Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Renault Captur 1.3 TCe (2019)

Na de Clio zit ook de Renault Captur helemaal in het nieuw. AutoWereld doet de test.

25.275 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

De tweede generatie van de Captur, de bestverkochte kleine SUV van Europa en dus één van Renaults belangrijkste modellen. De Fransen hebben hem nu helemaal vernieuwd, naar het recept van zustermodel Clio. Kort samengevat:

  • 11 centimeter langer geworden
  • Gebouwd op CMF-platform van de Clio en Nissan Juke
  • Benzine, diesel en stekkerhybride
  • Verschuifbare achterbank
  • Semi-autonome rijfuncties beschikbaar

De concurrentie:

Testomstandigheden:

  • De streek rond Athene. Waar je je in een andere tijd waant, met veel oude auto’s en een redelijk liberale interpretatie van de verkeersregels.

Specificaties testvoertuig:

  • Kleur: Atacama-oranje
  • Banden: Goodyear EfficientGrip, 215/55 R18

Leuke weetjes:

  • De eerste Captur, destijds de opvolger van de weinig geliefde Modus, volgde een merkwaardig commercieel patroon: elk jaar verkocht Renault er meer exemplaren van dan het vorige. Normaalgezien loopt de grafiek neer- in de plaats van opwaarts.
  • De hybride krijgt een op de autosport geïnspireerde versnellingsbak. Lees hier alles over dit bijzondere systeem.

Op Clio-basis dus?

Net als de nieuwe Clio (en de onlangs gelanceerde Nissan Juke) staat de Captur op het gezamelijke CMF-B-platform, dat lichter is en vooral ook klaar voor elektrificatie. Begin 2020 volgt dus ook die hybride versie.

Zie hem maar als een verhoogde en verlengde stadsauto, met vooral extra zit- en laadruimte. Je kan kiezen tussen beide, want de achterbank is andermaal verschuifbaar. De elektronica is zo overgenomen uit de Clio, met onder andere twee riante kleurenschermen en een semi-automatische piloot, allen tegen bijbetaling uiteraard.

Je ziet het meteen dat dit de zoon van zijn vader is, de grote lijnen zijn dezelfde gebleven, maar de details wel gemoderniseerd. Zoals de C-vormige achterlichtblokken, de led-stroken vooraan of het sierlijstje op de C-stijl, dat de lagere carrosserie en het vaak in een contrastkleur gelakt dak scheidt.

De binnenkant ziet er verzorgd uit?

De aankleding gaat er stevig op vooruit, zeker op de hogere uitrustingsniveaus, die met zachte bekledingen ingericht zijn. Het Easy Connect-systeem is ook een stuk gebruiksvriendelijker dan de R Link-systemen van weleer.

Goed om weten wel: pas vanaf het tweede uitrustingsniveau krijg je centraal een scherm van 7 duim, de versie van 9,3 duim zoals op de foto’s kost je nog eens 1.200 euro extra. De digitale tellers van 7 duim zijn standaard op de topversies (Intens en Initiale Paris), het exemplaar van 10 duim is daarbij nog eens een optie.

Er is veel opbergruimte, met een grote lade aan de passagierskant en bergvakken tussen de voorstoelen.

Wat zit er onder de motorkap?

Deze 130 pk sterke 1.3-turbo, die we al een tijdje tegenkomen in allerhande Renaults, Nissans en Mercedessen, en als je wil kan je hem ook krijgen met 155 pk. De instapper is een 1 liter-driecilinder van 100 pk. Opgelet: da’s niet dezelfde 1.0 als in de Juke, dit is een exemplaar zonder directe injectie, dat dus geen partikelfilter behoeft en daarom goedkoper is.

Anders dan Nissan blijven de Fransen een diesel aanbieden, de gekende 1.5 produceert hier 115 pk. Vierwielaandrijving is er niet, de meeste motoren kunnen gekoppeld worden aan een robotbak met 7 verhoudingen (EDC).

Hoe rijdt de nieuwe Captur?

Het typische publiek voor dit soort auto’s zijn jonge moeders en oudere koppels, dus al te flitsend hoeft het zeker niet te zijn. Prestaties en weggedrag zijn dan ook familiaal van aard, de 130 pk-versie trekt zich goed uit de slag en is beweeglijk zonder nodeloos sportief te willen zijn.

Op de versie die wij testten, met de velgen van 18 duim, was de schokdemping wel ontoereikend, met schijnbaar nogal korte veerwegen. Te mijden lijkt ons ook de 1 liter; we hebben er niet mee gereden maar zijn specificaties doen vermoeden dat die heel snel op zijn adem trapt.

Hoeveel kost-ie?

Met gelijke uitrusting is het verschil tussen de 1.0 en de 1.3 wel 2.900 euro (inclusief deze EDC-bak op de 1.3). De absolute basisversie heb je al voor 17.975 euro. Fideel is wel dat Bluetooth en DAB standaard zijn op alle versies.

Het verdict?

Bij Renault beseften ze goed genoeg dat ze met de Captur goud in handen hadden en dat ze dat niet mochten verbrodden. De generatiewissel brengt een opgefrist voorkomen, een mooier aangekleed en handiger interieur en de nodige hedendaagse technologie mee, en maakt hem daarmee klaar voor allicht opnieuw de koppositie op de markt van de kleine crossovers. De opties zijn talloos in deze categorie, maar meer nog dan de vorige is deze Fransoos één van de sterkste en meest polyvalente aanbiedingen.

In dit artikel : Renault, Renault Captur

Geschreven door op