Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Mercedes-AMG GT Black Series (2020)

De Mercedes-AMG GT komt in verschillende smaken, maar de Black Series is veruit de pikantste. AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De Black Series is een Mercedes-AMG GT, maar dan nog sneller. Veel en veel sneller. Hoe komt dat?

  • V8-biturbo nu 730 pk en 800 Nm sterk
  • 400 kilogram downforce bij 250 km/u
  • Instelbare ophanging (hoogte, camber, stabilisatorstangen)
  • 0-200 km/u in 9 seconden rond
  • Dieet van koolstofvezel beperkt gewicht tot 1.540 kg

Concurrentie?

Testomstandigheden?

Op de Lauzitsring, een in Duitsland gelegen circuit dat een ovaal combineert met een bochtenrijk infield.

Specificaties testvoertuig?

  • Opties: Track Pack
  • Kleur: Magma Oragne
  • Banden: Michelin Cup 2R

Weetjes?

De GT Black Series is er ook als P One Edition, een enkel voor de klanten van de Mercedes-AMG One bestemde editie.

Test: Mercedes-AMG GT Black Series - AutoWereld 2020

De AMG GT Black Series telt wel erg veel spoilers...

Een sportwagenbouwer zoals Ferrari is er trots op dat ze met eerder discreet geïntegreerde spoilers een maximum aan aerodynamische efficiëntie kunnen bereiken. De Black Series doet geen enkele moeite om zijn ware aard te verbergen. Elegantie noch gebruiksgemak waren een prioriteit voor de AMG-ingenieurs. Het moest en zou een GT3-racewagen voor de openbare weg worden. En dan kijken we in de eerste plaats naar het indrukwekkende spoilerwerk.

Een blik op de gigantische achtervleugel van de AMG GT Black Series zegt genoeg. Deze door de GT3-racerij geïnspireerde spoiler bestaat uit twee vleugels, een grote met bijna het formaat van een strijkplank over de volledige breedte van het flinke achterwerk en eronder en in het midden nog een kleiner exemplaar. De hellingshoek laat zich manueel regelen, er zijn drie standen. Als de bestuurder een van de twee meest sportieve rijmodi (Sport+ of Race) selecteert, wordt er ook nog een flap actief. Die richt zich dan met een hoek van 20 graden op, met de bedoeling extra neerwaartse druk op de achteras te creëren en de wegligging bij heel hoge snelheden nog te verbeteren. Bij 250 km/u gaat het om een downforce van ongeveer 300 kilo, die de ingenieurs trouwens ook verplichte om de beugels van de uit koolstofvezel vervaardigde achterklep te verstevigen.

In de koffer van de GT Black Series monteert Mercedes twee kleine verticale stangen die voor een rechtstreekse transfer van de neerwaartse krachten van de spoiler naar het chassis zorgen. Eens je de hoek van het dus verstelbare deel van de spoiler hebt gekozen, blijft die wel in dezelfde positie staan. Bij sommige McLaren-modellen past hij zich ook nog eens automatisch aan de noden van het moment aan, maar een dergelijk systeem zou het volgens de AMG-specialisten allemaal nog wat complexer en vooral zwaarder hebben gemaakt. Wat ze niet vonden opwegen tegen de als heel gering ingeschatte meerwaarde. 

Onder de neus van de Mercedes-AMG GT Black Series hangt de voorvleugelt van de GT3-racer, goed voor 130 kilogram aan downforce bij 250 km/u - 3,5 keer meer dan bij de AMG GT R Pro! In tegenstelling tot de competitieversie kan je die vleugel wel intrekken, zodat je tenminste over een verkeersdrempel geraakt. Alweer primeerde efficiëntie op gebruiksgemak, want die operatie gebeurt niet met elektrische motoren. Onder de auto zijn twee handvatten verborgen die je manueel dient te ontgrendelen, waarna je de voorvleugel tevoorschijn tovert. Leuk: aan de rand van de spoiler zit een fijn metalen lipje dat het koolstofvezel moet beschermen en extra gensters maakt. Bij de racewagen is dit onderdeel vervaardigt uit hout.

Test: Mercedes-AMG GT Black Series - AutoWereld 2020

Onder de motorkap schuilt een evolutie van de V8-biturbo?

Onder met koelsleuven getooide motorkap ligt een V8-biturbo met een cilinderinhoud van 4 liter, zoals dat ook het geval is bij de andere AMG GT-modellen van Mercedes. Hoewel de basis hetzelfde is, krijgt het blok een nieuwe motorcode. De M178 LS2 is dan ook flink aangepakt, waarbij vooral het gebruik van een platte krukas opvalt. Dat zorgt ervoor dat de V8 tot maximaal 7.200 toeren per minuut draait. Bij AMG zijn ze vooral trots op de nieuwe ontstekingsvolgorde, die het ritme 1-8-2-7 4-5-3-6 volgt. Opvallend: geen trapeziumvormige, maar ronde uitlaatpijpen. Leuk om weten: bij AMG-atelier zijn er maar vijf mensen die voldoende gekwalificeerd om aan het motorblok van de GT Black Series te werken. 

