Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Toyota GR Supra (2019)

De comeback is een feit. Maar was de Toyota GR Supra dat lange wachten ook waard? AutoWereld doet de test.

65.500 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

De A90 is de vijfde generatie van de Toyota Supra, die bouwt met de hardware die BMW gebruikt voor de Z4 Roadster. Zo is de drukgevoede zes-in-lijn dezelfde motor als in de M40i. De GR is een verwijzing naar Gazoo Racing, de koepel waaronder ook de autosportactiviteiten van het Japanse merk vallen. 

  • 3 liter-turbomotor is 340 pk en 500 Nm sterk
  • BMW's zes-in-lijn drijft de achterwielen aan via achttrapsautomaat
  • 0 naar 100 km/u in 4,3 seconden dankzij launch-controlefunctie
  • Korte wielbasis, breed spoor, laag zwaartepunt en 50/50-gewichtsverdeling
  • Eigenzinning koetswerkdesign, maar Z4-interieur
  • Vanaf 65.500 euro te koop bij elke Toyota-dealer

De concurrentie:

Testomstandigheden:

  • We konden de Toyota GR Supra testrijden op en rond het circuit van Jarama, ten noorden van Madrid. De voormalig F1-omloop is ontworpen door Hans Hugenholtz, de Nederlander die ook verantwoordelijk was voor de lay-out van Zolder en Suzuka.
  • Video: ontdek het circuit van Jarama aan het stuur van de GR Supra

Specificaties testvoertuig:

  • Kleur: Crimson Red
  • Opties: Premium Pack (+ 2.300 euro, omvat onder meer head-updisplay, JBL-geluidssysteem en lederen interieur)
  • Banden: Michelin Pilot Super Sport (255/35 R19 voor- en 275/35 R19 achteraan)

Leuke weetjes:

  • S van Supra heeft de vorm van Wehrseifen, een bochtencombinatie op de Nordschleife.
  • Toyota start het GR Heritage Project, dat bepaalde onderdelen van de Supra-generaties A70 en A80 opnieuw in productie neemt.

2019 Toyota GR Supra Review AutoWereld

Waarom hebben we zo lang op de nieuwe Supra moeten wachten?

Er gaapt een kloof van dik 15 jaar tussen deze A90 en zijn voorganger, een periode waarin de Japanse constructeur de sportievere modellen geleidelijk losliet en besloot om zich volledig te concentreren op degelijke familiewagens en hybride technologie. Een periode van voorspoed, want de verkoop bereikte nieuwe hoogten. Maar de fans van het specialere spul bleven op hun honger. Een autoliefhebber krijgt het nu eenmaal warm noch koud van een Prius.

Na wat lobbywerk van grote baas Akio Toyoda verscheen de Supra alsnog op de radar, maar het groene licht voor de A90 volgde pas na het samenwerkingsakkoord met BMW.

Wat is er nu BMW en wat niet?

De samenwerking tussen BMW en Toyota is niet nieuw. De Mini One D deed het destijds met de D-4D uit de Yaris, de Avensis vertrouwde een tijdje op een Beierse dieselmotor. Al bij al kleine projectjes, maar ze mochten elkaar wel met de voornaam aanspreken. Toyoda moet het gesprek in de richting van de zes-in-lijn gestuurd hebben, de krachtbron die de Supra zou nodig hebben en die hij enkel bij BMW zou vinden. Dat gesprek werd een conversatie, de conversatie een meeting. Tot de blauwdruk op papier stond en beide merken aan de ontwikkeling konden beginnen.

Want ja, de Z4 en de Supra gebruiken dezelfde basis. Om de kosten te drukken, delen ze inderdaad een heleboel componenten. Maar de hardware mag dan grotendeels hetzelfde zijn, de afstelling van de verschillende componenten gebeurde volledig onafhankelijk van elkaar. En tijdens de ontwikkeling van die definitieve set-up deelden de ingenieurs van BMW en Toyota geen informatie.

