Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / SEAT LEON SUPERCOPA BTCS - Circuittest

Een dagje Mettet aan het stuur van een Seat Leon Supercopa? Natuurlijk lieten we die uitnodiging niet links liggen.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is het verschil tussen deze Supercopa en de WTCC-machines van Seat?

De Leon Supercopa werd ontwikkeld door Seat Sport, door hetzelfde team dat ook de WTCC-bolides prepareert.En dat zie je, want met zijn verbrede koetswerk, flink uit de kluiten gewassen splitter en stoere achterspoiler lijkt hij als twee druppels op de fabriekswagens die het wereldkampioenschap voor toerismewagens beslechten. Maar omdat deze Supercopa zich op amateurracers richt, waakten de ingeniers ook over het kostenplaatje.

Voor een WTCC-wagen moet je minstens 500.000 euro rekenen, de Supercopa verlaat Seat Sport voor een 60.000-tal euro. De motor en de versnellingsbak zijn dan ook veel robuuster dan op de toerwagenracer, zodat ze makkelijk twee seizoenen meekunnen vooraleer ze aan revisie toe zijn. De basis is dus hetzelfde, maar de technologie eenvoudiger en dus zowel goedkoper als betrouwbaarder.

En die motor, is dat dan een TDI-dieselkrachtbron?

Neen. In het WTCC-kampioenschap rijden de Seats Leon momenteel met TDI-motoren. Deze Supercopa vertrouwt op een direct ingespoten 2 liter-turbokrachtbron die schatplichtig is aan het exemplaar in de Leon Cupra R. De nodige tuning duwt het vermogen naar 330 pk en het maximale koppel naar 340 Nm. Die power wordt via de voorwielen, een mechanisch sperdifferentieel en een gerobotiseerde DSG-zesbak naar de voorwielen gesluisd.

Die versnellingsbak houdt het midden tussen een standaardexemplaar en een echt racetransmissie. Het terugschakelen  verloopt relatief traag om te vermijden dat het motortoerental te hoog oploopt, waardoor je ook minder motorrem hebt en dus vroeger in de ankers moet. Het veranderen van versnelling gebeurt via schakelpeddels achter het stuur.

Niet evident, zo'n racewagen over het circuit sturen. Niet?

Toch wel, de Supercopa is nu eenmaal geboren voor het circuit. Op het bochtige parcours van Mettet is het gas geven, weer remmen en voortdurend schakelen. Intussen probeer je de ideale rijlijnen op te zoeken en de slicks op bedrijfstemperatuur te krijgen.

Daarna voelt deze Seat Leon zich als een vis in het water. We verhogen het tempo en merken de Supercopa doet braaf wat we hem opdragen. En hoe zuiverder we de hitsige Spanjaard over het circuit sturen, hoe sneller de rondetijden. En daar is het uiteindelijk om te doen.

Motor: L4-benzine (turbo), 1984 cc, 330pk (6000 opm), 340 Nm (2100opm) Transmissie: FWD, 6Rd Prestaties: n.b. Normverbruik: n.b. Prijs: ca. 63.000 euro

Racetest in AutoWereld 277 ( 4 november 2010)

In dit artikel : Seat, Seat Leon

Geschreven door op