Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Ford Ranger Raptor (2019)

Na de F-150 krijgt nu ook de Ford Ranger een heftige Raptor-behandeling, waardoor de pick-up aan terreintalent en sexappeal wint. AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

Noem het een lastezel die Ford Performance in een woestijnvos veranderd heeft, want de Raptor is een Ranger met extra terreintalent. Wat maakt deze pick-up zo speciaal?

  • Ontwikkeld door Ford Performance, geïnspireerd door de Baja 1000
  • Raptor krijgt speciale off-roadophanging en specifieke koetswerkaanpassingen
  • Raptor staat hoger en breder dan de Ford Ranger
  • Enkel in combinatie met 2.0 Ecoblue-biturbodiesel, 213 pk en 500 Nm sterk
  • Automaat met 10 versnellingen en schakelpeddels
  • 4x4-systeem met elektronisch vergrendelbaar achterdifferentieel
  • Extra Baja-rijmodus, bovenop Normal, Sport, Gras/Gravel/Snow, Mud/Sand en Rock
  • De Raptor verliest het stop-startsysteem van de gewone Ranger, CO2-uitstoot van 233 gram en gemiddeld normverbruik van 8,9 liter per 100 kilometer
  • Geremd sleepvermogen daalt van 3,5 naar 2,5 ton
  • Prijs vanaf 48.225 euro, bijna 12.000 euro meer dan dezelfde motor als “Limited”
  • Geen opties, enkel stickerset (en dan nog enkel in combinatie met de kleur Conquest Grey)
  • Eerste leveringen in de zomer van 2019
  • Made in Thailand

Testomstandigheden:

  • We konden de Ford Ranger Raptor testrijden in het Marokkaanse Essaouria, ten noorden van Agadir. Daar vonden we een woeste mix van rotsen en woestijnzand, de ideale omstandigheden om de off-roadcapaciteiten van de pick-up te testen.

Specificaties testvoertuig:

  • Kleur: Performance Blue
  • Banden: BF Goodrich, 285/70 R17 (standaardrubber)

Terreinmogelijkheden Raptor versus Ranger:

  • Bodemvrijheid: 283 mm (+51 mm)
  • Aanrijhoek: 32° (+3°)
  • Afrijhoek: 24° (+3°)
  • Doorwaaddiepte: 850 mm(+50 mm)
  • Veerweg voor/achter: +32%/+18%

De concurrentie:

  • De door het IJslandse Arctic Trucks onder handen genomen AT-versies van de Isuzu D-Max en de Nissan Navara.

Ford Ranger Raptor

Waarom komt Ford met deze Ranger Raptor?

Omdat er een markt voor is. De Ranger behoort sowieso tot een van de meest populaire pick-ups van het moment, een baby-Raptor zou naast de verkoop vooral het imago goed doen. Inderdaad, zoals Ford eerder klaarspeelde met de F-150 Raptor. Nu is het doelpubliek wel helemaal anders. In tegenstelling tot die F-150 wordt deze in Thailand geproduceerde Ranger Raptor niet te koop aangeboden in de Verenigde Staten.

Ford Performance werkt met verschillende prestatieniveaus, gaande van de ST Line (performance style) tot de GT (elite). De Raptor-modellen staan net onder die Le Mans-winnende sportwagen, in hetzelfde vakje als de Mustang GT500 en de Focus RS. En dus boven de ST-modellen op basis van de Fiesta en de Focus. Zoek dus niet naar een concrete meerwaarde, met deze off-roader mikt Ford nu eenmaal niet op het gezond verstand. Maar op kriebels in de onderbuik.

Nu goed, het blijft natuurlijk een pick-up. Achter de dubbele cabine biedt de Ford nog steeds een laadruimte van 1.560 x 1.560 meter, desgewenst met op maat gemaakt transportsysteem voor crossmotoren of jetski’s. Maar de focus op off-roadcapaciteiten knaagt wel aan de functionaliteit. Neem nu het geremde trekvermogen: waar de gewone Ranger 3,5 ton aankan, houdt de Raptor het bij 2,5 ton. Deze jongen wil geen meer werkpaard zijn.

Wat zijn de verschillen tussen de Ranger en de Raptor?

De Raptor staat hoger op zijn poten, rust op een breder spoor en krijgt sterkere remmen (de trommels achteraan maken bovendien plaats voor schijven). De ophanging werd helemaal herbekeken, met een andere geometrie voor- en een Watt-link achteraan, terwijl de met Position Sensitive Damping-technologie gezegende Fox-schokdempers zowel de veerweg als de dempkracht verbeteren. Wanneer je tegen hoge snelheid over de rotsen raast, voel je je al gauw een speelbal van de elementen. Maar hoe hard je de zweep ook laat knallen, het verstevigde chassis geeft geen krimp.

Voor de nodige grip zorgt de inschakelbare vierwielaandrijving met elektronisch geregeld achterdifferentieel, de specifieke rubber van BF Goodrich en de off-roadelektronica. De Ranger Raptor beschikt over liefst zes verschillende rijmodi, waaronder een extreme Baja-stand voor het snellere terreinwerk. Volgas over het zand, springend van de ene duin naar de andere. Denk aan een computerspelletje waarin je deelneemt aan de Dakar-rally, maar dan in het echt.

