Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Wat zoek je?

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Toyota GR86 (2021)

De tweede generatie van de GT86 verandert van naam, maar niet van recept. Op zoek naar ouderwets rijplezier zweert ook de Toyota GR86 bij een atmosferische boxermotor en achterwielaandrijving. AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De Toyota GR86 is de opvolger van de GT86, een in samenwerking met Subaru ontwikkelde sportcoupé die toegankelijke prestaties wil koppelen aan ouderwets rijplezier. De tweede generatie van de Subaru BRZ wordt niet langer in Europa verkocht, de Toyota GR86 komt wel naar onze contreien. En daar zijn we blij om, want:

  • Cilinderinhoud boxermotor van 2 naar 2,4 liter
  • Vermogen van 200 naar 234 pk
  • Maximaal koppel van 205 bij 6.600 naar 250 Nm bij 3.700 toeren per minuut
  • Achterwielaandrijving met Torsen-differentieel, manuele of automatische zesbak
  • Verbeterde koetswerkstijfheid, nieuwe stuurinrichting
  • Blijft een 2+2, nieuwe sportstoelen
  • Nog geen prijs, Belgische lancering in het voorjaar van 2022

De concurrentie?

  • Qua prestaties meet de Toyota GR86 zich in de eerste plaats met hot-hatchmodellen zoals de Hyundai i20N en de Ford Fiesta ST (Edition).
  • Moet het een compacte coupé zoals de GR86 zijn, dan beperkt het aanbod zich tot de Audi TT, de nieuwe BMW 2 Reeks Coupé en de Porsche 718 Cayman.
  • Ga je voor ouderwets rijplezier, dan staat de Mazda MX-5 het dichts bij deze Toyota.

Testomstandigheden?

Op en rond Parcmotor Castellolí, een afgeslopen omloop op een steenworp van Barcelona. Het eigenlijk voor motorfietsen ontworpen circuit is meer dan 4 kilometer lang en telt een heleboel hoogteverschillen.

Specificaties testvoertuig?

  • Kleur: we konden testrijden met nog onder camouflagetape schuilende preproductie-exemplaren.
  • Opties: ducktailspoiler
  • Banden: de optionele Michelin Pilot Sport 4, maatje 215/40 R18

Leuke weetjes?

  • De GR86 is alweer het derde model van de afdeling Gazoo Racing, na de GR Supra en de GR Yaris. 
  • De ingenieurs van Toyota Motor Europe waren verantwoordelijk voor de finale afstelling de Toyota GR86.
  • De onderstelset-up van de technisch nagenoeg identieke Subaru BRZ behoudt een neutralere kalibratie dan de op overstuur afgestelde Toyota GR86.

Review 2022 Toyota GR86

De Toyota GR86 is eerder een evolutie van de GT86 dan een revolutie?

Hoewel we al een tijdje weten hoe de Toyota GR86 eruitziet, hebben de Japanners ervoor gekozen om het koetswerk van de preproductiewagens te verpakken in een markante wrap. Echt verhullend kan je die camouflagetape moeilijk noemen, want je ziet meteen dat het silhouet sterk gelijkt op dat van zijn voorganger.

Helemaal nieuw is deze Toyota GR86 niet, geeft de Japanse constructeur toe. Eerder een doorgedreven evolutie van de reeds bijzonder amusante GT86, met de bedoeling diens sterke punten te behouden en de zwakke weg te werken. Lees: even leuk, maar volwassener.

En ze zijn begonnen met de boxermotor?

Het basisrecept van de Toyota GR86 blijft hetzelfde, met een in de neus ondergebrachte boxermotor die de achterwielen aandrijft. Je behoudt de keuze tussen een manuele en een automatische zesversnellingsbak. De vierpitter rooit het nog steeds zonder turbohulp, maar een grotere boring duwt de cilinderinhoud wel van 2 naar 2,4 liter. Dat geeft de GR86 wat meer spierkracht, want het vermogen klimt van 200 naar 234 pk. Gezond zonder echt wereldschokkend te zijn, vandaag verzamelt de gemiddelde hot hatch nu eenmaal meer power.

