Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Renault Clio RS16 Concept (2016) - circuittest

Renault Sport kan het nog, heerlijke hot-hatches bouwen. De RS16 Concept zet recht wat Clio RS scheef had laten staan. AutoWereld doet de test op het Circuit des Ecuyers.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De door Renault Sport ontwikkelde RS16 Concept is een Clio RS met het aandrijfgeheel van de Mégane RS 275  Trophy-R, de voormalige Nordschleife-ronderecordhouder bij de voorwielaangedreven productieauto's. Al gaan de modificaties een stuk verder dan het ruilen van de motoren...

  • Ontwikkeld ter gelegenheid van 40 jaar Renault Sport
  • De Clio RS16 blijft een concept, Renault Sport heeft het te druk met de Alpine A110 en de nieuwe Mégane RS
  • De 275 pk sterke 2 liter is die uit de Mégane RS 275 Trophy-R
  • Geen TCT-robotbak, maar een manuele zesversnellingsbak
  • Achteras van de RT3-rallywagen, achterspoiler van de Cup-racer

Renault Clio RS16 Concept - Dennis Noten / AutoWereld

Klinkt als een smakelijk receptje, nietwaar?

Zeker en vast, al kwam de RS16 er niet zonder slag of stoot. Ze mogen dan allebei een Renault-badge dragen, conceptueel varen de Clio en de Mégane een andere koers. Niet alleen het koetswerk verschilt, ook het onderstel en de motor leggen verschillende accenten. De dromers die dachten dat het volstond om die twee RS-modellen even in de mixer te steken, worden badend in het angstzweet wakker.

Het puzzelwerk begint bij de aandrijflijn, want het drukgevoede 2 liter-blok van de Mégane past maar net in het motorcompartiment van de compactere Clio. Gelukkig maakt de Trophy-R gebruikt van een piepkleine en vederlichte lithium-ionbatterij, zodat de orgaantransplantatie succesvol afgesloten wordt.

Aan de vraag om extra koeling en een ingekorte uitlaatlijn wordt snel een mouw gepast, maar de elektronica bezorgt de ingenieurs kopbrekens. De hedendaagse software van de Clio RS weet niet wat zeggen tegen de wat oudere hardware uit de Mégane RS, waardoor de turbomotor vierkant draait. Een gateway in de stuureenheid van de viercilinder brengt uiteindelijk redding en herstelt de dialoog met systemen die onder meer het abs en het esp regelen.

Renault Clio RS16 Concept - Dennis Noten / AutoWereld

Het betere puzzelwerk, quoi?

Aan het blok van de Mégane RS 275 wordt niet geraakt, ook de RS16 Concept paart een piekvermogen van 275 pk aan een maximumkoppel van 360 Nm. Maar willen ze die power ook gebruiken, dan moet ook de voortrein van de Trophy-R onder de Clio gehangen worden. De door een mechanisch sperdifferentieel ondersteunde MacPhersons maken immers gebruik van een onafhankelijk scharnierpunt, dat de aandrijfkrachten loskoppelt van de stuurbewegingen.

Daarvoor moesten de voorwielen wel verder uit elkaar, waardoor de spoorbreedte met 6 centimeter groeit. Omdat de spatborden ook de grotere 19-duimsvelgen onderdak moeten bieden, halen de mécaniciens de slijpschijf boven en plaatsen ze uit koolstofvezel opgetrokken wielkastverbreders. Rond de karakteristieke Speedline-velgen liggen de onvermijdelijke Michelins Pilot Cup 2, terwijl ook de 350 millimeter metende schijfremmen en de Öhlins-dempers de overstap maken. Achteraan grijpt de RS16 Concept naar de achteras van de Clio RT3-rallywagen.

Bekijk ook onze circuitvideo van de Clio RS16 Concept 

De Clio RS16 Concept deelt zijn Sirius-gele lakkleur met de F1-wagens van Renault Sport. Voor het contrast zorgen de zwarte details, van de velgen over het dak tot de diffusor. De van de Clio Cup-racer ontleende dakspoiler past perfect bij het opgepompte koetswerk en genereert bovendien 40 kilogram aan neerwaartse druk. Het interieur oogt minder verzorgd. De smalle racekuipjes en de rolkooi geven de cockpit cachet, maar het sportstuur en de tellerpartij ogen ons wat te gewoontjes.

Zoek niet naar schakelpeddels, want de gerobotiseerde TCT-versnellingsbak van de Clio RS vliegt eruit. In de plaats komt een klassieke handbak met zes verhoudingen. Die van de Trophy-R overgenomen transmissie weegt beduidend minder dat de robotbak, waardoor de aandrijflijn geen kilo’s wint. Om dat gewicht verder te beteugelen, doet de RS16 het zonder achterbank en met een lichtgewicht Akrapovic-uitlaatsysteem, dat ook vocaal voor het nodige vuurwerk zorgt.

Renault Clio RS16 Concept - Dennis Noten / AutoWereld

En wat geeft dat?

De Renault Clio RS16 Concept heeft het liever hard. Aanvankelijk rijden we te proper, waardoor de voortrein al eens vergeet de bijten en de neuspartij soms in onderstuur glijdt. Zodra je er echt voor gaat, begint het chassis te leven en verandert de snelle Clio in een onstuitbaar projectiel. Je moet het ding echt durven gooien en smijten, de achterkant doen dansen.

De overstuurreacties zijn wat minder uitgesproken dan op de hondsdolle Mégane RS 275 Trophy-R, toch laat het onderstel zich netjes zetten en verander je vliegensvlug van richting. De gripgrens is geen lijn, maar een speeltuin. De stuurinrichting en de versnellingsbak voelen wat licht aan, maar bieden de nodige finesse.

De ophanging verteert de nochtans stevige kerbstones met de glimlach, de krachtige turbomotor reageert monter en de mechanische sper vindt de nodige tractie, de RS16 Concept verzamelt alle eigenschappen die een hot hatch zo leuk maken. Rechttoe-rechtaan, zoals in de goede oude tijd.

Renault Clio RS16 Concept - Dennis Noten / AutoWereld

Maken die handel!

Vinden wij ook. Maar uiteindelijk hield Renault het bij dit exemplaar. Vooral het prijskaartje en de complexiteit deed de bonzen bakzeil halen, de ombouw van Clio RS naar RS16 vraagt naast een heleboel manuren ook behoorlijk wat expertise. En die ingenieurs konden ze eigenlijk niet missen, daar iedereen reeds overuren draaide om de nieuwe Alpine op punt te zetten. En om de nieuwe Mégane RS te ontwikkelen.

Het AutoWereld-oordeel?

De overdonderende Mégane R26.R krijgt niet de opvolger die hij verdient. Toch zijn we blij dat Renault Sport deze RS16 Concept gebouwd heeft, al was het maar om ons gerust te stellen. Ze kunnen het nog.

Renault Clio RS16 Concept - Dennis Noten / AutoWereld

Foto's: Dennis Noten

 

In dit artikel : Renault, Renault Clio

Geschreven door op