Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

U hebt nog geen account?
SCHRIJF U GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu
Meer dan 3.000 tests, 6.000 nieuwe wagens en 120.000 tweedehandswagens

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Vergelijken

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Renault Mégane RS 280 Cup (2018) - circuittest

Geschreven door op

Prijs
NG
  • Score redactie NG

Overzicht :

Het hot-hatchsegment zit in een periode van hoogconjunctuur. Na de Honda Civic Type-R en de Hyundai i30N maakt de nieuwe Renault Mégane RS zijn langverwachte entree. AutoWereld doet de test met de handgeschakelde Cup-versie.

Wat is dit?

Renault Sport is klaar met de nieuwe Mégane RS. En de lat ligt hoog, want de vorige generaties schopten het steevast tot de top in de steeds competitievere hot-hatchklasse. Met de jongste versie van de Clio RS sloeg Renault de bal enigszins mis, omdat die maar moeilijk uit de schaduw van zijn voorganger geraakte. Aan die steen willen ze zich geen tweede keer stoten. 

Renault Sport zette dan ook alles op alles, want de nieuwe Mégane RS wil opnieuw de referentie worden in het hot-hatchsegment. En daarvoor zijn ze niet over een nacht ijs gegaan:

  • Nieuwe turbomotor, ook gebruikt door de Alpine A110
  • De 1,8 liter-krachtbron is 280 pk en 390 Nm sterk
  • Eind 2018 volgt er een Trophy-variant van 300 pk en 400 Nm
  • Voorwielaandrijving, manuele of gerobotiseerde transmissie
  • Breder spoor en speciale geometrie voorophanging
  • Demping met hydraulische aanslagpunten
  • 4Control-vierwielsturing combineert agiliteit met stabiliteit
  • Keuze tussen Sport- en Cup-onderstel
  • Multi-Sense met 5 settings, RS Drive-sneltoets voor Sport- en Race-modi
  • Vanafprijs Mégane RS 280 bedraagt 34.550 euro

Bekijk HIER onze videotest van de Mégane RS

2018 Renault Mégane RS Cup 4Control

De koetswerkaanpassingen blijven eerder beperkt...

De nieuwe RS doet het inderdaad zonder het agressieve spoilerwerk van een Honda Civic Type R en zonder de brutale pose van een Ford Focus RS, maar oogt toch een pak agressiever dan de gemiddelde Renault Mégane. En dat komt niet alleen door de standaard gemonteerde 18-duimsvelgen of de zogeheten RS Vision-verlichting die we kennen van de Clio RS.

Renault Sport geeft de Mégane RS ook bredere spatborden mee, die het vijfdeurskoetswerk extra spierkracht verlenen. Juist jammer dat de koelsleuven fake zijn. De achterdiffusor is dat gelukkig niet, want die genereert zoveel downforce dat een opzichte dakspoiler overbodig bleek. De specifieke sportophanging legt de RS bovendien nog wat dichter tegen het asfalt.

2018 Renault Mégane RS Cup 4Control

Over die sportophanging gesproken...

De RS ligt nog eens 0,5 centimeter lager dan de reeds verlaagde Mégane GT en krijgt een breder spoor. Vooraan komt er 45 en achteraan 30 millimeter bij. Net zoals bij zijn voorgangers koppelt de speciale voorophanging de aandrijfkrachten los van de stuurbewegingen, een oplossing die koppelstuur tegengaat.

Renault Sport zegent de demping van de Mégane RS ook met hydraulische aanslagpunten, technologie die rechtstreeks uit de rallysport komt. De Franse constructeur gebruikte het eerder op de Clio RS, maar dan alleen op de vooras. De Mégane RS heeft vier van die hydraulische aanslagpunten, die ze efficiënter vonden dan een actief dempingsysteem. 

Maar de grote nieuwigheid is de 4Control-vierwielsturing. Tot 60 km/u draait de achteras in de tegenovergestelde richting van de voorwielen, voor extra agiliteit. Rijd je sneller dan 60 km/u, dan sturen ze in dezelfde richting voor extra stabiliteit. In de Race-modus wordt dat omslagpunt verlegd van 60 naar 100 km/u.

2018 Renault Mégane RS Cup 4Control

En wat is het verschil tussen de Sport en de Cup?

De Sport geldt als standaardset-up, terwijl het Cup-chassis anticipeert op circuitlabeur. Dan staat de Renault Mégane RS op 19-duimers, kleuren de remklauwen van de speciale Brembo’s rood en regelt een Torsen-sperdifferentieel de aandrijfkrachten tussen de voorwielen. In plaats van een E-diff die de remmen gebruikt om wielspin te beteugelen. En die extra’s zijn de meerprijs van 1.700 euro meer dan waard.