Dubbel leuk is dat die chassisaanpassingen ook op het asfalt renderen. De Raptor reageert wat gretiger bij het insturen en het koetswerk blijft stabieler onder het bochtenjassen. In vergelijking met de gewone Ranger weet hij zijn flinke massa van vlot 2,5 ton wat beter te verstoppen. Maar maak er geen concurrent voor een X5 M of Mercedes-AMG GLE van. Daarvoor blijft de rijdynamiek wat te onbehouden, al reageert de Ford wel eerlijk en voorspelbaar. Een pick-up is nog steeds geen SUV.

Ford Ranger Raptor

Zijn ze ook visueel van elkaar te onderscheiden?

Het verhoogde en verbrede koetswerk draagt een verduisterd, door het smoelwerk van de F-150 Raptor geïnspireerde frontpartij met xenonkoplampen en led-mistlichten. De grotere banden vragen om bredere spatborden rond de wielkasten, de treedplanken houden opspringende steentjes tegen en de verstevigde bodembeschermplaat blijft ook de scherpste rotsblokken de baas. Je moet er enkel voor zorgen dat je je niet vastrijdt in de onvoorspelbare zandmassa.

Binnenin herken je de Ranger Raptor aan zijn beter steunende sportstoelen, die suède mixen met leder. Die zouden je beter op je plaats moeten houden tijdens het terreinrijden. Een kussen met dubbele hardheid zorgt er intussen voor dat je billenpartij beter gewapend is tegen het hotsen en botsen over moeilijke ondergrond. Verder noteren we een specifiek sportstuur met rechtuitmarkering, aangevuld met Raptor-badges en blauwe stiksels. Het Sync3-multimediasysteem en de actieve noise cancelling waken intussen over het comfort. Nu ja, comfort...

Welke motor ligt er in de neus van de Ranger Raptor?

De biturbodiesel is niet nieuw voor de Ford Ranger. Het 213 pk en 500 Nm sterke 2 liter-blok van de EcoBlue-familie was reeds beschikbaar voor de pick-up. De Raptor is enkel verkrijgbaar met automatische 10-versnellingsbak, die je desgewenst met schakelpeddels van het ene naar het volgende verzet jaagt. Dat Ford voor een dieselkrachtbron gekozen heeft, komt door de Australische markt. Stuivend door de Outback is het rijbereik immers van doorslaggevend belang. En dan moet je een zelfonbrander hebben.

Aanvankelijk klinkt dat wat slappetjes. De 2,3 Ecoboost uit de Mustang zou het Raptor-verhaal wat gemener kunnen maken, want vervaarlijk klauwen doet deze dino niet. Zo zijn de prestaties niet uitzonderlijk, wel de wijze en de ondergrond waarop je ze kan aanwenden. De Ford Ranger Raptor sprint in dik 10 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 170 km/u, ook als je biljartvlak asfalt ruilt voor mul zand. Heerlijk hoe het ding door moeilijk terrein ploegt, met wielen die spinnend en driftend naar tractie speuren. Dan komt het overvloedig aanwezige motorkoppel uitstekend van pas.

In tegenstelling tot andere Ranger-versies, weert de Raptor stop-starttechnologie. Te moeilijk om te rijmen met die talloze terreininstellingen. De pick-up belooft een gemiddeld normverbruik van 8,9 liter, maar tijdens de testritten draaiden we er bijna het dubbele door. De CO2-uitstoot van 233 gram hoor je dan ook met een dikke korrel zout te nemen, toch als je je een weg door het Marokkaanse achterland aan het banen bent. 

Ford Ranger Raptor

Is de Raptor zijn meerprijs tegenover de Ford Ranger wel waard?

Een prijsverschil van bijna 12.000 euro tegenover de identiek gemotoriseerde, eveneens aan een tientrapsautomaat gehangen Ranger “Limited”. Of van bijna 10.000 euro tegenover de “Wildtrak”, dat is inderdaad een smak geld. Het gaat dan ook niet om zomaar een uitrustingsniveau met een extra toetertje links en een additoneel belletje rechts, maar om een flink herwerkte pick-up. Eentje met een speciaal talent.

Dus ja, wij vinden dat de Raptor zijn meerprijs waard is. Toch als je de plaats en de ruimte vindt om de teugels te vieren en het off-roadpotentieel te benutten, want dat maakt deze pick-up zo bijzonder. Met de stoere pose als leuke bonus. Vergelijk het met een sportwagen die je in de garage hebt staan die wacht op een zondags uitje, met dat verschil dat vrouw én kinderen mee op pad kunnen. Met hun fietsen in de bak achterin.

Het verdict?

De Raptor is voor de Ranger wat de RS is voor een Ford Focus. Een versie die je meteen leuk vindt, zelfs al weet je niet meteen wanneer je dat extra potentieel daadwerkelijk kan benutten.In Marokko is het genieten, natuurlijk. Rotsen, zandduinen en grindwegen, het rauwe landschap past deze Raptor als gegoten. Maar wat er op onze wegen van die charme overblijft?

Op zich vraagt die speciale off-roadbehandeling weinig toegevingen bij dagelijks gebruik. De speciale ophanging zorgt er zelfs voor dat de Raptor meer dynamiek combineert met meer comfort. En die aan een bekwaam schakelende tientrapsautomaat gehangen biturbodieselmotor toont zich ook bij pendelritten een aangename metgezel. Zoals elke pick-up heeft de Ford Ranger een wat onhandig formaat, zeker als je ook in de binnenstad een parkeerplaatsje verwacht te vinden. En je levert wat laadcapaciteiten in en moet 10.000 euro extra leggen. Maar verder...

Ford Ranger Raptor

Verwante testen

In dit artikel : Ford, Ford Ranger

Geschreven door op