Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Autosalon Brussel 2019 - alle nieuwigheden

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Renault Kadjar TCe 140 (2018)

De VW Tiguan en het broertje, de Nissan Qashqai, zijn heer en meester onder de compacte SUV's. Maar een facelift geeft de Renault Kadjar weer wind in de zeilen.

30.375 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

‘Kadjar plus est en vous’ dachten ze in Parijs. Dus gooide Renault er een opsmukbeurt van de grondigere soort tegenaan. Dat is ook nodig, want de compacte klasse is de plek waar SUV’s nog het hardst bikkelen om de hand van de klant. Renaults inzending is niet onsuccesvol, maar moddert wat aan in de middenmoot. De volgende updates wapenen de Kadjar tegen succesnummers die onder leiding van de Volkswagen Tiguan de verkooptabellen aanvoeren:

  • Nieuwe benzine- en dieselmotor
  • Herwerkt centraal display (met Apple CarPlay)
  • Vierwielaandrijving op krachtigste dCi
  • Off-roadprogramma met M+S-banden voor FWD
  • Chiquere Black Edition

Ingrijpend ziet de facelift er nu ook weer niet uit.

Komt omdat de schoonheidsoperatie zich vooral vanbinnen afspeelde. Het design profiteert mee van moderne bumpers voor- en achteraan, een streep extra chroom hier en daar en, mits je ervoor bijbetaalt, led-lichten rondom.

Verder wordt die botoxkuur ondersteund door verplichte nummertjes. Zo verrijken drie nieuwe kleuren de optiefolder en werden de velgen maatje 17- en 19 duim in een ander kleedje gestoken.

Zitten de wielen in het zwart, dan heb je te maken met een Black Edition, Renaults aankledingstopper. Nokvol uitrusting gestoken kost die wel een bom duiten (tussen circa 30.000 en 40.000 euro afhankelijk van de motor), maar je hebt dan wel een product in handen dat quasi helemaal af is en er ook best chique uitziet.

Maar goed, de binnenkant dus.

Daar valt je oog meteen op het scherm van de middenconsole. Mooier afgewerkt wordt die nu onderaan afgezoomd door drie ronde draaiknoppen voor de airconditioning. Het valt niet meteen op, maar ook hier werd er kwistiger in de doos met chromen sierstukjes gegraaid. Of toch het materiaal dat daarvoor moet doorgaan. Maar het werkt wel, net zoals het eenvoudige ruitenmotief in de stoelen. Zoiets associeer je normaliter met de wollige binnenkamer van een Bentley.

Helaas heeft Renault niet de gelegenheid te baat genomen de navigatiekaarten of de graphics eens grondig op te schudden. Die zagen er al oubollig uit toen de Kadjar zijn debuut maakte, en vier later is dat er allerminst op verbeterd.

Er is ook nog geen spoor van de deal die de Fransen met Waze sloten, daar moeten we nog even op wachten. Opsteker wel dat je Waze nu gewoon via Apple CarPlay op het centrale scherm toveren. Het activeren van dat CarPlay is ondertussen al uitgegroeid tot een echte faceliftklassieker.

Jammer wel dat hij door de WLTP-emissietesten zijn vierwielaandrijving verloor…

Wel, het is terug. Weliswaar enkel op de krachtigste BluedCi 150, waarmee je dan meteen de duurste Kadjar beet hebt, maar toch. Het gaat nog steeds om een systeem met vergrendelbaar middendifferentieel van Nissan-makelij dat je kan desactiveren (2WD), zelf laten denken (Auto) of blokkeren (Lock). Niet dat de Kadjar dan in een rotskruiper van de verbeten soort muteert, maar geholpen door de bodemspeling van toch 20 centimeter kan je daar wel mee uit de voeten als je de stadsjungle inruilt voor een drassig tochtje door het bos.

Die Blue dCi 150 is trouwens een nieuwe viercilinder die de oude 1.6 dCi uit het gamma knikkert. De Kadjar is de eerste binnen de alliantie met Nissan en Mitsubishi die hem krijgt. Stil genoeg gaat die motor aan de slag, en hij wordt geholpen door meer dan een molshoopje koppel, ofwel 340 Nm vanaf 1.750 omwentelingen. Dat laatste kan lager, toch bleek het vlotjes mee te werken tijdens het off-roadparcours. Daar wensten we alleen een kortere eerste versnelling.

Voorwielaangedreven Kadjar kunnen optioneel ook op hulp bij lage grip rekenen. Extended Grip schoeit M+S-banden rond de velgen en optimaliseert de antislipregeling voor een betere tractie. Expedities zouden we daar niet mee beginnen.  

Zit er ook iets fris tussen de benzines?

Voor het vollere animo onderweg zorgen vooral de nieuwe motoren. Aan het chassis werd niet geraakt, wat ook niet op ons verlanglijstje stond. Zelfs zonder extra aangedreven achteras blijft de Kadjar verbazingwekkend veel grip verzamelen. Grip die op conto van het kundig afgeregelde chassis komt, niet per se de banden.

Je zit ook beduidend beter en comfortabeler in de Kadjar dankzij de nieuwe stoelen. Al verliep onze testrit met de Black Edition die we over de knie legden niet zonder een knauw nu en dan. Volledig te wijten aan die pizzagrote 19-duimers.

Maar goed, voor de benzinetankers biedt Renault nu zijn 1.33 aan, te krijgen als 140 of 160 pk. Bekend van onder meer de Scénic - maar ook de jongste A-Klasse van Mercedes met wie de Fransen de ontwikkeling deelden -, getuigt dat molentje ook hier van genoeg sprankel. Toch in combinatie met de manuele bak en voor zover je het niet al te hoog in de toeren gooit. Zo rond 4.500 toeren worden de reacties wat astmatisch omwille van de beperkte longinhoud. Voor de rest is het een geraffineerd viercilindertje met een blijk van wilskracht die het rijplezier van de Kadjar onderschrijft.

Beide benzineversie zijn ook te krijgen met de EDC, de gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling. Zacht schakelt die wel, maar daartegenover staat dat hij de sprankel waarvan eerder sprake knevelt. Eerder de keuze voor gezapiger rijders.

Allicht is het geen toeval dat deze opfrissing bijna helemaal overlapt met die van de Qashqai?

Technische bloedbroeders als ze zijn, is dat allicht de grootste zorg van de Kadjar. Buiten de nieuwe 1,7 liter-diesel kan de fransoos weinig extra in de schaal werpen tegen de gevestigde naam die de Qashqai nu al zo lang zijn benijdenswaardige voorsprong verleent. Je persoonlijke oordeel over het design of de nabijheid van een dealership zal eerder vaak dan zelden de doorslag geven.

Wat is het AutoWereld-oordeel?

We hebben altijd gevonden dat de Kadjar beter verdiende, simpelweg omdat het de meest homogene SUV - of zo je wil cross-over - is die Renault op stal heeft. Zelfs als voorwielaandrijver haal je plezier uit de vaardige wegligging. De facelift versterkt die gedachte. Het zitcomfort ging erop vooruit, net zoals de punch van de motoren en de connectiviteit van het multimediasysteem. We verwelkomen ook de terugkeer van een versie met off-roadhonger. De Kadjar kan zijn uitdagers recht in de koplampen kijken, hopelijk plaatst die zelfverzekerdheid hem een beetje uit de schaduw van de Qashqai.

In dit artikel : Renault, Renault Kadjar

Geschreven door op