We konden de Mégane RS met Sport-onderstel op de kronkelende wegen rond het circuit van Jerez uitproberen. En dan krijgt de voorwielaangedreven Renault zijn vermogen niet altijd even makkelijk op de grond. We konden ook met zowel de klassieke handbak als met de gerobotiseerde EDC-versnellingsbak met dubbele koppeling rijden, gezegend met heerlijke schakelpeddels op de stuurnaaf.

Maar zelfs in Race schakelt de EDC-transmissie wat traag terug, een gevoel dat versterkt wordt door de wat luie kalibratie van de automatische D-stand en door de Playstation-achtige manier waarop je van verzet wisselt. Het mocht ons iets mechanischer, iets brutaler. Gelukkig is er ook een uitstekende handbak, een optie die Renault Sport niet aanbiedt op de jongste Clio RS. Zonder rev-matchingfunctie, overigens.

2018 Renault Mégane RS Cup 4Control

Ook de motor is nieuw...

Jawel. De Renault Mégane RS vertrouwt op de nieuwe 1,8 liter-krachtbron met twinscrollturbo waarvan we eerder konden proeven in de Espace en de Alpine A110. Hier is de geblazen vierpitter goed voor een vermogen van 280 pk voor een maximaal koppel van 390 Nm, eind dit jaar volgt de Trophy-versie die 300 pk en 400 Nm sterk wordt.

De prestaties mogen er zijn. Geholpen door de Launch-controlefunctie heeft de Mégane RS aan 5,8 seconden genoeg om van 0 naar 100 km/u te snellen, terwijl de snelheidsmeter het pas bekeken houdt wanneer de digitale naald de 255 km/u-markering aantikt.

Hoewel de turbomotor zich naast krachtig ook bijzonder soepel toont, weet het 1,8 liter-blok ons niet echt te enthousiasmeren. De gasrespons mist een beetje scherpte, de krachtontplooiing blijft wat ijl en de soundtrack klinkt ietwat banaal. En daar kan de digitale ondersteuning via de luidsprekers weinig aan veranderen.

Jammer, want die twee uitlaatpijpen die centraal gebundeld worden in een trapeziumvormig sierstuk ogen best lekker. Nu gaat de Mégane RS wel beter klinken wanneer de uitlaatlijn witheet staat, dus knallen is de boodschap.

2018 Renault Mégane RS Cup 4Control

Ah, eindelijk zijn we aan het rijgedrag!

Het geheel is beter dan de som van de technische delen. Nu vraagt de meesturende achteras van het 4Control-systeem wel wat gewenning. Omdat je minder aan je stuur moet draaien om dezelfde hoeken te maken, stuur je aanvankelijk te agressief in. Terwijl het koetswerk rond de bestuurder pivoteert op een manier die weinig houvast biedt.

Maar zodra je die specifieke gedragingen onder de knie krijgt, groeit het vertrouwen en ga je alsnog als een speer. Nu is het geen allemansvriend zoals een VW Golf R en geen speelvogel zoals een Ford Focus RS, want de Mégane RS vraagt een getrainde stuurslag. Lekker puntig in de Race-rijmodus die alle elektronische rijhulpmiddelen desactiveert, maar je moet je hoofd erbij houden.

De scherpte waarmee je de Mégane RS van in een bochtencombinatie gooit, de schijnbaar moeiteloze manier waarop hij snelheid blijft verzamelen en de progressieve wijze waarop de Brembo-remmen bijten, de heerlijke balans die je regelt met je rechtervoet en de verrassend speelse manier waarop het ding zijn achterkant gooit, ... wanneer het klikt heb je een vriend voor het leven.

2018 Renault Mégane RS Cup 4Control

Het AutoWereld-verdict?

Het was geen liefde op het eerste gezicht, want de eerste kennismaking verliep eerder stroef. Die 4Control-technologie leek de spelbreker te gaan worden, tot alles toch in zijn plooi bleek te vallen. Zodra we op elkaar ingespeeld geraakten, vielen alle technische puzzelstukken netjes in elkaar en genoten we met volle teugen van wat alweer een typisch Renault Sport-product genoemd mag worden. 

Of dat ook volstaat om de bijzonder getalenteerde concurrentie lik op stuk te geven, moet nog blijken. Daar maken we graag en snel werk van.

In dit artikel : Renault, Renault Mégane