De aan een versterkte en verbeterde Speedshift-zevenbak gehangen M178 LS2 ontwikkelt een piekvermogen van 730 pk en doet dat tussen de 6.700 en 6.900 toeren per minuut. Het maximale koppel bedraagt 800 Nm, trekkracht die permanent paraat staat tussen de 2.000 en de 6.000 opm. De Mercedes-AMG GT Black Series sprint in 3,2 seconden van 0 naar 100 en in 9 seconden van 0 naar 200 km/u. De topsnelheid bedraagt "slechts" 325 km/u, wat je op het conto van het heftige spoilerwerk mag schrijven.

Test: Mercedes-AMG GT Black Series - AutoWereld 2020

Zorgt de extra downforce ervoor dat je die extra power de baas blijft?

Dankzij zijn klassieke concept met een joekel van een motor voorin blijft de AMG GT ook als Black Series een supersportwagen van de oude stempel. De met extra koelsleuven en aerovinnen getooide neus lijkt wel eindeloos, terwijl de kont nog compacter lijkt door de enorme vleugel en de aangepaste diffusor. In de compacte cockpit je zowat op de achteras, bij elke dot gas en bij elk schakelmanoeuvre trapt de V8-biturbo je loeihard in de rug. De bijgeleverde soundtrack klinkt als hemelse muziek in je oren.

Brute kracht genoeg dus, maar de auto toont zich met een uitmuntende wegligging ook soeverein in de bochten. Naast een efficiënt chassis, is dat ook te danken aan de grote wielen (19 duim voor- en 20 duim achteraan) met speciaal voor de AMG GT Black Series ontwikkelde Michelins Pilot Sport Cup 2. Dit zachte rubber doet deze Mercedes echt aan het asfalt kleven. Samen met de ongefilterde reacties van het chassis en de downforce van het koetswerk groeit het vertrouwen, dat verder versterkt wordt door de geweldige besturing die je met een chirurgische precisie van bocht naar bocht leidt.

Mooi meegenomen is dat de zitpositie achter het stuurwiel voor niet te kleine of te grote mensen zowat perfect is. De uit een stuk opgetrokken en uit koolstofvezel vervaardigde sportstoelen zijn die uit de AMG GT R Pro, ons testexemplaar doet daar het bijna 8.000 euro kostende Track Pack bovenop. Dat krijg je onder meer vierpuntsgordels, een rolbeugel uit titanium en een FIA gekeurde brandblusser. Met een gele knop centraal op het dashboard kan je de tussenkomst van de tractiecontrole aan je wensen (en talenten) aanpassen. De verschillende rijmodi bieden een heleboel elekronische instelmogelijkheden, de kalibratie van de rijhoogte, het camber en de stabilisatorstangen kan je manueel verstellen.

Test: Mercedes-AMG GT Black Series - AutoWereld 2020

Hoeveel exemplaren bouwt Mercedes van de AMG GT Black Series?

Er is deze keer geen maximaal aantal exemplaren voorzien, dat is ook wel handig als je als constructeur wil vermijden dat er door de concurrentie (of door ons) wordt gelachen als je ze niet allemaal kwijt zou raken. Maar Mercedes zegt wel dat het de GT Black Series maar gedurende één jaar zal bouwen, een productie die in oktober van dit jaar is opgestart. Zonder een genummerd plaatje op de middenconsole, maar dat betekent nog niet dat eender wie een garage van het merk kan binnenlopen en er eentje bestellen. De auto wordt in de eerste plaats door Mercedes zelf aan de trouwste klanten aangeboden.

Niet meteen aan mensen die al drie of vier generaties van de A-Klasse kochten, wel aan wie zich al eerder door AMG-gerief en misschien vooral de vorige Black Series-edities liet verleiden. Er werden er eerder immers ook al gemaakt van de SLK 55, de CLK 63, de SL 65 (met V12!), de C Coupé 63 en de SLS. De eerste dateert van 2006 en had een voor die tijd al indrukwekkende V8 van 400 pk, de laatste kwam in 2013 met een achtcilinder van 631 pk. Maar de GT Black Series is nog een pak straffer, zowel inzake vermogen als qua looks. En qua prijs, het beest moet minstens 359.975 euro kosten.

Test: Mercedes-AMG GT Black Series - AutoWereld 2020

De AutoWereld-conclusie?

Blijft de vraag of het niet zonde is dat een auto met dit soort efficiëntie allicht zelden zal worden gebruikt waarvoor hij echt gemaakt is. Waarop het antwoord eigenlijk alleen positief kan zijn. De Mercedes-AMG GT Black Series is niet veel minder dan een racewagen, die dan ook snakt naar zowel de lange rechte stukken als de bochten van een circuit. Hij verslindt ze met gemak, maar zal allicht eerder een mooi plaatsje in een collectie exclusieve wagens krijgen en dat daarna nog zelden mogen verlaten. En dat is zonde. Doodzone.

 

Verwante testen