Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ben jij een F1 kenner? AutoWereld daagt je uit!

Ben jij een F1 kenner? AutoWereld daagt je uit!

Speel mee >>

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Land Rover Defender 110 P400 AWD (2020) - terreintest

De Land Rover Defender was eerst en vooral een terreinwagen. Hoe brengt zijn langverwachte opvolger het ervan af als off-roader? AutoWereld doet de test met de Defender 110 als P400.

70.400 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

De langverwachte, maar gecontesteerde opvolger van de iconische Land Rover Defender. Want hoe vervang je een onvervangbare wagen? De Britse constructeur heeft lef getoond, want ze zijn een stuk verder gegaan dan wat Mercedes aandurfde met de nieuwe G-Klasse. Het is geen retromoderne interpretatie, maar een moderne versie van een terreinwagen uit 1948. En het blijft een echte off-roader, zo benadrukt Land Rover. De Defender is géén SUV.

Wat moeten we nog weten over de nieuwe Land Rover Defender?

  • Beschikbaar als korte 90 met drie en als langere 110 met vijf deuren
  • Aluminium basisstructuur met stalen subframes, onafhankelijke ophanging
  • Stalen vering wordt geïntroduceerd op de 90-modellen, voorlopig enkel met luchtvering
  • Beschikbaar als D200, D240, D300 en P400, binnenkort volgt een plug-inhybride variant
  • P400 heeft mildhybride zes-in-lijn met een cilinderinhoud van 3 liter
  • Altijd vierwielaandrijving, altijd automaat (met low-rangeversnellingen)
  • Terrain Response 2-technologie stuurt 4x4, diffs, tractiecontrole, ... in functie van gekozen rijmodus

De concurrentie

Testomstandigheden

  • Kaokoland, Namibië: drie dagen door de Afrikaanse wildernis, klauterend over de rotsen en ploeterend door het zand

Leuke weetjes

  • In Namibië zijn vier op de tien verkochte voertuigen een Toyota Land Cruiser, met de Defender waagt Land Rover zich dan ook op vijandig terrein
  • Land Rover geeft toe dat de nieuwe Defender zich richt op eigenaars van een Discovery 4, die de stap naar de Disco 5 niet wilden zetten

Test: Land Rover Defender - AutoWereld 2020

Is deze Land Rover nog wel een Defender?

Wie een Defender associeert met een stalen ladderchassis, starre assen en manueel vergrendelbare differentiëlen, moeten we teleurstellen. Land Rover heeft immers een moderne terreinwagen willen bouwen, eentje met een structurele stijfheid van 29 kNm/graad, een maximaal laadvermogen van 900 kilogram en een maximaal trekvermogen van 3,5 ton. Met dank aan de aluminium basisstructuur met stalen subframes. De ophanging van de Defender combineert dubbele driehoeken vooraan met een multilink achteraan, de adaptieve demping en de luchtvering waken over het comfort, zorgen voor een minimum aan rijdynamiek en optimaliseren de off-roadmogelijkheden.

Vierwielaandrijving is natuurlijk standaard, inclusief vergrendelbaar midden- en achterdifferentieel. Maar dankzij de gekende Terrain Response-technologie hoef je je daar weinig tot niets van aan te trekken. Het is de software die het beste uit de hardware haalt. Je kiest zelf de gewenste rijmodus, zoals je ook zelf de afdaalhulp activeert, de luchtvering verhoogt of voor de lage gearing van de ZF-achttrapsautomaat gaat. 

Over het koetswerkontwerp van de nieuwe Defender kan je discussiëren. Toch kan je niet anders dan respect hebben voor de moedige designkeuzes, want Land Rover combineert een modern lijnenspel met een heleboel knipogen naar het vorige model. Het is geen karikatuur van zijn voorganger geworden. Ook binnenin voel je het respect voor het verleden. De hoge zitpositie en het goede zicht rondom blijven, maar anno 2020 krijg je wel comfortabele stoelen en voldoende bewegingsruimte. Je linkerarm hoeft niet langer uit het raam te bengelen, neen. Het interieur mixt een robuust vormgegeven dashboard met knappe materialen, leuke designdetails en een uitstekende multimediamodule met aanraakscherm.

Test: Land Rover Defender - AutoWereld 2020

Maar de nieuwe Defender is wel een stuk groter dan zijn voorganger...

