Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Renault Mégane E-Tech Plug-in Hybrid (2020)

Renaults plug-in hybride technologie kan je naast de Captur ook in de Mégane E-Tech krijgen, zowel als break en als hatchback. AutoWereld doet de test.

38.575 €
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De faceliftversie van de Renault Mégane, die er voor het eerst ook is als plug-in hybride E-Tech. Hij deelt zijn techniek met de Captur E-Tech, wat betekent:

  • Atmosferische 1.6-benzinemotor draait volgens de Atkinson-cyclus
  • Twee elektromotoren voor een gecombineerd vermogen van 160 pk
  • Verbruik van 1,3 liter, slechts 28 gram CO2 (WLTP)
  • Geen valse hybride dankzij batterij van 9,8 kWh
  • Vlakke laadvloer in de koffer
  • 50 km elektrische range

Concurrentie?

De Mégane E-Tech kijkt nog het meest in de ogen van de Kia Ceed Sportswagon PHEV. Andere plug-in hybrides in het segment zoeken het wat hogerop qua vermogen en prijs (Volkswagen Golf GTE, Cupra Leon PHEV, Skoda Octavia RS PHEV).

Testomstandigheden?

Dezelfde dag dat we mochten karren met de Captur E-Tech, konden we ook de hybride Mégane en Clio aan de tand voelen. De rit met de Mégane E-Tech was 55,2 kilometer lang en doorkruiste onder meer het mooie Zoniënwoud.

Weetjes?

In de Belux hadden hybrides vorig jaar een marktaandeel van ongeveer 5,6 procent. In de eerste maanden van dit jaar was dat al 8 procent. De lancering van de hybride Renaults komt dus geen moment te vroeg.

Wat valt er nog toe te voegen na het verslag van de Captur E-Tech?

De techniek is alleszins krek eender, dus die uitleg moeten we niet te uitgebreid meer behandelen. Al haalt de Mégane E-Tech iets meer snelheid uit zijn 160 pk, maar de verschillen zijn verwaarloosbaar. Onder de kap zit dezelfde 1,6 liter op benzine die samen met Nissan is ontwikkeld, dezelfde elektromotoren en onder de achterbank dezelfde 9,8 kWh grote batterij.

Simpel maar moderne techniek volgens Renault, die ook betrouwbaar zou moeten blijken op lange termijn. We zijn benieuwd.

Is de Mégane zelf ook vernieuwd?

Klopt, goed gezien. De Mégane kreeg begin februari een facelift, dit is de eerste keer dat we achter het stuur mochten kruipen. Nieuw zijn de LED-lichtblokken, binnenin vallen vooral de digitale tellers op (standaard op de E-Tech) en het nieuwe Easy Link-infotainmentsysteem dat maximaal 9,3 inch meet.

We kennen het al van de nieuwe Clio en Captur, ook bij de Mégane werkt het vlot en intuïtief. Een hele verbetering tegenover het vorige systeem.

Goed, genoeg theorie. Hoe zit het met de praktijk?

Starten en vertrekken is in de Mégane E-Tech niet veel anders dan in de volledig elektrische Renault Zoé – toch als je de batterij hebt opgeladen. Vertrekken gaat ook gepaard met hetzelfde typerende gezoem. Met in totaal zo’n 100 pk en 205 Nm aan elektrokracht en ongeveer 50 kilometer aan autonomie heb je de verbrandingsmotor ook niet snel nodig, puur op batterijkracht is een topsnelheid van 135 kilometer mogelijk. Al zakt de batterijmeter dan ook zienderogen.

Reken eerder op een veertigtal kilometer voor de benzinemotor tot leven wordt gewekt. Dat gaat overigens gepaard met een klein maar voelbaar schokje. De overgang is niet zo subtiel als bij andere merken, maar het samenspel tussen de regeneratie van de tweede elektromotor en de schijfremmen is dat wel. Vertragen gaat dus met een lineair pedaalgevoel, dat vinden we toch wat belangrijker. In de B-modus van de versnellingsbak hoef je het rempedaal zelfs maar zelden te gebruiken als je genoeg anticipeert.

Last but not least: de prijs?

Net als bij de Captur mikt Renault met de Mégane E-Tech Plug-in Hybrid op de fleetmarkt. Dat betekent een relatief hoge aanschafprijs van 34.275 euro op Zen-niveau, voor een Intens bestaal je 36.375 euro. Dat zijn overigens de prijzen voor de break, de hatchback volgt in 2021. Daarmee is de hybride net geen 7.000 euro duurder dan een qua prestaties vergelijkbare TCe 140 met automaat.

Voor een particulier dus minder interessant, dankzij de voordeligere TCO en de 100% aftrekbaarheid moet het voor bedrijven geen slechte deal vormen.

Het AutoWereld-oordeel?

Het compromis tussen elektrisch en ‘traditioneel’ rijden weet Renault opvallend compromisloos te realiseren. De Mégane E-Tech heeft een bruikbare elektrische range, beknibbelt niet op de binnenruimte en ook het rijgedrag blijft grotendeels overeind. Een potentiële hit op de fleetmarkt, ook dankzij de beperkte concurrentie.

In dit artikel : Renault, Renault Mégane

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm