Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Skoda Kodiaq RS (2019)

Skoda geeft de Kodiaq een sportieve RS-behandeling en een koppelrijke biturbodiesel. AutoWereld doet de test.

54.280 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

Het sportmodel van de Kodiaq, de hoogpotige zevenzitter die technisch verwant is met de Seat Tarraco en de Volkswagen Tiguan Allspace. En die draagt een koppelrijke TDI-krachtbron tussen de voorwielen. Het is niet de eerste keer dat Skoda de RS-badge aan een potige TDI-dieselkrachtbron koppelt, maar wel de eerste SUV van het merk die loopschoenen aantrekt.

Wat moet je zoal weten over die Skoda Kodiaq RS?

  • 2.0 TDI-biturbo met 240 pk en 500 Nm
  • DSG-versnellingsbak en vierwielaandrijving (met Haldex-koppeling)
  • 0-100 km/u in 6,8 seconden, top van 220 km/u
  • RS doet het met 20-duimsvelgen, een aangepaste stuurinrichting, grotere remmen en een adaptieve demping met Sport-modus
  • Snelste zevenzitter op de Nordschleife

Hoe onderscheid je een Kodiaq van de Kodiaq RS?

Een RS-versie vraagt om een sportieve outfit. En Skoda beantwoordt die vraag met allerlei koetswerkaanpassingen, gaande van herwerkte bumpers en knappe 20-duimsvelgen tot opvallende einddempers en zwarte in plaats van chromen koetswerkdetails. Nog niet opvallend genoeg? Dan moet je de Kodiaq RS in een flitsend kleurtje te bestellen: Race Blue of Velvet Red, bijvoorbeeld.

Ook binnenin vinden de Skoda-designers een mooi evenwicht tussen stijlvol en sportief, zonder toegevingen op het vlak van comfort of gebruiksgemak. De rode stiksels op het langs onderen afgeplatte sportstuur en op de aangenaam zittende sportstoelen gaan hand in hand met inlays in carbonlook, het digitale dashboard en de centrale multimediamodule verwelkomen sportieve menu's.

Ook als RS blijft de 4,7 meter lange Skoda Kodiaq een bijzonder ruime SUV, desgewenst verkrijgbaar met een derde zetelrij en dus met zeven zitplaatsen. De tweede zitrij is verschuifbaar over een afstand van 18 centimeter, zodat je de passagiers op de noodzitjes achterin voldoende bewegingsruimte kan geven. Het koffervolume schommelt van minimum 270 liter tot maximaal 2.065 liter.

2019 Skoda Kodiaq RS AutoWereld

Waarom verkoos Skoda deze TDI boven een TSI?

Omdat Skoda een traditie heeft met sportieve dieselmodellen, misschien? Om complementair te blijven met de wel door een TSI-krachtbron aangedreven Cupra Ateca van VW-stalgenoot Seat? Omdat een koppelrijke TDI beter past bij een zevenzits-SUV die toch 1,9 ton op de weegschaal zet? Of gewoon omdat die biturbodiesel eigenlijk al op de planning stond, waarna de marketingboys en -girls beslisten om de topversie met een RS-logo te zegenen?

Die 2 liter-biturbodiesel combineert een piekvermogen van 240 pk met een maximumkoppel van 500 Nm, wat volstaat om de Skoda Kodiaq RS in minder dan 7 seconden van 0  naar 100 km/u te jagen en om hem een topsnelheid van dik 220 km/u te bezorgen. Voor het bijbehorende geluid zorgt de zogeheten Dynamic Sound Boost, een digitale soundtrackversterker die de dieselklanken opsmukt. Geen nood, je kan dat systeem ook uitschakelen.

Die TDI-krachtbron koppelt Skoda aan de gerobotiseerde DSG-zevenbak met dubbele koppeling en aan de automatisch inschakelende vierwielaandrijving met centrale Haldex-koppeling. Skoda belooft een gemiddeld normverbruik van 6,4 liter per 100 kilometer, wat overeenstemt met een CO2-uitstoot van 167 gram. We besloten onze testperiode met een gemiddelde van 7,8 liter.

Is deze Skoda Kodiaq de RS-badge ook waard?

De rondetijd op de Nordschleife van de Nürburgring verraadt het dynamische potentieel, want de Skoda Kodiaq RS mag zich de snelste zevenzitter op de Nordschleife noemen. Dat het de enige zevenzitter is die zich aan dergelijke recordpoging waagde, doet niets af aan de prestatie. Zelfs al is de 9.29,84 die Sabine Schmitz op de tabellen reed niet meteen bloedstollend snel.

Dat neemt niet weg dat de sportief ingestelde chauffeur op zijn hoger blijft. De TDI-krachtbron reageert vinnig en herneemt gretig, maar de Kodiaq is en blijft een zware, ietwat lompe jongen. En daar kunnen het wat scherper afgestelde stuur en de adaptieve demping weinig aan veranderen. Het hoge zwaartepunt en het stevige gewicht vertalen zich in flink wat koetswerkrol, wanneer de grotere remmen duwen de snuit tot tegen het asfalt zodra je stevig in de ankers gaat.

Deze Skoda is een best snelle, nog steeds comfortabele reiswagen voor zeven, maar echt sportief kan je de Kodiaq RS niet noemen. Zolang het parcours rechte stukken afwisselt met waaierbochten, is er geen vuiltje aan de lucht. Maar zodra het wegdek versmalt en kronkelt, gedraagt deze zevenzitter zich als snel als een olifant in een porceleinkast.

2019 Skoda Kodiaq RS AutoWereld

Het AutoWereld-oordeel?

Bijna 55.000 euro. Voor een Skoda. Dat is een heleboel geld. Akkoord, het is een Kodiaq. Een Kodiaq RS, aangedreven door een potente biturbodiesel. Toch blijft de meerwaarde van de RS-behandeling ons te beperkt en kan deze Skoda zijn sportieve belofte nooit helemaal waarmaken. Zie je deze Skoda als totaalpakket voor kroostrijke gezinnen, dan krijgt de Kodiaq RS onze duimen alsnog omhoog. Deze SUV ziet er goed uit, rijdt best comfortabel en biedt een heleboel binnenruimte. Dan is de RS-badge mooi meegenomen.

 

 

 

 

In dit artikel : Skoda, Skoda Kodiaq

Geschreven door op