Dat wel. De vorige Defender combineerde de breedte van een Ford Fiesta met de lengte van een Focus, de nieuwe is meer dan 2 meter breed en meer dan 5 meter lang. De wielbasis van de 110 bedraagt nu 3 meter, de 90 levert een halve meter en twee zijdeuren in. Het interieur van deze Land Rover biedt meer dan voldoende bewegingsruimte, zowel voor het hoofd, de schouders als de knieën. Een derde zetelrij behoort tot de mogelijkheden. De kofferklep opent zijdelings en biedt een laadvolume dat varieert van minstens 916 tot maximaal 2.233 liter.

De Defender werd niet alleen groter, maar ook een stuk meegaander. Wil je door de wildernis, dan wordt comfort nog belangrijker dan tijdens het hersenloos kilometermalen. Daarom genoten we zo van de uitstekende stoelen, de uitgekiende ergonomie en de accurate stuurinrichting. Het aborptievermogen van de ophanging verdient een extra pluim. Over de rijdynamiek van deze Land Rover durven we weinig zeggen, simpelweg omdat we nauwelijks asfalt gezien hebben tijdens deze driedaagse testsessie. Bovendien stond onze testwagen op speciaal terreinrubber en droeg hij een heleboel materiaal op het dak, waardoor elk referentiekader ontbreekt.

Test: Land Rover Defender - AutoWereld 2020

Blijven de off-roadvaardheden van de Defender intact?

Namibië blijkt een wondermooie speeltuin voor buffels zoals de Defender. Op sommige plaatsen is het rotsachtig, met scherpe stenen die de zijkant van een band kunnen openhalen zoals een leeuw de nek van een zebra breekt. Op andere plaatsen is het zand heer en meester: soms fijn en soms grof, maar altijd uitdagend voor een wagen die een lengte van 5 meter combineert met een gewicht van 2,3 ton. We kruisen ook een heleboel rivieren, soms staat het water ons bijna letterlijk aan de lippen. Maar de Land Rover geeft geen krimp.

We durven niet zeggen dat de Defender gaat waar zijn directe concurrenten blijven staan. Maar het ogenschijnlijke gemak waarmee deze Land Rover de obstakels overwint, hebben we nog maar zelden ervaren. Het is geen voortdurend gevecht met de elementen, zoals dat bijvoorbeeld wel het geval is bij een Jeep Wrangler. Eerder een onverstoorbaar meesterschap, waardoor zelfs een zwaarste off-roadwerk als een ommetje door het park aanvoelt.

Over de motor durven we weinig kwijt, enkel dat de P400 meer dan koppel genoeg heeft om de Defender door de moeilijkste situaties te helpen. De zes-in-lijn heeft een cilinderinhoud van 3 liter, een piekvermogen van 400 pk en een maximumkoppel van 550 Nm, wat op het asfalt volstaan om deze Land Rover in 6,1 seconden van 0 naar 100 km/u te jagen en om hem een topsnelheid van 208 km/u te bezorgen, maar die prestaties kunnen ons momenteel gestolen worden. Ook ons gemiddelde testverbruik is irrelevant voor de Belgische Defender-koper.

Test: Land Rover Defender - AutoWereld 2020

Wat is het AutoWereld-oordeel?

De nieuwe Defender kan alles wat de vorige Defender kan, maar het is wel een heel andere Land Rover geworden. En meestal is dat een goede zaak. Het is meer dan een capabele terreinwagen met slimme off-roadtechnologie, eerder een moderne mission statement van waar Land Rover tegenwoordig voor staat. Maar dergelijke rol schaaft ook de scherpe kantjes weg, wellicht zouden we onderweg meer plezier beleefd hebben in een Suzuki Jimny of een Ford Ranger Raptor.

Dat neemt niet weg dat de Land Rover Defender een van de meest veelzijdige en meest capabele voertuigen is die je je momenteel kan aanschaffen. Toch als je over het budget beschikt om dat te doen, want goedkoper is de Britse avonturier er niet op geworden. Een Defender 90 met de D200 kost al meer dan 50.000 euro, de door ons geteste 110-variant met P400-motorisatie kost meer dan het dubbele.

Nu goed, misschien maakt de Defender die hoge prijs verder waar op het asfalt. Maar daarover later meer, wanneer we er eentje hebben om in België te proberen. We kijken er al naar uit.

 

In dit artikel : Land Rover, Land Rover Defender

Geschreven door op