Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Toyota GR Supra 2.0 (2020)

De Toyota GR Supra is er nu ook met een slechts 258 pk sterke, maar wel 100 kilogram lichtere viercilinder. AutoWereld doet de test met de 2.0 Turbo.

49.990 €
  • Score redactie 0.00/20

Overzicht :

Wat is dit?

De Toyota GR Supra verwelkomt een instapversie met 2 liter-viercilinder, net zoals de zes-in-lijn van de 3 liter-versie is dat een BMW-krachtbron. Bij de Z4 Roadster kan je kiezen tussen een variant van 197 en 258 pk, Toyota beperkt zich tot de krachtigste specificatie om de 200 pk sterke GT86 niet te kannibaliseren.

Wat moet je nog weten over de Toyota GR Supra als 2.0 Turbo?

  • 258 pk en 400 Nm
  • Achterwielaandrijving en achttrapsautomaat
  • 0-100 in 5,2 seconden, top van 250 km/u
  • Perfecte 50/50-gewichtsverdeling en 100 kg lichter dan 3.0-versie
  • Geen Sport-pakket voor Belgische markt, wel Fuji Speedway-editie
  • Dik 15.000 euro goedkoper dan GR Supra met zes-in-lijn

De concurrentie

  • Alpine A110
  • Nissan 370Z
  • Porsche 718 Cayman

Testomstandigheden

  • We kregen de Toyota GR Supra 2.0 Turbo een dagje mee voor België in pseudo-lockdown ging door de coronacrisis. Om die korte periode te doen tellen, stuurden we de Japanse sportwagen over onze favoriete stuurmanswegen in Limburg en omstreken.

Specificaties testvoertuig

  • Kleur: Nitro Yellow Lightning
  • Opties: Premium-pakket (+3.320 euro): lederen interieur, head-updisplay, ...
  • Banden: Michelin Pilot Sport, 255/40 R18 voor- en 275/40 R18 achteraan

Leuke weetjes

  • De A90-generatie is de eerste Toyota Supra met een vierpitter onder de motorkap

Test: Toyota GR Supra 2.0 - AutoWereld 2020

Wat zijn de verschillen tussen de Toyota GR Supra met 2.0 en die met 3.0?

Je moet goed kijken, want de visuele verschillen tussen beide versies beperken zich tot smallere uitlaatpijpen (diameter -10 mm) en een kleinere velgmaat (18 i.p.v. 19 duim), de Michelin Pilot Super Sports worden wat minder performante Sports. Technisch zijn de verschillen groter, want de Supra 2.0 Turbo doet het met minder krachtige remmen en passieve dempers. Ook naar het actieve sperdifferentieel van de 3.0 kan je fluiten.

Samen met de lichtere vierpitter zorgen die ingrepen ervoor dat de instapversie van de Toyota GR Supra tot 100 kilogram minder weegt. Omdat de 2 liter-krachtbron compacter is, kan de motor verder naar achteren gemonteerd worden. En dat zorgt voor een perfecte 50/50-balans over beide assen. De 2.0 Turbo presenteert zich dan ook als de interessante optie voor enthousiaste bestuurders.

En maakt de Toyota GR Supra 2.0 Turbo die dynamische beloftes ook waar?

Kon de koppelrijke zes-in-lijn het chassis van de GR Supra al eens overrompelen, dan voelt de sportieve Toyota zich beter is zijn sas met de minder krachtige viercilinder. Maak er geen slak van, want 5,2 seconden volstaan om van 0 naar 100 km/u te snellen. Aan enthousiasme ontbreekt het de 2.0 evenmin, dankzij een twinscrollturbo die gretig opspoelt en eigenlijk niet meer aflaat tot de 6.000 opm-markering van de centrale toerenteller in zich komt.

Het maximumkoppel van 400 Nm staat reeds klaar vanaf 1.550 toeren, terwijl de gelauwerde koppelomvormer van de ZF-achttrapsautomaat zowel automatisch als manueel vlot door de verzetten klikt. Het enige wat je op de transmissie kan aanmerken, is dat irritantje schokje dat hij bij sportief terugschakelen door de aandrijflijn stuurt. De iets dikkere zijwang van de banden rond de kleinere 18-duimsvelgen zouden het gebrek aan adaptieve dempers moeten compenseren, maar daar slagen de Michelins niet altijd in. Op de meeste wegen is het veercomfort aangenaam sportief, maar op Belgische betonbanen geraakt de set-up al eens van de wijs. 

De GR Supra 2.0 Turbo schittert vooral bij dagelijks gebruik, als een soort van instappen en wegwezen-bolide die nog steeds het merendeel van het verkeer voor schut zet aan de verkeerslichten. In de bochten gript het chassis als een bezetene, maar zo innig als bij de Toyota GT86 doet de besturing niet aan. Duimel de Sport-toets en de stuurweerstand verzwaart, terwijl de toeren navenant de hoogte in schieten. Zo geconfigureerd is de turbobenzine altijd bij de les, maar stijgt het verbruik ook van pakweg 9 liter naar bijna 12 wat de verbruikskosten hoger doet uitvallen dan verwacht. Gelukkig liggen de fiscale lasten een stuk lager.

Overstuurmanoeuvres behoren nog steeds tot de mogelijkheden zodra je het esp desactiveert. Maar het is minder eenvoudig om een drift aan te houden, omdat het actieve sperdifferentieel van de 3 liter-variant ontbreekt. Dat behoort wel tot het Sport-pakket dat Toyota aanbiedt op andere markten, dat ook de adaptieve dempers en de betere Brembo-remmen omvat. Maar in België moet je vechten voor een van de vijf Fuji Speedway Limitited Editions...

Test: Toyota GR Supra 2.0 - AutoWereld 2020

Wat is dat, die Fuji Speedway Limitited Edition?

Om de lancering van de Supra 2.0 Turbo op te luisteren, heeft Toyota een speciale uitvoering gecreëerd die welgeteld 200 keer naar Europa komt. Daarvan zijn slechts vijf stuks bestemd voor België, maar die zijn momenteel zo goed als besproken. De Fuji Speedway Limited Edition onderscheidt zich van het reguliere model met een witte plunje die door rode spiegelkappen en zwarte negentienduimers gecontrasteerd wordt. Ook vanbinnen maken de kleuren van Gazoo Racing, Toyota’s renstal, hun opwachting op de alcantara zetels en het stuur. Belangrijker is evenwel dat deze beperkte reeks wel recht heeft op het Sport-pakket.

Wat is het AutoWereld-oordeel?

Het grootste deficit van de instapversie is het gebrek aan beleving bij normale tempi. Net als bij de 3 liter moet je al best hard gaan om het chassis van de Toyota GR Supra tot leven te wekken, terwijl de geluidscoulisse van de viercilinder logischerwijs nog makker is. Een paar plofjes uit de wat kleinere uitlaatpijpen zouden wonderen doen, maar het sportieve timbre komt BMW-gewijs uit de speakers.

Nu voelt deze basisversie wel vinnig en veelbelovend aan, maar de beste Supra is wellicht die met Sport-pakket. Alleen kan je die bij ons dus enkel krijgen als Fuji Speedway Limited Edition...

Test: Toyota GR Supra 2.0 - AutoWereld 2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  •  

 

Verwante testen

In dit artikel : Toyota, Toyota Supra

Geschreven door op