Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Mitsubishi L200 2.3 Di-D 4WD AT Double Cab (2019) - met video!

Voor specialist Mitsubishi zijn pick-ups veel meer dan de kers op de al even spreekwoordelijke taart. Vandaar het belang van deze grondig vernieuwde L200. AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De zesde generatie al van de L200. De eerste dateert van 1978, maar die werd nog niet aangeboden in Europa. Mitsubishi’s pick-up kwam pas in 1991 naar onze streken, het werd dan wel snel een van de belangrijkste modellen uit de catalogus. Zeker sinds het aanbod “klassieke” hatchbacks en berlines van het Japanse merk begon te krimpen, nam het aandeel van de L200 in de verkoops- en dus ook financiële resultaten alsmaar toe.

Wereldwijd is dit zelfs al de tweede best verkochte auto van Mitsubishi Motors. Na de Outlander, maar dus voor de ASX. Wat natuurlijk ook veel heeft te maken met de populariteit van dit soort pick-ups in Azië, voor de Amerikaanse markt zijn ze trouwens wel iets te… klein.

  • 2,3 liter-turbodiesel is 150 pk en 400 Nm sterk
  • Viercilinder drijft de vier wielen aan via Super Select 4WD II
  • Nieuwe Off Road Mode met keuze uit vier programma’s
  • Nu ook Hill Descent Control
  • 5.305 millimeter lang, laadbak van 1.520 (1.850 bij Club Cab) op 1.470 millimeter
  • Trekgewicht van 3,1 ton
  • 205 millimeter bodemvrijheid
  • Nog iets grotere op- en afrijhoeken (31 en 23 graden)
  • 200 gram C02 per 1 kilometer NEDC, 231 gram volgens WLTP-test (respectievelijk 206 en 254 gram met automaat)
  • Opgewaardeerd interieur
  • Extra veiligheidsuitrusting nu zowat op hetzelfde niveau als Outlander
  • Vanaf 32.990 euro voor een Double Cab Invite met manuele zesbak, de Intense met zestrapsautomaat kost 38.490 euro
  • Club Cub met noodzitjes achterin kost 31.490 euro

De concurrentie:

  • Er zijn er veel, te beginnen bij de populaire Ford Ranger. Maar verder dus ook de Isuzu D-Max, de Nissan Navara en de ervan afgeleide Renault Alaskan en Mercedes X-Klasse, de SsangYong Actyon Sports, de Toyota HiLux en de Volkswagen Amarok. En zelfs de Fiat Fullback, de Italiaanse variant van de (vorige) L200. Een pak groter en vooral stoerder, is er ook nog de Amerikaanse RAM 1500 van dezelfde FCA-groep.

De testomstandigheden:

  • We probeerden de nieuwe Mitsubishi L200 in de bergen ten noorden van het Spaanse Malaga en deden er in de buurt van Loja ook een mooi stukje terreinrijden mee. Waar Mitsubishi ons nog eens wou bewijzen dan de 4x4-capaciteiten van de auto voor het merk wel belangrijk zijn.

Specificaties testvoertuig:

  • Kleur: Sunflare Orange
  • Banden: 245/70 R16

Leuke weetjes:

  • De allereerste pick-up van Mitsubishi dateert van 1946, dat was een… driewieler.
  • Van de L200 werden wereldwijd al zo’n 4,7 miljoen exemplaren geproduceerd.
  • De L200 wordt in Thailand gebouwd en verkocht in 150 landen.

Waarom een nieuwe L200?

Niet omdat de oude al te... oud was, wel omdat hij een opwaardering kon gebruiken. Bij Mitsubishi zijn ze zo eerlijk toe te geven dat de komst van de Ford Ranger de Europese pick-upmarkt zowat op zijn kop heeft gezet. Die auto verkoopt momenteel bijna dubbel zo goed als de nummer 2 op ons continent, zijnde de Toyota HiLux. Dan volgen de Nissan Navara en de Mitsubishi L200, maar die merken zagen dus wel allemaal een pak potentiële klanten richting Ford vertrekken. Vandaar deze zesde L200-generatie, die moet de kloof met de Ranger weer kleiner proberen maken.

Gaat het dan om een compleet nieuw model, of eerder een doorgedreven facelift?

Iets tussen de twee. Het gezicht van de auto is alvast helemaal veranderd. Wou men het vorige model er vooral wat eleganter doen uitzien, dan moet deze nieuwe L200 net weer een pak stoerder ogen. Omdat de meeste klanten dat toch wel verkiezen voor zo’n auto, zo ontdekten ze ondertussen ook in Japan.

