Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Renault Captur E-Tech Plug-In Hybrid (2020)

Na de elektrische wagens stort Renault zich nu ook op een hybride avontuur. De nieuwe Captur is er nu ook als plug-inhybride E-Tech. AutoWereld doet de test.

32.575 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

De nieuwe Renault Captur, die er naast de benzine- en dieselversies er nu ook als plug-in hybride E-Tech is. Wat je nog moet weten?

  • 1,6 liter-benzinemotor zonder turbo is samen met Nissan ontwikkeld
  • 2 elektromotoren: eentje voor de aandrijving, eentje als starter-generator en synchronisator
  • Gecombineerd vermogen van 160 pk
  • 1,4 l/100 km en 32 g CO2/km volgens de WLTP
  • Batterij van 9,8 kWh geeft 50 km elektrische range
  • Geen ruimteverlies tegenover gewone Captur

Concurrentie?

Naar nog een plug-in hybride in het B-segment is het even zoeken, Renault lijkt daarmee een primeur in handen te hebben. Maar de volledig elektrische Peugeot e-2008 en toekomstige Opel Mokka-e uit dezelfde stal kosten gek genoeg quasi evenveel.

Testomstandigheden?

In principe stond er een uitgebreide presentatie in Marseille op de planning, maar door de pandemie moest die geannuleerd worden. In de plaats heeft Renault een heuse roadshow georganiseerd door heel Europa, waaronder ook België. We vertrokken dus bij Renault Belux om de hoek van onze redactie langs een voorgeprogrammeerde route van ongeveer 53 kilometer. De meest gunstige omstandigheden voor een PHEV, dus.

Weetjes?

Het hybride systeem dat Renault ontwikkelde voor de Clio, de Captur en de Mégane leent een heleboel technologie uit de Formule 1 >>> Lees meer.

Heeft Renault niet al eens een hybride gehad?

Je zou denken van wel, gezien de ervaring die het Franse merk al heeft met elektrische wagens. Maar het trio van E-Tech-modellen (Clio, Captur, Mégane) is de eerste poging om een verbrandingsmotor te verzoenen met elektrokracht. De Clio is daarbij een zelfladende hybride, terwijl de Captur en Mégane stekkerversies zijn, maar alle drie maken ze gebruik van dezelfde benzinemotor en versnellingsbak. Het verschil zit in het vermogen van de elektromotoren en de grootte van de batterij.

Is deze Captur een ‘echte’ hybride?

Jazeker, zijn batterij van 9,8 kWh is groot genoeg en zijn CO2-uitstoot laag genoeg om in aanmerking te komen voor 100% fiscale aftrekbaarheid. En, belangrijker nog als je er echt mee gaat rijden, zijn elektrische range van 50 km is in de praktijk zo goed als haalbaar. Wij wisten ongeveer 45 km af te leggen voor de benzinemotor moest bijspringen, waarbij we wel moeten zeggen dat het parcours vooral bestond uit 50- en 70-wegen. Zoek je de elektrische topsnelheid van 135 km/u op, dan slinkt het batterijniveau zienderogen.

Vertel eens over die speciale versnellingsbak.

We hebben er een jaartje geleden al een heel artikel aan gewijd, maar kort gezegd: om de aandrijflijn zo compact mogelijk te maken, heeft Renault gekozen voor een versnellingsbak met klauwkoppeling in plaats van een (CVT-)automaat. Er is geen synchromesh, de tweede elektromotor van 15 kW zorgt ervoor dat de verbrandingsmotor en de eerste elektromotor op een gelijk toerental komen, voor de klauwkoppeling ze, euh, koppelt. In de praktijk merk je maar weinig van dit samenspel tot wanneer je het gaspedaal vloert. Dan is er een duidelijke vertraging tussen het geloei van de motor en het moment dat je echt begint te versnellen.

Het zijn dus geen 160 trappelende raspaarden onder de kap?

Nee, ze gedragen zich duidelijk beter onder een belasting van 0 tot 50% dan alles daarboven. Daar zit trouwens ook de sweet spot van het chassis van de Captur E-Tech, aan een gezapig tempo toont hij zich erg comfortabel en meegaand. De keerzijde van die comfortmedaille is natuurlijk een gevoelloze besturing, al is dat in deze niet echt een kritiekpunt. In stadsverkeer gedraagt de Captur E-Tech (toch met een opgeladen batterij) zich als een uit de kluiten gewassen Zoé dankzij zijn elektrokracht, en dat is een compliment.

Quanta costa?

Daar zit het knelpunt een beetje: plug-in hybrides zijn meestal spek voor de bek van de fleetmarkt, waardoor er minder naar de aanschafprijs wordt gekeken en meer naar de Total Cost of Ownership. Die zou bij de Captur E-Tech 54 tot 78 euro lager liggen dan bij respectievelijk een diesel- of benzine-Captur, maar dat neemt niet weg dat je nog steeds minstens 32.575 euro moet neerleggen om er eentje te kunnen kopen. En dat is pittig voor een B-segmenter, hoeveel technologie er ook onder de kap zit.

Het AutoWereld-oordeel?

De eerste pannenkoek mislukt altijd, maar Renault lijkt geen flater te hebben geslagen met zijn eerste lading hybrides. De Captur E-Tech laat alvast een geslaagde eerste rij-indruk na en ontstijgt als plug-in hybride de verwachtingen van het B-segment. Maar zijn prijs doet dat ook.

Verwante testen

In dit artikel : Renault, Renault Captur

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm