Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Polestar 1 (2019) - prototypetest

De plug-inhybride Polestar 1 is een 600 pk en 1.000 Nm sterke coupé met Volvo-roots. AutoWereld doet de test met het prototype.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

Het langverwachte productiemodel van wat ooit de Volvo Coupé Concept was, maar intussen uitgegroeid is tot de vaandeldrager van het submerk Polestar. De plug-inhybride GT combineert een systeemvermogen van 600 pk met een gecombineerd koppel van 1.000 Nm.

  • PHEV combineert 2 liter-turbobenzine op de voor- met 2 elektromotoren op de achteras.
  • 600 pk en 1.000 Nm in Power-modus
  • Bouwt op SPA-architectuur van Volvo, maar met gewijzigde achterophanging
  • Batterijcapaciteit van 34 kWh voor een elektrische autonomie van 125 kilometer (WLTP)
  • Gewicht van 2,3 ton, ondanks koetswerk uit koolstofvezel
  • Productie van 1.500 stuks, verspreid over 3 jaar (2020 bijna uitverkocht)
  • Vanafprijs van 157.700 euro
  • Ontwikkeling in Zweden, productie in China

2020 Volvo Polestar 1 PHEV

Is het nu een Volvo of een Polestar?

Het Volvo-logo is weggevallen. Dat is ook vrij letterlijk de genesis van deze Polestar 1, ooit begonnen als de Volvo Concept Coupé op het Autosalon van Genève in 2013. Dit was de conceptstudie waarmee Volvo zijn nieuwe designstijl toonde, die de Zweden intussen gebruiken voor zowel de 60- als de 90-reeks. Alleen voor de knappe coupé zelf zag Volvo geen plaats in zijn gamma.

"Maar wat als we dat Volvo-logo zouden wegdenken?", klonk het bij Volvo-ceo Hakan Samuelson en designbaas Thomas Ingenlath, tegenwoordig ceo van Polestar. Zo gezegd, zo gedaan. En even later telde de Chinese Geely-groep waartoe Volvo behoort een nieuw submerk. Polestar moet ons uitdagende auto’s brengen met nieuwe aandrijfbronnen. In tegenstelling tot de Polestar 2, volledig elektrisch en met een marktintroductie die in 2020 gepland staat, trekt Polestar 1 de kaart van de plug-in hybride.

Maar de basis is bekend?

Jawel. De slechts 4,58 lange coupé vertrouwt op de 375 pk sterke 2 liter-turbobenzine van Volvo, die de voorwielen van de Polestar 1 aandrijft. Achteraan komen daar nog twee elektromotoren bij, goed voor nog eens 232 pk en 480 Nm. In de Power-modus beschik je dus over maximaal 600 pk en liefst 1.000 Nm, wat ruimschoots volstaat voor een topsnelheid van 250 km/u. De spurt van 0 naar 100 km/u hebben we nog niet officieel meegekregen, maar op het gevoel af lijkt een lage 4 seconden zeker mogelijk.

De Polestar 1 maakt gebruik tevens van onderdelen van Volvo’s SPA-platform, al diende bijvoorbeeld de hele achterophanging gewijzigd te worden om die twee elektrische motoren plaats te geven. Die twee, elk 116 pk sterke elektromotoren zijn specifiek voor de Polestar 1 en zullen niet in de andere modellen worden gebruikt. Dit is de vaandeldrager van het nieuwe merk, daar hoort wat exclusiviteit bij.

Uit het SPA-platform neemt hij de plaatsing van één batterijpack in de middentunnel over, maar daar voegt hij nog twee bijkomende batterijpacks aan toe die voorbij de achterbank zijn opgestapeld. Hierdoor kan hij een capaciteit van 34 kWh voorleggen. Aan een snellaadpaal (50 kW) heb je hem in minder dan een uur bijgeladen, aan een driefasig stopcontact met 110 Volt duurt dat 5,6 uur, met 230 Volt en 16A is dat 2,7 uur. Het elektrisch rijbereik bedraagt volgens de NEDC 2.0-cyclus 150 kilometer, volgens de realistischer WLTP-cyclus is dat 125 kilometer. Voor veel alledaagse verplaatsingen zal je hem dus louter als elektrische auto kunnen gebruiken.

2020 Volvo Polestar 1

Rijdt de Polestar 1 even goed als hij eruit ziet?

