Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Skoda Fabia Combi 1.0 TSI 110 (2018)

Het Tsjechische zusje van de Volkswagen Polo ging een paar maand geleden aan de facelift, hoog tijd voor een AutoWereld-oordeel over de vernieuwde Skoda Fabia.

Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

De facelift van de Skoda Fabia, die op het salon van Genève 2018 werd voorgesteld en sinds afgelopen zomer ook bij de dealer staat. Na een dikke 4 jaar en bijna 700.000 verkochte exemplaren wereldwijd was dat ook weleens tijd. De op één na kleinste telg van de Skoda-familie rekent op een frisse look, nieuwe technologie en een aangepast motorengamma. Of, meer gedetailleerd:

  • Nieuwe lichtclusters voor- en achteraan met standaard led-dagrijverlichting
  • Geen diesel meer, enkel nog 1.0 driecilinders op benzine met 60 tot 110 pk
  • Nieuwe rijassistenten
  • Ook het interieur en het infotainment zijn vernieuwd
  • Extra handigheden zoals USB-poorten achterin en zaklamp in de koffer

Een kleine facelift voor een kleine auto, dus?

De vernieuwing van de Fabia brengt inderdaad geen wereldschokkende veranderingen met zich mee, al is dat zelden het geval bij een facelift, en al zeker in dit segment. Het vernieuwde exterieurdesign doet hem wel wat chiquer ogen dan het pre-faceliftmodel, met de juiste kleur-velgencombinatie is dit best een presentabele auto. Ons testexemplaar was spierwit met 17-duimers. Binnenin is het nu ook wat aangenamer vertoeven. Die kleine details maken toch een verschil, zoals de duidelijker leesbare tellers en het grotere infotainmentscherm. Al mag je het niet vergelijken met de nieuwe Volkswagen Polo of Seat Ibiza, die op een nieuw platform staan en dus een pak moderner ogen qua interieur.

Hoe scoort hij op de Simply Clever-schaal?

De slagzin van Skoda wordt ook in het persbericht voor de vernieuwde Fabia niet vergeten, al zijn de toevoegingen weer eerder bescheiden. De ijskrabber die in de tankklep verwerkt zat blijft present, maar kan nu ook het profiel van de banden meten. Als je een centrale armsteun als optie bestelt, krijg je er nog twee usb-poorten bij voor de achterpassagiers. En in de koffer is er nu ook een led-zaklamp te vinden, zoals bij de grotere modellen van Skoda. Nu goed, praktisch was de Fabia sowieso al, met een kofferruimte van 530-1395 liter voor de hier geteste Combi. Helemaal niet slecht voor een auto van amper 4,26 meter lang. Enkel de beenruimte achter ontbreekt als de bestuurder wat lang is.

Mis je die diesel niet in het gamma?

Enkel de veelrijders zullen dat gevoel hebben, voor het gros van het publiek voor deze auto zullen de driecilinders op benzine wel volstaan. De instapmotor is de zeldzaam trage 1.0 MPI zonder turbo, die heeft maar liefst 16,6 seconden nodig om de 100 km/u te bereiken. Toppen doet hij bij 157 km/u. Nee, wij mochten met de veel fijnere 1.0 TSI met 110 pk rijden, voorlopig de krachtigste motor in het gamma. Die slaagt erin om de 1152 kg zware Fabia Combi in 9,7 seconden naar de 100 te sleuren, de top ligt net onder de 200 km/u. Ook op de snelweg lukt inhalen dus nog met dit blok, terwijl hij toch een normverbruik van 4,6 l/100 km (NEDC) kan voorleggen.

Is het ook een lolbroek, met die turbomotor?

Dat niet, de 110 paarden zorgen voor adequate prestaties, zonder meer. In de bochten is er nogal wat koetswerkrol te bemerken, terwijl de schakelpook van de manuele zesbak zich ook niet vliegensvlug laat bedienen. Nee, de Fabia is duidelijk meer afgestemd voor comfort, een taak die hij dan ook als een van de beteren in zijn segment uitvoert. Het is nog afwachten of er ook een RS-versie komt, in het verleden was de Skoda Fabia altijd de enige in het segment die ook als RS Combi beschikbaar was. De 2.0 TSI uit de Volkswagen Polo GTI in deze compacte break zou ons weleens op onze woorden kunnen doen terugkomen.

Het AutoWereld-oordeel?

De Skoda Fabia heeft een eerder bescheiden facelift gekregen, maar daarmee kan hij wel weer mee met de rest. Het aangepaste design geeft het model een frissere en meer hoogwaardige look. Binnenin is het nog nét iets comfortabeler vertoeven, al blijft het een design van de vorige generatie. De Fabia Combi blijft wel de referentie voor een ruime, voordelige hatchback. Wie sportief gerief zoekt, moet wachten op een eventuele RS, al zouden we onze adem daar niet voor inhouden.

In dit artikel : Skoda, Skoda Fabia

Geschreven door op

De concurrenten