Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Seat Leon 2.0 TDI 150 (2020)

Na de Duitse volgt de Spaanse VW Golf. AutoWereld doet de test met de nieuwe Seat Leon.

31.235 €
  • Score redactie 0.00/20

Overzicht :

Wat is dit?

De meest succesvolle Seat uit de geschiedenis. Sinds zijn debuut in 1999 wist de Spaanse constructeur meer dan 2,2 miljoen exemplaren te verkopen van de Leon, de vierde generatie moet dat cijfer verder in de hoogte jagen. En daarvoor mag hij andermaal dienst doen op de fundamenten van de Volkswagen Golf.

Wat moet je nog weten over de nieuwe Seat Leon?

  • Verkrijgbaar als vijfdeurs en break, de driedeursvariant verdwijnt
  • Bouwt op MQB-platform van de Golf, maar gebruikt de versie met langere wielbasis (zoals de Skoda Octavia)
  • Basisversies dragen torsieas achteraan, de krachtigere varianten krijgen een multilinkconstructie
  • Uitgebreid motorenpalet: TSI, TDI, CNG én hybride
  • Geteste 2.0 TDI is 150 pk en 360 Nm sterk, stoot 114 gram uit (WLTP)

De concurrentie

Het bijzonder uitgebreide Golf-segment; van de Ford Focus en de Hyundai i30 tot de Renault Mégane en de Peugeot 308.

Testomstandigheden

België, na de versoepeling van de coronamaatregelen. Op een gevarieerd testparcours dat door de binnenstad, langs de snelweg en over de binnenbanen liep.

Specificaties testvoertuig

  • Kleur: Desire Red
  • Uitrustingsniveau: FR
  • Banden: Bridgestone Turanza (225/40 R18)

Leuke weetjes

De Leon is er ook als Cupra, verkrijgbaar als hatchback en break. Je hebt de keuze tussen vier verschillende motorisaties tussen de 245 en 310 pk sterk, waaronder een plug-inhybride sportversie met het aandrijfgeheel van de VW Golf GTE. Die Cupra Leon vormt tevens de basis voor twee raceversies: de Competicion en de E-Racer. Die laatste heeft een elektrische aandrijflijn die 680 pk en 960 Nm op de achterwielen zet.

2020 Cupra Leon E-Racer

Hoe positioneert de Seat Leon zich anno 2020 tegenover de A3, Golf en Octavia?

Hoofdbrekens voor het marketingvolk, zou je dan denken? Ja en nee, want de rollen zijn natuurlijk al een tijdje verdeeld en worden zeker ook niet meer veranderd. De Golf blijft dé klassieker en dus het succesnummer van de groep, in die mate zelfs dat Volkswagen hem generatie na generatie met zowat dezelfde looks naar de showrooms durft sturen. Audi geniet ten volle van zijn premiumimago en kan dus weerwerk tegen de BMW 1 en Mercedes A bieden.

Skoda mag nog altijd sterke argumenten als functionaliteit en dus ook rationaliteit uitspelen en Seat moet er een speels kantje aan toevoegen. Nu ja, tot zover de theorie; het lijkt ons eigenlijk vooral van belang te weten dat de nieuwe Leon over zowat dezelfde troeven als zijn VW- én meer nog zijn Tsjechisch broertje beschikt. Het zal je misschien verbazen, maar de Leon deelt met die Skoda de MQB Evo-variant met de 4 centimeter langere wielbasis. In vergelijking met de A3 en de Golf, bedoelen we dan. Het zorgt vooral voor wat extra zitruimte op de overigens goed voorgevormde stoelen achterin, wat dan weer het familiale karakter van de Seat moet versterken.

Het koffervolume van de Seat Leon bedraagt nog steeds 380 liter, met neergeklapte achterbank heb je 1.301 liter tot je beschikking. Het in- en weer uitladen van de bagageruimte wordt wel wat bemoeilijkt door de hoge laaddrempel en de diepe vloer. In de break kan je, met de vijf zitplaatsen in gebruik, een fraaie 620 liter kwijt. En dat is slechts 20 liter minder dan in de Octavia Combi.

Test: Seat Leon - AutoWereld 2020

Het koetswerkontwerp van de nieuwe Seat Leon oogt bekend...

Jawel, het lijnenspel heeft wat weg van de Ford Focus en de Mazda 3. Vergelijken we de vierde generatie met de vorige Seat Leon, dan valt de stylistische evolutie wel op. Je ziet nog enige gelijkenis in de vorm van de zijruiten, helemaal achteraan in de flanken is het ontwerp ondertussen wel héél typisch Leon geworden. Maar terwijl het vorige model wel eens zijn wat banale lijnenspel werd verweten, onderscheidt deze opvolger zich ter zake eerder in positieve zin. Met scherpere hoeken, een geslaagde combinatie van bolle en holle vlakken in de flanken en een vrij hoge en gespierd ogende motorkap. En natuurlijk werd er, zoals ook de designers van de andere merken van de groep (en van de concurrenten) dat doen, weer veel aandacht besteed aan de vorm van de luchtblokken voor en achter.