Natuurlijk heeft dat accupakket een flinke impact op het gewciht. De batterijpacks voegen 342 kilogram toe, in totaal spreken we over 2.350 kilogram voor de Polestar 1. Dat is ontzettend veel, maar in lijn met het gewicht van andere elektrische auto’s. Om het gewicht toch wat te counteren, heeft de Polestar 1 een volledig uit cfrp opgetrokken koetswerk gekregen, dat 45% stijver is dan een vergelijkbare carrosserie uit staal.

Wie een V60 of een S90 kent, voelt zich ook snel thuis in de Polestar 1. Het interieur is een kopie van de Volvo-reeksen, maar een straf kan je dat niet vinden. Met de draaiknop wissel je tussen de rijfuncties. We beginnen elektrisch: op dat moment is de Polestar 1 volledig op de achterwielen aangedreven. Met zijn 232 pk doet hij de Polestar 1 mooi meeschuiven met de verkeersstroom. Hij voelt nooit traag aan en haalt bijna 100 km/u met zijn elektrische motoren alleen. In de hybride modus zal de Polestar 1 zelf de beste invulling geven van het beschikbare vermogen. Reken op een gemiddeld verbruik van een 4,5 liter per 100 kilometer bij rustig rijden.

Het beste houden we voor het laatst: de Power-modus. Dan gooit de Polestar 1 er het volle pond tegenaan en krijg je een coupé die het heel wat sportwagens zal lastig maken. Hij blijft hoe dan ook een GT, maar de Polestar-brigade heeft er wel zijn hele trukendoos in ondergebracht. Dat betekent regelbare Öhlins-dempers die zowel comfortabel als efficiënt blijken, een veerpootbrug zowel vooraan als achteraan en specifiek voor de Polestar ontworpen Pirelli-banden (275/30R21 voor- en 295/30R21 achteraan). Er is ook vierwielaandrijving, evenwel zonder fysieke link tussen voor- en achtertrein.

Naast eigen software voor de stuurbekrachtiging die meer feedback geeft aan het stuur van de Polestar 1, is ook de software voor de aandrijving helemaal op maat gemaakt van de Polestar 1. Daarbij hebben de ingenieurs vooral werk gemaakt van een uitgekiende vectoriële koppelsturing achteraan. Polestars chassisgoeroe Joakim Rydholm legt uit: "een gewone vectoriële koppelsturing werkt eigenlijk vooral door koppel weg te nemen bij één wiel. Door de software kunnen wij vooral een precieze sturing mogelijk maken en hoeven we niet af te remmen."

Het systeem werkt heel indrukwekkend, konden we merken op Volvo’s testcircuit. Om te beginnen beschikt de Polestar 1 over een schier eindeloze grip, zeker gezien zijn gewicht. Maar bijkomend, wanneer het dan toch genoeg wordt voor de voorwielen, moet je eigenlijk net gas bijgeven om via de achterwielen de voortrein beter te doen insturen. Eens je op het gas kan, is de Polestar 1 één van de snelste auto’s van het moment. Tegelijk is hij erg comfortabel en de perfecte partner om alledaagse verplaatsingen bijzonder aangenaam te maken.

2020 Volvo Polestar 1 PHEV

En wat moet dat dan kosten?

Het moeilijkste aspect. Bij ons kost de Polestar 1 minstens 157.700 euro, liefst 70.000 meer dan een Volvo XC90 T8. Daarvoor krijg je maar weinig praktische elementen in de plaats. Vergeet de zitplaatsen achteraan, dit is een echte 2+2. En in de koffer kan je slechts 125 liter kwijt, het overige volume wordt ingenomen door de batterijen. Maar de Polestar 1 biedt wel exclusiviteit in ruil. De productie zal beperkt blijven tot om en bij 1.500 exemplaren, verspreid over drie productiejaren. De productie van 2020 is intussen zo goed als uitverkocht.

Het AutoWereld-verdict?

Nooit was een Volvo duurder, nooit was een Volvo krachtiger. De nieuwe merknaam zou wel eens een meesterzet kunnen zijn, want aan Polestar hangt vooralsog geen prijsplafond. Bovendien hoef je geen schrik te hebben voor het elektrisch rijbereik, wat de Polestar 1 op dit moment beter bij de tijdsgeest doet passen: een zachte transitie naar elektrisch rijden. Je zal hem vaak als elektrische auto gebruiken, maar kan wanneer je dat wil bogen op een pak klassieke pk’s die je hartslag de hoogte in jagen.

Door zijn beperkte oplage is hij nu al een verzamelaarsobject, maar daarnaast vooral een steengoede auto. Wie er een besteld heeft, zal zich niet bedrogen voelen. Wie nog twijfelt, de Polestar 1 is het waard.

 

 

 

 

Geschreven door op