Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Renault Mégane R.S. Trophy-R (2019)

Een hot hatch met circuitbrevet, daarvoor moet je bij Renault Sport zijn. De Mégane R.S. Trophy-R is er zo eentje. AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

Een Mégane R.S. die door de Decathlon gereden is en nog een boel extra sportief gerief aan boord heeft gepakt. Voor de traditionele R-versie van de rapste Mégane hebben die van Renault zich niet bepaald ingehouden, zoals een RS-versie van de Porsche 911 GT3 is dit een extremist, gebouwd voor circuitridders.

Dit is dan ook één van de extreemste auto's die la Régie ooit bouwde - en ze hebben één en ander op hun kerfstok wat dat betreft. Niét met meer pk's dan de gewone Trophy, dat zou te gemakkelijk geweest zijn, wel met verbeteringen op alle vlakken die er toe doen.

  • 300 pk, voorwielaandrijving
  • 130 kilo lichter dan Mégane R.S. Trophy
  • Zonder achterbank
  • Specifiek afgericht onderstel
  • Verkrijgbaar met carbon remmen en zelfs velgen
  • Circa 55.000 euro, gelimiteerd op 500 stuks
  • Nordschleife-chrono (volgens Renault): 7.45,389

De concurrentie:

Testomstandigheden:

  • Het circuit van Zolder. Een gereputeerde folterkamer voor de remmen van een hete hatchback, en zeker op een warme julidag.

Specificaties testvoertuig:

  • Kleur: wit met roze strepen, de enige bestaande uitvoering.
  • Opties: Carbon-Ceramic-pakket, met remmen en velgen uit koolstofvezel. Het kost zo'n 25.000 euro en is (behalve op de demowagen van de invoerder) niet te krijgen in België.
  • Banden: Bridgestone Potenza S007 (245/35 R19)

Leuke weetjes:

  • Dit is de duurste auto die je bij de Renault-boer kan gaan halen, samen met de Alpine A110. Inclusief het Carbon-Ceramic-pakket kost hij zo'n...80.000 euro.
  • Je kan de ophanging zelf instellen, en Renaults testrijder Laurent Hurgon werkt aan een online handleiding om je daarbij een handje te helpen. Kwestie van hun zorgvuldige afstelwerk niet vakkundig om zeep te helpen.

Wat is het verschil met de gewone R.S. Trophy?

De Fransen hebben besloten geen doping toe te dienen, wel om de Trophy-R naar de kinesist te sturen. De motor is, op de afstelling van het gaspedaal na, dezelfde, maar alles errond is anders, terwijl her en der in- en uitlaten zitten om de zaak beter te koelen.

Eerst en vooral is-ie meer dan 100 kilo lichter. Wat niet nodig was, moest eruit, zoals de achterbank, de vierwielsturing, zelfs het inklapmechanisme van de spiegels. De motorkap en diffusor zijn uit carbon, de uitlaat van Akrapovic uit titanium en desgewenst zelfs de velgen. Je kan de loodbatterij ook vervangen door een exemplaar met lithium, ook dat scheelt weer enige kilo's. Ongezien op een hot hatch, maar die R in de naam staat dan ook voor 'Radicale'.

De torsieas achteraan is nieuw, er zitten hoogwaardige Öhlins-veren op, de voorwielen kregen een stevige snok negatief camber, het esp is opnieuw gecalibreerd...enfin: het grondigere werk.

Er zijn eigenlijk 2 esp-calibraties: één voor de gewone remmen, één voor die uit carbon. Van die laatste zijn er amper 30 exemplaren voorzien, en daarover valt niet te onderhandelen.

Zonder opzichtig spoilerwerk is er dubbel zoveel neerwaartse druk, met dank aan een vlakke bodem en een knoeperd van een diffusor.

Hoe rijdt de Renault Mégane R.S. Trophy-R?

Als circuittuig is er weinig te vinden dat toegewijder is dan deze Fransoos, hij geeft hetzelfde gevoel als een Porsche 911 GT3 RS. Da's natuurlijk gans wat anders, maar we hebben het over die onstopbare drang voorwaarts die ze delen.

Hoe alles in het teken staat van een rappe rondetijd. Van de hoogwaardige schokdempers die de wielen zelfs onder de zwaarste belasting tegen het asfalt houden, over de met een sper getooide aandrijflijn die in rappe bochten de auto naar de koord duwt, tot de remmen die blijven en blijven volharden in de bijtkracht.

Wat dat laatste betreft: we hebben het dan over de carbonkeramische schijven. De stalen exemplaren verliezen na een paar rondjes onvermijdelijk hun beet, zéker op een warme dag te Zolder.

Écht, als een GT3 RS?

Nee, dit is natuurlijk een voorwielaandrijver met een gans andere balans, dus hier stopt de vergelijking.

Voor de testrit waarschuwden de jongens van Renault Sport ons dat de achterkant nogal speels is. De auto is inderdaad zo gebouwd dat je de kont wat uit balans moet brengen bij het aanremmen, de neus in de juiste richting zetten, en dan wegspuiten.

Maar het is zó progressief en vertrouwenwekkend afgeregeld dat je het meteen in je vingers hebt en met de Mégane kan beginnen smijten. Zeker met de elektronica in Race-stand, met het esp op non-actief en het gaspedaal op zijn lineairst. Er is veel ruimte om met je rechtervoet en de precieze stuurinrichting je traject te nuanceren.

Zoveel controle aan zulk een hoog tempo hebben we nog nooit gevoeld in een hot hatch. Dit is een auto die niet kreunt als je hem afbeult.

Aan de motor maken we niet veel woorden vuil, we kenden die al en het is niet het kloppende hart van deze auto, want dat is alles eromheen. Met 400 newtonmeter in de mouw heeft die in elk geval voldoende macht om dat chassis te exploiteren. Meer hoefde het ook niet te worden.

Het aanbod is beperkt?

De Trophy-R is er letterlijk en figuurlijk eentje voor de rappe mannen. En een select publiek. In Nederland is hij bijvoorbeeld niet te krijgen, eigenlijk wordt hij maar in een handvol landen verdeeld, waaronder het onze. De Belgische invoerder kon de hand leggen op 30 stuks, allemaal zonder carbonkeramische remmen.

Een exacte prijs is nog niet bekend, maar zal rond de 55.000 euro schommelen. De 500 exemplaren worden dit najaar gebouwd in Spanje.

Het AutoWereld-verdict?

Voor spul als dit tikt ons autohart. Zeldzaam zijn de vierwielers die zo radicaal op één doel gefocust staan, liefdesbaby's van gepassioneerde ingenieurs, en dit is er zo eentje. Een hot hatch met een circuitbrevet zoals alleen Renault Sport hem kon bouwen (al verwelkomen wij met open armen elke tegenzet van pakweg Ford, Honda of VW).

Een heel bijzonder ding, dit.

(Zie ook: 10 weetjes over de Renault Mégane R.S. Trophy-R)

In dit artikel : Renault, Renault Mégane

Geschreven door op