2019 Toyota GR Supra review AutoWereld

Is die link met de Z4 een vloek of een zegen?

Zonder de Duitsers zou de nieuwe Supra er nooit gekomen zijn, daarvoor is de compacte sportwagenmarkt te klein en de ontwikkelingskost te hoog. Maar de medaille heeft ook een keerzijde. De BMW-onderdelen mogen dan top zijn, ze passen daarom niet bij de sportwagen die Toyota heeft willen maken. Een blik op de cockpit zegt genoeg. De degelijke assemblage en de mooie materialen zijn lovenswaardig, maar de aanblik ruikt naar Beieren.

Dezelfde middenconsole met hetzelfde aanraakscherm, dezelfde iDrive-bediening en dezelfde aircomodule. Gelukkig monteert Toyota specifieke, uitstekend steunende sportstoelen en een eigen interpretatie van het digitale instrumentarium, waarmee de Japanners bewijzen dat ze wel degelijk weten wat ze aan het doen zijn.

Daarom begrijpen we niet waarom ze het stuur van de Z4 gehouden hebben. Dat heb je vast, zorgt voor de connectie tussen man en machine. Te moeilijk, klinkt het verontschuldigend. De bedrading is te complex, dus hebben ze zich beperkt tot het printen van een ander logo. De Supra verdient een eigen sportstuur. Met eigen schakelpeddels, want die van BMW trekken nergens op. De knappere, vast op de stuurnaaf bevestigde exemplaren van de Lexus LC hadden wonderen kunnen doen.

2019 Toyota GR Supra Review AutoWereld

De Supra ziet er wel compleet anders uit...

Het door de alweer uit 2014 stammende FT-1 Concept geïnspireerde design oogt bijzonder Japans, alsof de Supra weggereden is uit een mangastrip. Lekker gedrongen en compact, met wielen die zo ver mogelijk op de hoeken staan. We hebben het wel voor die bolle koplampen en dat double-bubbledak, maar vinden vooral de achterzijde geslaagd. De brede kont tooit zich met knappe lichtunits en een verzorgd afgewerkte diffusor, met uitlaatpijpen die precies groot genoeg zijn.

Al is het vooral dat van de LMP1-racewagen overgenomen remlicht dat de juiste sfeerzetting schept. Juist jammer van die talloze ventilatiesleuven. Ze misstaan de Supra niet, maar zijn vals. Dat kan natuurlijk niet.

2019 Toyota GR Supra Review AutoWereld

Rijdt de Supra even spectaculair als hij eruit ziet?

De gemeenschappelijke basis is steengoed. De wielbasis is opvallend kort, korter nog dan die van een Yaris. Maar de Supra staat wel een stuk breder op zijn gesmede 19-duimsvelgen en profiteert van een perfecte 50/50-gewichtsverdeling over beide assen. Met dank aan de positionering van de zes-in-lijn, waarvan driekwart van het blok achter de vooras steekt. De Japanners zijn ook bijzonder trots op het zwaartepunt, dat lager ligt dan dat van de toch door een platte boxermotor aangedreven GT86. En op de koetswerkstijfheid, die hoger ligt dan die van de toch deels uit koolstofvezel opgetrokken Lexus LFA.

Het testparcours telt honderden, zo mogelijk duizenden bochten. De Supra voelt zich meteen in zijn element. Het brede spoor en de korte wielbasis zorgen voor een kwiek sturende sportwagen, die mooi commando’s volgt en een mooie mix tussen grip en fun vindt. Iets smallere banden, naar het voorbeeld van de GT86, hadden het rij- en glijplezier wat toegankelijker kunnen maken, maar klagen doen we niet.

Vooral omdat de Supra geen biljartvlak asfalt nodig heeft om zijn bestuurder op te zwepen, een onderdeel waarop de Toyota duidelijk voorsprong neemt op de wat nerveuzer reagerende BMW. De actieve dempers doen hun werk uitstekend, het actieve sperdifferentieel blijkt zowel tijdens het aanremmen voor en het weer uitacceleren na de bocht van goudwaarde. Het lijkt wel of het ding doet wat je denk. Wat meer stuurgevoel had niettemin welkom geweest.