Belangrijker is de manier waarop deze krachtbron zijn maximale koppel bereikt. De trekkracht neemt toe van 205 naar 250 Nm, maar komt veel vroeger vrij. Niet langer bij een hoge 6.600, maar reeds bij 3.700 toeren per minuut. Dat doet wonderen voor de souplesse en de gretigheid van het blok; je hoeft niet langer als een bezetene met de pook van de versnellingsbak te roeren om het tempo gezwind te houden. Ook de pure prestaties gaan er flink op vooruit: de handgeschakelde Toyota GR86 heeft nog 6,3 seconden nodig om van 0 naar 100 km/u te sprinten en haalt een topsnelheid van 226 km/u.

Review 2022 Toyota GR86

Is de Toyota GR86 naast krachtiger, ook leniger geworden?

De Toyota-ingenieurs zorgden voor een betere verbinding tussen het chassis en de ophanging, wat er samen met allerlei verstevigingswerken voor zorgt dat de structurele stijfheid van het koetswerk met 50% toeneemt. Een dieet van sterkere en lichtere materialen, zoals aluminium voor de dakconstructie en de voorspatborden, zorgt er intussen voor dat het gewicht licht afneemt en het zwaartepunt nog lager komt te liggen. De gewichtsverdeling over de assen bedraagt een nagenoeg perfecte 53/47-split.

De ophanging is dezelfde gebleven, ook de Toyota GR86 gebruikt MacPhersons voor- en dubbele bovenliggende driehoeken achteraan. Maar de verbeterde koetswerkrigiditeit geven de ingenieurs wel een heleboel extra afstelmogelijkheden. De ophanging achteraan is versterkt en draagt een rechtstreeks met het subframe verbonden stabilisatorstang, tussen de aangedreven achterwielen ligt een mechanisch sperdifferentieel van het Torsen-type.

Stilaan een uniek concept, die Toyota GR86?

Het coupékoetswerk kan op steeds minder aantrek rekenen en dat is jammer, want de compacte afmetingen van de slank gelijnde Toyota GR86 vormen het ideale tegengif voor de steeds grotere en lompere SUV’s die massaal op onze wegen rondrijden. In vergelijking met zijn voorganger werd hij iets langer en breder, maar ook wat lager. Je zit ook dichter tegen de grond, het heuppunt van de bestuurder ligt 5 millimeter lager dan bij de GT86.

De nieuwe sportstoelen zijn uitstekend, met veel zijdelingse steun bij het betere bochtenwerk. Achteraan is het behelpen, ook de GR86 is eerder een 2+2 dan een echte vierzitter. Het koffervolume bedraagt 226 liter, met weggeklapte achterbank zou er voldoende plaats moeten zijn voor een extra setje banden. Bijvoorbeeld om naar een trackday te rijden.

Review 2022 Toyota GR86

Over banden gesproken, houdt de Toyota GR86 vast aan de smalle exemplaren van de GT86?

De basisversie van de GR86 staat op 17-duimsvelgen, omgord door Michelins Primacy HP. Het aan zijn ducktailspoiler te herkennen topmodel grijpt naar 18-duimers en Pilot Sport 4-banden. Toyota stapt een beetje af van de filosofie die de GT86 kenmerkte, die opvallend smalle banden met opvallend hard rubber combineerde om de grijze zone tussen grip en slip te vergroten. De extra power van de boxermotor en de extra stevigheid van de structuur zorgen immers voor meer dynamische mogelijkheden.

Meer dynamische mogelijkheden?

We proberen de nieuwe Toyota GR86 eerst op de openbare weg, op slingerende bergwegen die steeds minder auto’s en steeds meer bochten tellen naarmate we dieper het Spaanse binnenland induiken. Aanvankelijk valt vooral de extra souplesse van de krachtbron op, de potentere hernemingen en de kortere reactietijd van de vierpitter. Je moet de toerenteller niet helemaal tot tegen het rood te rijden om snelheid te maken, niet steevast naar tweede om met punch uit een bocht te accelereren.

