Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Renault Clio 1.0 TCe (2019)

Renault heeft een nieuwe Clio klaar, generatie nummer vijf. AutoWereld doet de test met de 1.0 TCe.

17.500 €
  • Score redactie 14.00/20

Overzicht :

Wat is dit?

Het is begrijpelijk dat Renault niet voor de grote omwenteling gegaan is met de vernieuwing van de Clio, dit is dan ook al een paar jaar de populairste auto in zijn genre, met verkoopcijfers waaraan de VW Polo, Ford Fiesta, Opel Corsa, Citroën C3 of Peugeot 208 niet kunnen tippen.

Op het oog zou je zelfs vermoeden dat het niet meer is dan een facelift, maar deze Clio van de vijfde generatie is weldegelijk plukvers, met onder het oppervlak zelfs een gloednieuw platform. De essentie:

  • 1 centimeter korter dan vorige
  • Nieuwe 1 liter-benzine
  • Semi-autonoom rijden mogelijk met 1.3
  • Groot multimediascherm
  • Hybride versie op komst, break wordt geschrapt
  • Vanaf 14.875 euro (1.0-benzine van 75 pk)

De carrosserie is weldegelijk nieuw?

Ja hoor, de panelen ogen heel gelijkaardig als die van de Clio IV, maar zijn niet dezelfde. Het moet gezegd: die verouderde mooi, met zijn ietwat mollige taille en fijn uitgesneden achterlichten. De taille is dan ook niet veranderd, de lichtblokken wel, terwijl het dak naar achteren toe iets lager duikt en de plooi onderaan de deuren wat scherper gestanst is.

Hij is er alleen als vijfdeurs, de driedeursversie werd al bij de lancering van de vorige generatie geschrapt, en van de break komt geen nieuwe versie (de productie van de huidige blijft wel nog even lopen). Klanten die daarom vragen, verwijzen de Fransen door richting de Captur. Ook jammer: de laaddrempel van de koffer is hoger geworden.

Een hybride komt er wel, met een behoorlijk onconventioneel systeem dan nog. en mogelijk ook een RS-versie, al is dat laatste nog niet bevestigd. Sowieso is dat allemaal niet meer voor dit jaar.

Wat zit er onder de motorkap?

Deze 1.0 TCe van 100 pk is een nieuwe driecilinder, die enkele maanden terug debuteerde in de Micra van alliantiepartner Nissan. Een geschikte motor voor huis-, tuin- en keukengebruik, met een bescheiden verbruik en dito prestaties. Wie enkele seconden sneller aan de 100 km/u wil geraken, dient zich echter te wenden tot de viercilinderversie van dit blok, de 1.3 van 130 pk die bijvoorbeeld ook in de Mercedes A-Klasse te vinden is. Jaja, de autowereld is klein.

Wie écht geen haast heeft, kan dan weer een beroep doen op de atmosferische 1 liter (75 pk), die overigens geen uitstaans heeft met de turbomotor. Dieselen kan ook, met 85 of 115 paarden.

En het platform?

Dat is de compacte versie van het reeds gekende CMF-platform van onder andere de Mégane of Nissan Qashqai, en dat hier voor het eerst in gebruik wordt genomen, al volgt de Captur gauw.

Opzienbarend is het niet, met de klassieke combinatie van MacPhersons en een torsieas, maar het is wel lichter dan dat van de vorige Clio en is vooral ook rijp voor semi-autonome rijsystemen. Je kan in dit model zelfs een fileassistent krijgen, maar wel enkel op de 130 pk-versie, want die komt met een automaat (eigenlijk een gerobotiseerde bak).

Zijn die grote kleurenschermen standaard?

Goed geprobeerd. De basisversie heeft gewone tellers in combinatie met een klein scherm voor de boordcomputer, en op de middenconsole een klassieke radio. Digitale tellers zijn er enkel op de topversie (Intens). Die heeft standaard ook een centraal scherm in portretvorm van 7 duim, voor dat van 9,3 duim moet je altijd bijbetalen.

Het herbergt wel een sterk verbeterd multimediasysteem, Easy Link genaamd, met vooral een overzichtelijke weergave en in combinatie met de Bose-luidsprekers ook een goed geluid. Tijdens de testritten in het Portugese binnenland stuurde de Tomtom-navigatie ons echter wel tweemaal een onbestaande straat in, dus er zitten nog kinderziekten in.

Knap van Renault dat een DAB-radio standaard is op alle versies, net als een automatische noodrem en snelheidsregelaar trouwens. Voor een airco moet je echter extra betalen.

De aankleding, vaak een werkpuntje voor Renault, is verbeterd, met minder hard en glad plastiek en meer zachte materialen. Ook niet mis zijn de uitstulpende tuimelschakelaars aan weerszijden van het stuur en de ventilatieroosters, die lijken door te lopen over de ganse breedte van de zitkamer. Een stap vooruit tegenover de vaak goedkoop ingerichte Clio’s van weleer.

Hoe rijdt de nieuwe Renault Clio?

Ook dat ligt sterk in lijn met de vorige, nieuw platform of niet. Met zijn breed spoor was die sowieso al opvallend stabiel, dat gevoel zit er nog altijd in. Niet dat hij echter wendbaarheid mist, de voortrein snijdt scherp, maar een speelvogel à la Ford Fiesta of Peugeot 208 is het niet.

De vooruitgang zit vooral in het raffinement, geluiden worden beter gedempt en de langere veerweg kan wat meer verdragen.

Het AutoWereld-verdict?

Als het niet kapot is, moet je het ook niet herstellen, zo hebben ze in Parijs geredeneerd toen ze aan de slag gingen met de Clio V. Niet onlogisch, gezien de spectaculaire verkoopcijfers van deze citadine. Grootse veranderingen zien we dus niet, al kan je natuurlijk niet naast de knappe multimedia en de autonome rijsystemen kijken. Een sterk geheel, alles bij elkaar. Maar we zijn vooral benieuwd naar de hybride versie die volgend jaar komt en rond de 25.000 gaat kosten.

In dit artikel : Renault, Renault Clio

Geschreven door op