieren alsof het simpele regenplassen zijn. De transmissie behoudt de low-rangefunctie en de Terrein Response-technologie tekent opnieuw present.

2018 Range Rover Sport SVR

Het AutoWereld-oordeel?

Een vuurspuwend monster is het, die Range Rover Sport SVR. Afzichtelijk en asociaal, politiek incorrect en totaal overbodig, maar haast misdadig leuk. Hooligans kunnen best charmant voor de dag komen, zo blijkt. We kennen geen enkele SUV die wegkomt met dat Madagascar Orange gespoten koetswerk, iets waarin deze SVR op de een of andere manier wel slaagt.

 

 

Geschreven door op