Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

29 en 30 september 2018 - Ontdek en/of test meer dan 40 SUV-modellen

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Renault Trafic SpaceClass dCi 140 (2018)

Zeg niet zomaar Trafic tegen de SpaceClass. Renault heeft het immers over een VIP-busje, niet meer over een bestelwagen. AutoWereld doet de test met de dCi 140.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De Renault Trafic komt in allerlei maten en vormen. Deze SpaceClass staat bovenaan de pikorde, omdat hij passagiers zo luxueus en comfortabel mogelijk van punt A naar punt B wil vervoeren. VIP staat nu eenmaal voor “Very Important People”. Er is ook een nog langere Grand-versie, waarbij de totale lengte groeit van 5 naar 5,3 meter.

Wat verandert de Renault Trafic in een SpaceClass?

  • Koetswerkupdates: speciale led-lichtsignatuur, verchroomd radiatorrooster, lichtmetalen 17-duimsvelgen, glanzend zwarte afwerkingsdetails zoals voor de zijspiegels, verduisterde glaspartijen, ...
  • Interieurupdates: lederen aankleding, chromen en glanzend zwarte sierstukken, automatische airconditioning, uitgebreide multimediamodule met TomTom-navigatiesysteem en achteruitrijcamera, talrijke connectiemogelijkheden voor smartphones en aanverwante tablets, ...
  • Signature-uitvoering krijgt wegklapbare tafels en rond hun as roterende stoelen, tot 50 verschillende zetelconfiguraties mogelijk (onder meer dankzij de op rails verschuifbare stoelen)...

SpaceClass of niet, deze Trafic oogt nog steeds zoals een camionette.

Het is niet dat Renault het niet geprobeerd heeft. Het koetswerk krijgt wat extra chroomaccenten en verduisterde raampartijen, maar verder oogt de SpaceClass zowat zoals elke Renault Trafic waarmee de bakker broodjes rondbrengt en waarmee de loodgieter wasmachines levert. Als VIP-busje mist de Renault inderdaad wat cachet, zeker in vergelijking met de concurrentie van Mercedes of Volkswagen.

Binnenin heeft de Trafic SpaceClass de zaken beter voor elkaar. De opbergvakken op het dashboard en aan de binnenkant van de deuren zijn gigantisch, terwijl Renault ook aan de nodige bekerhouders en oplaadmogelijkheden gedacht heeft. De glanzend zwarte details, de lederen bekleding en het uitgebreide infotainmentsysteem geven het geheel iets van een wat groot uitgevallen monovolume.

Je zit ook lekker hoog. Wel oppassen bij het passeren van de tolpoortjes. We zijn er drie keer in geslaagd onze betaalkaart te laten vallen nadat we de péage betaald hadden, door onze hand te stoten aan de rand van het openstaande raam. En we hebben ook even moeten zoeken naar de tankklep, tot groot jolijt van de mensen in het benzinestation.

Renault Trafic SpaceClass VIP

Al genoten wij vooral van het genereuze ruimteaanbod. Tijdens de testperiode legden we een afstand van zowat 2.500 kilometer af met drie kinderen aan boord, met een leeftijd tussen 4 maanden en 7 jaar. Denk aan een buggy, aan een kinderbedje, aan steps en aan fietsen. En een heleboel speelgoed en een heleboel kledij. Juist oppassen voor de naar boven openzwaaiende achterklep, want die vraagt wel wat plaats.

In minder dan een half uur was de SpaceClass netjes ingeladen en helemaal klaar om te vertrekken. Geen puzzelwerk, gewoon stouwen. De volwaardige zitplaatsen met verstelbare rugzitting gaven de VIP’s meer dan genoeg bewegingsruimte, zodat ze konden slapen wanneer ze moesten en films konden kijken wanneer ze mochten. Met dank aan de extra oplaadpunten voor de vandaag zowat onvermijdelijke tablets.

Intussen zorgde de ventilatiesleuven voor zowel de tweede als de derde zitrij er samen met de verduisterde zijruiten voor dat de hitte buiten bleef. Ook het geluidscomfort viel verrassend goed mee. We doorkruisten Frankrijk met de cruisecontrole op 130 km/u, een snelheid waarbij het uitstekend converseren bleef met de pagadders achterin. Zonder onze stem te moeten verheffen.

Handig, akkoord. Maar je rijdt wel met een bus.

Dat was even wennen, inderdaad. De SpaceClass stuurt niet zoals een Porsche en parkeert niet zoals een Smart. Bovendien geraakt je niet elke parkeergarage binnen, zoals we tot onze scha en schande hebben ondervonden bij onze zoektocht naar een passend plaatsje. Verder hindert die omvang deze Renault zelden. De hoge zitpositie zorgt voor een uitstekende blik op de weg, terwijl de combinatie van de gigantische zijspiegels en het geblokte design voor een uitstekend zich rond het koetswerk zorgen. Voeg daar de parkeersensoren en de achteruitrijcamera bij en je zet de SpaceClass in de krapste parkeerplaatsen. Oefening baart kunst.

We hadden wel wat schrik voor het gewicht. De SpaceClass zet bijna 2 ton op de weegschaal, zonder al die vakantiespullen en personen aan boord. En met 140 pk heeft de voorin geplaatste, aan de voorwielen sleurende biturbodieselkrachtbron niet meteen kracht te koop. Een deel van die massa wordt opgevangen door het koppel van het compacte 1,6 liter-blok en door slimme spreiding van de manuele zesversnellingsbak.

Renault Trafic SpaceClass VIP

Snel optrekken doet deze Renault niet en op pittige klimmetjes moesten we al eens een verzetje terugschakelen om de snelheid erin te houden. En op slingerende bergwegen misten we de souplesse waar dergelijk traject nu eenmaal om vraagt. Verder kweet de dCi zich evenwel uitstekend van zijn taak, toch als vrolijk kilometervreten zonder kotsende kinderen bovenaan de agenda staat.

Ook het brandstofverbruik viel best mee. We sloten onze trip af met een gemiddelde dieseldorst van 8,1 liter per 100 kilometer. Op een parcours dat grotendeels uit autosnelwegen bestond, maar ook occasionele passages door het bergachtige binnenland telde. Een vergelijkbaar gemotoriseerde SUV of monovolume doet nauwelijks beter.

Het verdict?

Je kan sneller, leuker en comfortabeler van A naar B. Want SpaceClass of niet, de Renault Trafic blijft een opgesmukte bestelwagen. Maar een degelijke geluidsisolatie, goed zittende stoelen en een correcte multimediamodule doen veel om het kilometervreten wat aangenamer te maken. Bovendien waren we niet alleen op reis, maar met onze dierbaarsten. En die hebben andere prioriteiten dan de autofanaat achter het stuur.

Wie veel volk en veel bagage over een grote afstand wil vervoeren, zonder al te veel concessies te moeten doen, heeft aan de SpaceClass een uitstekende reiscompagnon.

Renault Trafic SpaceClass VIP 

 

In dit artikel : Renault

Geschreven door op