Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Renault Zoe R110 (2018)

Vlak voor de komst van de tweede generatie, krijgt de Renault Zoe een krachtigere elektromotor. AutoWereld doet de test met de R110.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De bestverkochte elektrische auto van Europa, samen met de Nissan Leaf. Na de batterij op te waarderen, twee jaar terug, hebben de Fransen er nu een krachtigere elektromotor in gelepeld. Kort samengevat:

  • Van 68 naar 80 kilowatt (omgerekend 109 pk)
  • 2.000 euro duurder dan de R90
  • Batterij van 41 kWh nog steeds te huur (€59/maand)
  • 1,8 seconde sneller op 0-100 km/u

Een sportversie, als het ware?

Dat nou niet, de R110 heeft gewoon een wat krachtigere motor gekregen omdat de actieradius snelweggebruik aanmoedigt, waardoor er wat extra jus van doen was bij hogere snelheden. Met name boven de 100 km/u heeft de R90 nog maar weinig reserve, terwijl deze daar nog een extra tussenspurtje uit zijn wielen weet te persen.

De motor is niet groter of zwaarder geworden, maar maakt gewoon gebruik van een betere sturing, een snellere energieoverdracht en anders gelegde spoelen.

Maar er is een nieuwe op komst?

Klopt, tegen volgend jaar. Met een groter rijbereik en tegelijk een sneller te laden accu, terwijl Renault ambieert de prijs niet te laten stijgen.

De batterij is bij deze alvast nog steeds enkel te huren, aan 59 euro per maand. In Frankrijk kan je ze sinds kort ook kopen, maar da's bij ons niet het geval.

Qua prijs is dit alvast de beste koop op de elektromarkt, de Twizy daargelaten. De Citroën C-Zero en Peugeot iOn zijn er ook nog, maar die zijn inmiddels echt wel achterhaald.

Hoe rijdt de Renault Zoe R110?

Dit is en blijft in de eerste plaats een stadswagen, daar is hij dan ook op zijn best. Alleen is hij nu wat meer op zijn gemak op de snelweg, met dat extra vermogen dat zich vooral aan hogere snelheden laat gelden.

Het bereik? Reken op zo'n 300 kilometer, maar met een elektrische auto moet je altijd met twee woorden spreken. Er is een verschil tussen zomer en winter, en tussen snelweg en stad.

Het AutoWereld-verdict?

Vergeleken met een benzine-stadswagen blijft de prijs aan de hoge kant. Maar voor wie de overstap naar elektrische mobiliteit wil maken, is de Zoe, zowel de R90 als deze R110, het beste aanbod onder de 25.000 euro.

In dit artikel : Renault, Renault Zoe

Geschreven door op