Hoewel de manuele zesbak versterkt werd en over een kortere pook beschikt, moet je flink wat afstand overbruggen tussen de verschillende verzetten. Het aangrijppunt van de koppeling is ideaal voor snellere passages, maar kan wat abrupt overkomen wanneer het mes niet tussen de tanden steekt. De GR86 is geen Toyota om in de file te gaan staan.

Zodra je die extra power van de motor gaan benutten, ga je ook de nieuwde stuurinrichting appreciëren. Het driespakige, nog steeds uitstekend in je handen liggende sportstuur voelt iets lichter aan, maar reageert kwiek en biedt voldoende feedback, zodat je de bochten spelenderwijs aan elkaar rijgt. De voorwielen sturen scherp en ontwikkelen een heleboel grip, zodat je de achteras kan sturen met je rechtervoet. Je voelt uitstekend aan wanneer de achterwielen gaan spinnen en hoever de kont wil uitbreken, zodat je een heleboel rijplezier kan beleven zonder klamme handjes te krijgen.

Die speelse neiging tot ouderwets overstuur is een karaktereigenschap die bijzonder zeldzaam geworden is. Dat net Toyota ons daaraan helpt herinneren, toont aan welke weg de Japanners afgelegd hebben sinds Akio Toyoda aan de knoppen zit.

Review 2022 Toyota GR86

Wat is de Toyota GR86 waard op circuit?

De eerste ronden valt dat een beetje tegen. Het vertrouwen dat we getankt hadden op de openbare weg krijgt klappen in de langere doordraaiers, waar de speelse natuur van het onderstel voor wat nervositeit zorgt. De Track-modus verandert de digitale tellerpartij, zodat je de gekozen versnelling en de toerenteller voor je neus krijgt. Ook de instellingen van de stabiliteitscontrole krijgen een aangepaste circuitkalibratie, zodat je niet voortdurend teruggefloten wordt door de elektronische waakhonden. Je kan het ding dan ook zetten waar je wil, maar op zoek naar een min of meer fatsoenlijke rondetijd lijkt de Toyota GR86 te veel asfalt nodig te hebben om te schitteren.

Een kwestie van tijd, zo blijkt. Nog eens twee rondes proberen later vinden we wel de interne rust die je nodig hebt en krijgen we de dansende Toyota GR86 wel naar onze hand gezet. Niet te snel proberen corrigeren wanneer de wagen zich zet en genoeg gas blijven geven zodat de motorkracht alles weer rechttrekt, dan blijkt de Japanner dan toch die meegaande makker die je meer rijplezier serveert dan je anno 2021 nog voor mogelijk hield.

Mits een beetje gezond verstand kan iedereen hard gaan met de GR86, maar ook de betere bestuurder wordt genoeg uitgedaagd om het interessant en prettig te houden. Dat je de boxermotor moet blijven uitwringen, geeft de hele rij-ervaring nog wat meer cachet. Zelfs al zal de grommende, binnenin digitaal versterkte uitlaatlijn niet iedereen bekoren.

Het AutoWereld-verdict?

Een analoge auto voor het digitale tijdperk. Het zijn de woorden van Toyota, maar ze kloppen als een bus. De Toyota GR86 blijft die rebelse puber die op zoek gaat naar puur en onversneden rijplezier, maar de hele rijbeleving wordt een stuk volwassener. Opgepast: dat kan daarom niet van de bestuurder gezegd worden...

Review 2022 Toyota GR86

Channel Manager Produpress Websites

Twitter: @janssensklaas / Instagram: @kjanssens_pro

Tests

Onze tests

Stockwagen

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars

Vind de autoverzekering die bij jou past!
  • Vind de autoverzekering die bij jou past!

  • AutoWereld helpt je samen met verzekeringsmakelaar Hopala graag verder met je autoverzekering. Via het vergelijkingsplatform vind je makkelijk en transparant een autoverzekering op maat.

  • Ontdek het hier!