Het dashboard en de middenconsole leunen wat dichter aan bij de meubelen van de Octavia dan die van de Golf. De mogelijkheden zijn natuurlijk zowat dezelfde voor alle modellen van de groep, maar de look, de bediening en de sfeer zijn toch verschillend. Voor 300 euro extra kan je bijvoorbeeld een fraaie lichtboog bestellen, een Wrap Around Light die de voorste inzittenden een vakantiegevoel bezorgt en die tegelijk ook deels wordt gebruikt om te waarschuwen voor achterliggers die zich in de dode (spiegel)hoek van de bestuurder bevinden.

Onze test-Leon heeft een aanraakscherm van 12,25 duim met mooie kleuren en graphics, maar het duurt wel even voor je de logica ervan helemaal doorhebt. Sommige functies laten zich ook nog met knoppen op het stuurwiel bedienen, net als met handbewegingen en de stem. Je moet het systeem dan wel even activeren met een Spaanse Holà. Apple CarPlay kan draadloos, voor Android Auto moet je je telefoon nog met een kabeltje aansluiten. Met Seat Connect kan je essentiële zaken als het sluiten van de deuren, het niveau van de brandstof en gewoon ook de plaats waar je de auto hebt achterlaten controleren. Vanzelfsprekend zijn er ook tal van actieve veiligheidsystemen voorzien, standaard of als opties.

Test: Seat Leon - AutoWereld 2020

Matcht de Seat Leon nog steeds even goed met de 2.0 TDI?

Dankzij een koppel van 360 Nm toont de Seat Leon 2.0 TDI zich een aangename kilometervreter, met een opvallend efficiënte geluidsisolatie. Op een slecht wegdek hoorden we de 18-duimsvelgen van onze testwagen wel hun werk doen. Op ons vaste parcours waarop we ook de dynamische talenten van deze Leon probeerden, kwamen we aan een gemiddeld verbruik van 6,5 liter per 100 kilometer. Met een andere, wat rustigere rijstijl krijg je daar gemakkelijk een litertje af.

Nu kan je je wel afvragen of die TDI de beste keuze is. Seat biedt de Leon ook aan met de 1.0 TSI, 90 of 110 pk sterk. En met de 1.5 TSI van 130 of 150 pk; de krachtigste krijgt een mildhybride 48V-module en een DSG-robotbak met dubbele koppeling en zeven verzetten. De nieuwe Leon krijgt ook een stekkerversie; de eHybrid combineert een 1.4 TSI met een elektromotor en een batterij van 13 kWh. En ook een TGI-variant op aardgas behoort tot de mogelijkheden.

Test: Seat Leon - AutoWereld 2020

Hoe rijdt de nieuwe Seat Leon?

In tegenstelling tot de lichtere motoren, die een eenvoudigere en goedkopere torsieas meekrijgen, draagt de 150 pk sterke Leon 2.0 TDI een multilinkconstructie achteraan. In combinatie met de Sport-modus van de adaptieve DCC-demping en de relatief lange wielbasis levert dat een scherp, maar geruststellend rijgedrag op. Efficiëntie en stabiliteit kregen de voorkeur op sport en spel; de Leon is een Spaanse VW Golf, geen Spaanse Ford Focus. Zelfs niet als dynamisch verpakte FR.

Het AutoWereld-oordeel?

Kiezen tussen de Audi A3, de Seat Leon, de Skoda Octavia of de VW Golf is er enkel moeilijker op geworden. Wie het design kan smaken en zich niet laat afschrikken door de Seat-badge, laat zich misschien overtuigen door het iets gunstigere prijskaartje. De 2.0 TDI 150 als Style kost 29.485 euro, de door ons geteste FR zelfs 31.235 euro.

Nu start het Leon-aanbod wel vanaf 21.210 euro, maar dan moet je tevreden zijn met een 1.0 TSI 90 Reference met manuele bak, stalen 15-duimsvelgen en een basisairco. Opmerkelijk, naast de internationale uitrustingsniveaus voorziet de Belgische invoerder ook een interessant geprijsde Move met een aantal leuke extra’s zoals het digitale dashboard, een navigatiesysteem en parkeerassistentie...

Test: Seat Leon - AutoWereld 2020

 

 

In dit artikel : Seat, Seat Leon