In tegenstelling tot de Z4 houdt Toyota het bij slechts twee rijmodi, met naast de default ook een volledig instelbare sportstand die speelt met de settings van onder meer het esp, de stuurbekrachtiging, de uitlaatlijn, de actieve demping en de transmissie. Voor gebruik op een afgesloten omloop blijft het allemaal wat soft, ondanks het overduidelijke circuitpotentieel. Een bewuste keuze, klinkt het bij Toyota. De GR Supra is niet bedoeld als circuitspeeltje, wel als breed inzetbare sportwagen.

2019 Toyota GR Supra Review AutoWereld

Welke rol speelt de zes-in-lijn?

Het aandrijfgeheel van de Toyota Supra is nagenoeg identiek aan dat van de BMW. In het vooronder ligt de zes-in-lijn uit de Z4 M40i, die een twinscrollturbo gebruikt om het piekvermogen naar 340 pk en het maximumkoppel naar 500 Nm te pushen. Het 3 liter-blok drijft de achterwielen aan via de achttrapsautomaat van ZF, nog steeds een van de beste in zijn soort.

Toch verlangden we stiekem naar een gerobotiseerd exemplaar met dubbele koppeling, naar wat mechanische manie. Een handbak staat overigens niet op de planning, toch niet in combinatie met de zespitter. Bij de BMW Z4 komt de door een 2 liter-viercilinder aangedreven instapversie wel een manuele versnellingsbak.

De krachtbron toont zich ongelooflijk soepel, neemt bliksemsnel op en jaagt de toerenteller vervolgens in een enkele ademstoot richting rood. Zo progressief, nergens is er een dood moment te bespeuren, waardoor de nood om regelmatig van verzet te veranderen ontbreekt. Nu mist het blok wel wat karakter. Geen tussenspurtjes onderweg, dus geen beloning wanneer je het blok de nek omdraait en dus geen variatie in de soundtrack.

Opmerkelijk: hoewel het motorgeluid in de cockpit digitaal versterkt wordt, klinkt de Supra beter van buitenaf. Het gaat vooruit ook. De Launch-controlefunctie jaagt de Supra in 4,3 seconden van 0 naar 100 km/u. De C02-uitstoot bedraagt 188 gram volgens de WLTP-norm.

2019 Toyota GR Supra review AutoWereld

Kan ik er nog eentje kopen?

Natuurlijk. Tenzij je een A90 Edition wil, want die zijn allemaal verdeeld. Toyota beperkt de keuze tussen 1 uitrustingsniveau (Sport) en 1 optie (Premium Pack), al moet je ook opleggen voor een metaalkleur. In die prijs is een garantie van 5 jaar inbegrepen.

Er zijn geen aparte GR-punten, de Supra kan je gewoon bij de Toyota-dealer kopen en laten onderhouden. Je kan niet bij een BMW-concessie terecht, want die kunnen de motordata niet uitlezen.

Het AutoWereld-verdict?

We hebben ons bijzonder goed geamuseerd met de GR Supra. En dat was uiteindelijk de bedoeling van Toyota, dus missie geslaagd. De A90 combineert een compact koetswerk met een agressieve lijn, verandert vlot en vrolijk van richting en gaat gretig de grenzen opzoeken. Meer moet dat zelden zijn.

Nu blijft er ruimte tot verbetering. Iets meer stuurgevoel en een heftiger schakelende robotbak, bijvoorbeeld. Wat minder gewicht, want rijklaar zet de GR Supra toch 1,6 ton op de weegschaal. En de zes-in-lijn mist ook wat karakter, maar presteert verder uitstekend. De tuners weten wat te doen.

2019 Toyota GR Supra AutoWereld Review

 

 

Verwante testen

In dit artikel : Toyota, Toyota Supra

Geschreven door op