Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Wat zoek je?

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / RANGE ROVER TDV6 (2012) - Terreintest

'Verander hem niet, maak hem gewoon beter.' Met die opdracht stuurden Range Rover-klanten de technische staf richting atelier. Het begin van heel wat slapeloze nachten.

RANGE ROVER TDV6 (2012) - Terreintest #1
Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Hij is dus niet veranderd, die nieuwe Range Rover?

Jawel, jawel, de uitspraak sloeg voornamelijk op het design en de comfortsgraad, twee aspecten waar de statige Brit zich al decennia om laat roemen. Naar stijl toe blijft de Range dan ook vasthouden aan dat hoekige concept, zij het deze keer wel met de nodige spielereien.

Zo lopen de lichtblokken voor- en achteraan deels door in de flanken. Een aanpassing die ondertussen de nodige discussie teweeg heeft gebracht, al blijkt er vooral een praktische overweging achter te schuilen. In de States ben je namelijk verplicht in profiel reflectoren aan te brengen. Een functie die nu vervuld wordt door de uitlopers van de lampen. Zij die zich dus niet kunnen vinden in deze wat abstractere tekentaal, dienen met hun klachten dan ook over de oceaan te trekken.



Goed, maar daarmee weten we nog steeds niet wat er nu daadwerkelijk anders is aan deze editie?

Heel simpel: alles. We zouden liegen, de wielbouten deelt de L405 nog met zijn voorganger, de L322, maar voorts werd er geen lasnaad behouden van de vorige Range Rover. Kan ook moeilijk, want in tegenstelling tot generatie drie, werd nummer vier volledig opgetrokken uit aluminium.

Van de onderliggende structuur tot de koetswerkpanelen, zowat alles wat er enigszins om vroeg, werd opgetrokken uit die legering. De koets is zodoende 180 kilo lichter. Tel je alles samen, dan pits je zo’n 300 kilo af van het totaalgewicht van generatie drie. En kies je, tot slot, voor de nieuwe en twee cilinders minder tellende TDV6, dan tors je zelfs 420 kilo minder mee.



Yep, ook onder de motorkap werd er gemorreld. De 3 liter-diesel kennen we uiteraard al uit andere Land Rover-producten, dus zo nieuw is die zelfontbrander niet. Met zijn 258 pk en 600 Nm sprint die V6 nu, dankzij zijn crashdieet, wel ongeveer even snel richting zijn limieten dan de vorig met zijn 4,4 liter-V8. Overigens kan je dat laatste blok ook nog steeds bestellen. Misschien zelfs een must, aangezien diens romige karakter zoveel beter aansluit bij de status van de Range. Hou er dan wel rekening mee dat je een hele zwelg diesel meer nodig hebt dan de 7,5 liter (196 g/km CO2) die de TDV6 achterover slaat.



En hoe zit het in het terrein? 

De Range heeft een traditie in ere te houden en daar wordt over het Kanaal niet licht mee omgesprongen. Het Terrain Response kreeg daarom een update en leest nu zelf de ondergrond. Gewoon de controller in Auto zetten dus en de elektronica het werk laten doen. Offroaden voor dummies, heet zoiets dan.

Naast die technologische update werden ook de terreinmaten herbekeken. De bonkige Brit kan nu terugvallen op een bodemvrijheid van 30,3 centimeter, een veeruitslag van 26 centimeter voor- en 31 achteraan, maximale op- en afrijhoeken van respectievelijk 34,7 graden onder de voorbumper en 29,6 onder de kont en een wadingdiepte van 90 centimeter. Leuk detail: dat je met de Range kopje onder kan, heb je in zekere zin te danken aan de Queen Mary. De nieuwe luchtinlaten onder de motorkap hebben namelijk wat weg van een cruiseschip, wat reden genoeg was voor de Britten om die sleuven dan maar meteen te vernoemen naar Groot-Brittanniës meest gerenommeerde sloep.



Motor: 2993 cc, V6 (biturbodiesel), 190 kW/258 pk bij 4000 opm, 600 Nm bij 2000 opm Transmissie: permanente wielaandrijving, achttrapsautomaat Afmetingen (l/b/h): 4999/2073/1835 mm Gewicht: 2160 kg Koffer: 909-2030 l Ophanging: dubbele wishbones/multilink Prestaties: 209 km/u, 0-100 km/u in 7,9 sec. Normverbruik: 7,5 l/100 km CO2-uitstoot: 196 g/km Prijs: 91.200 euro

Reportage in AutoWereld 317 // december 2012

Journalist AutoGids/AutoWereld

Tests

Onze tests

Stockwagen

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Vind de autoverzekering die bij jou past!
  • Vind de autoverzekering die bij jou past!

  • AutoWereld helpt je samen met verzekeringsmakelaar Hopala graag verder met je autoverzekering. Via het vergelijkingsplatform vind je makkelijk en transparant een autoverzekering op maat.

  • Ontdek het hier!