Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Skoda Karoq 2.0 TDI 190 (2017)

De eigenzinnige aanpak van de Yeti is niet meer, zijn opvolger Karoq tapt uit een heel ander vaatje. Eentje waar in koeien van letters Tiguan staat op geschreven.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Volkswagens offensief op het veld van de compacte SUV’s is ongezien. Het zendt een heel legertje versies van de Tiguan-clan op het grote publiek af. Uit eigen stal komt er nog een verlengde Allspace bij, uit Spanje is er al de Ateca - die óók nog in het XL komt - en na de Kodiaq overhandigde Skoda ons de Karoq, nog zo'n Tiguan in vermomming. Omdat de broodjes niet zoet genoeg kunnen worden gebakken in deze klasse. Voor Skoda-Seat-Volkswagen dreigt dit uit te draaien op een zaak van dealernabijheid, prijszetting of design. Val je voor de Karoq dan moet je dit weten:

  • Verkrijgbaar met vierwielaandrijving (inclusief elektronische sper).
  • Eerste Skoda met personaliseerbaar digitaal dashboard.
  • Benzinemotor met cilinderuitschakeling (1.5 TSI).
  • Vol handige geinigheden
  • Tsjechische Tiguan
  • 13 centimeter korter dan Kodiaq

Wat heeft de Karoq dat de Kodiaq niet heeft?

In wezen zijn ze één en dezelfde SUV, die je helemaal kan terugleiden tot de MQB-bouwstenen van de Golf, met een eigen design, eigen naam en een verschillende wielbasis. Omdat die op de Karoq 13 centimeter korter is dan een Kodiaq komt hij tussen genregenoten als de Nissan Qashqai en Peugeot 3008 terecht. Voor een Kodiaq zijn de Kia Sorento en de Renault Koléos natuurlijke vijanden.

Naast de mechanische gelijkenis levert die deelstrategie het voordeel op dat de Karoq het digitale dashboard met Googlekaarten kan krijgen, als eerste Skoda. En desgewenst heeft hij ook wifi aan boord (vanaf het infotainmentsyteem Amundsenen) evenals gebarenherkenning (enkel op Columbus) op het aanraakscherm. Leuke hightech voor een B-speler.

Uit zijn kabelboom schudt hij verder nog de hele mikmak aan hulpsystemen die we onderhand zo goed kennen van de andere Volkswagenproducten: Front Assist met automatische noodrem, adaptieve cruisecontol, fileassistent, vermoeiheidssensor en zo meer. Veiligheidssnufjes die dezer dagen de orde van de dag zijn geworden.

Is er met die kortere wielbasis nog genoeg plek achterin?

Voor de doornsee taille valt dat wel mee, onze 1m90 voelt zich behaaglijker in de Kodiaq. Net zoals bij Seat is de interieurambiance wat teruggeschroefd. Iets minder kwalitatieve materialen en een zakelijkere toon maken het allemaal wat monotoner. Onbegrijpelijk onsmaakvol waren de stofmotieven van onze stoelen, die we enkel aan onze bomma zouden durven aanraden. Verder nog aangenaam is de positie van het centrale aanraakscherm, dat hoger in het dashboard zit dan bij de Tiguan. Tijdens het rijden aan het navigatiesysteem zitten frunniken of door je muziekbibliotheek bladeren verloopt zo toch ergonomischer.

Altijd een opsteker bij Skoda zijn de kleine vondsten ter bevordering van het familiale welzijn. Op onze testauto: een vuilnisbakje in het deurportier, een magnetische zaklamp (voor pannehulp tijdens donkere winterdagen) in de koffer, een paraplubak onder de voorzetel van de passagier, een omkeerbare vloermat met een makkelijk afwasbare rubberzijde, alsook een smartbox in de middenconsole die je spulletjes op hun plek houdt. En dat allemaal in een interieur dat blaakt van de opbergvakken en tot 1.605 liter aan maximale kofferruimte biedt.

Is er onderweg een verschil met de Tiguan?

Omdat de Karoq later in de cyclus debuteert wordt hij van meet af aan beschikbaar met de 1.5 TSI-benzine met cilinderuitschakeling, een motor die zijn tweeling-SUV’s nog niet hebben en waarvan we in de volgende AutoWereld een test brengen. Er is trouwens ook een 1.0 TSI met 115 pk, een nog best montere combine die je op je bil mag slaan voor de bodemtarief van 23.900 euro. Andere prijzen moeten nog volgen.

Ook van de 2.0 TDI met vierwielaandrijving, dus, waarmee Skoda ons over zwaar toegetakelde Siciliaanse paden joeg, een ransel voor man en machine. Voor België is dit niet de uitgelezen configuratie, bij een Skoda hoort een soort bescheidenheid die bijna christelijk is - moeilijk te rijmen met een vermogen van 190 pk en een spurt van 0 naar 100 km/u in 7,8 seconden - terwijl voorwielaandrijving in onze lage landen ook meestal volstaat.

Maar twee aangedreven assen, een zorgeloos vermogen en een robotbak illustreren tot wat de Karoq in staat is. Por hem op en het chassis geeft geen krimp. Het wordt ook niet volledig geneutraliseerd door de vierwielaandrijving, maar communiceert met een voor dit genre vrij ongewone transparantie. Ook het elektrische stuur draagt daartoe bij, al kan het bij snellere manoeuvres soms te traag reageren.

Resoluut anders dan de Tiguan rijdt de Karoq niet, je voelt alleen dat de ingenieurs hem comfortabeler hebben afgeregeld. Een insteek die trouwens niet zo wordt vermeld onder de rijprogramma’s. Naast ‘Eco’, ‘Sport’ en ‘Individual’ spreekt Skoda van ‘Normal’. Comfortabel is dus normaal in Tsjechië. Dat blijkt verder uit de afstelling het Front Assist: meermaals naderden we te snel de vangrail van een haarspeld waarop de Karoq het remmen bruusk overnam.

Wat is het AutoWereld-oordeel?

Volwassen worden is een proces van verandering. Meer modellen in de brochure, betekent intensiever gaan klonen met het moederhuis. Dat staat niet in de weg dat de Karoq een bovengemiddeld goede SUV is, met een chassis in bloedvorm, moderne connectiviteit en bepaald veel aandrijfkeuze, afgetopt met familiale kneepjes en kunstjes. Het is een comfortabeler en minder fleurige Tiguan. Minder karaktervol als wijlen de Yeti? Ja, maar zoveel completer.

In dit artikel : Skoda

Geschreven door op