Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

U hebt nog geen account?
SCHRIJF U GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu
Meer dan 3.000 tests, 6.000 nieuwe wagens en 120.000 tweedehandswagens

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Vergelijken

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Seat Ibiza 1.0 TSI 115 (2017)

Geschreven door op

Basisprijs meer info
19.780 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Hier is de vijfde generatie van de Seat Ibiza, gebouwd op het MQB-platform en een stuk breder geworden. AutoWereld doet de test.

Wat is dit?

De nieuwe Ibiza van de Spaanse VW-dochter Seat. Generatie vijf neemt als eerste van de kleintjes het MQB-platform in gebruik, dat later voor onder meer de Polo, Audi A1 en Skoda Fabia gebruikt gaat worden. Dat maakt deze stadsauto een stuk ruimer en brengt bovendien een boel moderne veiligheidstechnologie mee. Kort samengevat:

  • Nieuw MQB-platform
  • Bijna 9 centimeter breder, langere wielbasis
  • Enkel als vijfdeurs, geen driedeurs of break
  • Driecilinderturbo met 115 pk
  • Veel spitstechnologie aan boord

Vertel wat meer over dat nieuwe platform.

Volkswagens bouwdoos is al breed uitgerold, van de Golf en de Passat over de Audi A3 tot de Skoda Octavia, Kodiaq, Superb en dan vergeten we er nog een paar. De kleintjes moesten langer wachten, de industriële ontplooiing van de onderdelenset nam wat meer tijd in beslag dan oorspronkelijk begroot.

Het debuut van de compacte en modulaire A0-variant is dus voor Seat, eerst met de Ibiza, binnenkort ook onder de kleine crossover Arona (die ook dient als vervanging voor de breakversie van de Ibiza). De wielen staan een stuk meer richting de hoeken, met liefst 9,5 centimeter extra wielbasis en vooraan een 6 centimeter en achteraan 4,8 centimeter breder spoor. Da's heel wat.

Samen met een bijna 9 (!) centimeter bredere carrosserie levert dat heel wat meer plaats op binnenin, zowel op de bredere voorstoelen, de beenruimte achteraan als in de koffer, die 63 liter groter werd.

MQB bevat ook nieuwe elektronische bouwstenen, zoals een actieve cruise control, automatische noodstop of vermoeidheidsdetectie. Of een vers multimediasysteem en vanaf volgend jaar zelfs digitale tellers. Ongezien voor dit soort auto, maar quasi alles is wel een optie uiteraard, de lage basisprijs laat niet anders toe.

Hij ziet er ook wel wat atletischer uit.

Vooral die bredere bouw doet hem goed. De Ibiza is haast zo breed als een Leon en daar kijk je niet naast. De vormtaal volgt dezelfde geplogenheden, de lijnen zijn spits en gespierd, en details als de op de deuren gemonteerde spiegels maken de Ibiza écht wel net.

Vanbinnen zit een grote dwarsbekleding in desgewenst koetswerkkleur. Ook hier voelt alles net zo uitgelezen als de andere producten van de VW-groep, al hadden de Spanjaarden evenwel geen budget over voor tierlantijntjes als zachte kunststoffen. Wat dat betreft voelt bijvoorbeeld een Opel Corsa iets hoogwaardiger aan.

En hoe rijdt de nieuwe Seat Ibiza?

Niet revolutionair anders dan de vorige, die al behoorlijk geslepen op de weg lag, al leggen de langere wielbasis en het bredere spoor wel andere accenten, in de vorm van iets meer stabiliteit en veercomfort. Dat laatste is niet zijn specialiteit, Seats zijn doorgaans aan de stugge kant.

De 1 liter-driecilinder met turbo met dubbele variabele kleppentiming is wel een pittig ding, zeker deze versie met 115 pk, die een manuele zesbak meekrijgt (of een zeventraps-DSG). Hij stuift van 0 naar 100 km/u in 9,3 seconden. Rapper nog is de splinternieuwe 1.5 TSI, die net nog debuteerde in de Golf. Die heeft een aardige 150 pk. Haast een Cupra dus, het is trouwens niet zeker of daarvan een nieuwe versie komt.

Andere opties zijn de 1.0 TSI van 95 pk, een atmosferische 1 liter met 75 paarden en een 1.6 TDI met 80, 95 of 115 pk. En een 1.0 TGI of CNG, die genereert 90 pk.

Het AutoWereld-verdict?

De Seat Ibiza maakt op vele vlakken indruk, zowel qua design en ruimtelijke indeling, als de relatief sportieve rijbeleving, de geluidsdemping en de beschikbare opties, zoals een draadloze gsm-oplader, volledige led-koplampen, het grote multimediasysteem, adaptieve dempers, handenvrije sleutel, enzovoort. Samen met de andere toekomstige MQB-modellen (Polo, A1 en Fabia) ziet het ernaar uit dat de VW-groep de touwtjes stevig in handen gaat blijven houden in deze klasse.

Verwante testen

In dit artikel : Seat, Seat Ibiza

De concurrenten