De L200 kreeg behalve een met 4 centimeter verhoogde motorkap dan ook een variant van het al van andere SUV’s bekende Dynamic Shield (met de fameuse “snorharen”) op de snoet, voor de gelegenheid Rock Solid gedoopt. Met een tegelijk smaller en hoger rooster met dubbele latten en ook smallere lichtblokken met leds.

Achteraan zijn er ook nieuwe lichtblokken (evengoed met leds) en een klink in chroom voor het openen van de laadbak die zo groot is dat ze op een brievenbus lijkt. Iets minder geslaagd, vinden we. Wel gebleven en ook nog altijd knap zijn de oplopende gordellijn en de “gekromde” (dixit Mitsubishi) scheiding tussen de cabine en de laadbak.

Groot nieuws ook in het interieur?

Niet echt. De middenconsole is er hertekend en er zijn ook wat nieuwe of toch verplaatste knoppen. Een eerder klassiek ontwerp, dit interieur. Maar wel gebruiksvriendelijk en voorzien van zachtere en kwaliteitsvollere materialen. De L200 is echter vooral een van de ruimste auto’s in zijn soort, hij maakt vooral achteraan het verschil met de meeste van zijn concurrenten.

Een minder krachtige motor dan voordien, hoe laat dat zich verklaren?

Emissienormen, natuurlijk. De vorige L200 had een 2,4 liter-turbodiesel met keuze uit 154 en 181 pk, maar die voldoet straks niet meer aan de strengere Europese regelgeving. De nieuwe pick-up komt er dan ook alleen nog met een modernere 2,3 liter van 150 paarden, een evolutie van de diesel uit de SUV’s van het merk.

Een sprinter maakt die viercilinder zeker niet van de L200, de auto voelt zelfs wat sloom aan. Dat is op zich niet zo’n drama, eenmaal op dreef is er het behoorlijke koppel van 400 Nm (vanaf 1.750 Nm) voor een eventuele versnelling of vlot inhaalmanoeuvre. Bij 120 km/u draait de motor aan nog geen 2.000 opm, dat moet ook een positieve weerslag hebben op het verbruik. Al mag je van dit soort meubelstukken op wielen geen mirakels verwachten, met de zestrapsautomaat bedraagt zelfs het normverbruik al bijna 10 liter per 100 kilometer. Het WLTP-cijfer, welteverstaan.

Kiezen voor de manuele bak of toch die zestrapsautomaat?

Voor een pick-up met natuurlijk nog altijd ladderchassis (wel verstevigd) en starre achteras met bladveren is de L200 best wel comfortabel. De motor maakt behoorlijk wat lawaai bij het aanzetten, maar laat zich bij “normale” snelheden al veel minder horen. En ook wind- en andere rijgeluiden worden, ondanks de ongunstige aerodynamica van zo'n auto en de grote buitenspiegels en banden, efficiënt uit het interieur geweerd.

Met de automaat verhoog je het rijcomfort nog aanzienlijk, ook al is de nieuwe zestraps nog niet de meest verfijnde transmissie op de markt. En heeft ze, bij een wat nerveuzere – we gingen bijna zeggen: sportievere – rijstijl soms wat moeite bij het kiezen van de ideale versnelling. Maar hoe dan ook, geef ons toch maar die automaat.

En is de L200 ook een echt terreinbeest?

De vorige generaties scoorden ter zake ook al goed, deze nieuwe doet nog beter. De Super Select 4WD II biedt de mogelijkheid tot een snelheid van 100 km/u van 2WD naar 4WD over te schakelen en het achterste en het middenste differentieel te vergrendelen, dat lukt heel makkelijk via de draaiknop op de middenconsole.

Er net onder staat de toets voor de nieuwe terreinmodus, met keuze tussen gravel, sneeuw/modder, zand en rots (in combinatie met de 4LLc-reductieverhouding) voor echt extreem offroaden. Begin volgend jaar volgt er ook nog een goedkopere variant met Easy Select. Nog altijd met vierwielaandrijving, maar wel wat minder functies.

Het AutoWereld-verdict?

De nieuwe Mitsubishi L200 zal de Ford Ranger, al een tijdje én met grote voorsprong marktleider in Europa, nog niet meteen van zijn troon stoten. Maar de Japanner is natuurlijk wel weer een pak aantrekkelijker geworden. Ook letterlijk, met zijn stoerdere voorkomen en zijn opgewaardeerd interieur. De motor had wel wat krachtiger en ook stiller gemogen, maar de L200 maakt het goed met zijn voor de rest hoogstaand rijcomfort én – voor wie daar nood aan heeft – knappe terreincapaciteiten.

Bekijk ook onze video over de L200!

Verwante testen

In dit artikel : Mitsubishi, Mitsubishi L200

Geschreven door op