Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 115 (2020)

De Skoda Octavia is slimmer, mooier en dynamischer dan ooit, maar een prijskraker kan je de vierde generatie niet langer noemen. AutoWereld doet de test met de Combi, aangedreven door de 115 pk sterke basisdiesel.

34.035 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

De alweer vierde generatie van de Skoda Octavia. En die deelt zijn technische fundamenten wederom met zowel de Audi A3 Sportback als de Seat Leon en de Volkswagen Golf. De Octavia komt in twee koetswerkvarianten; naast de vijfdeurs heb je ook een breakversie. Een belangrijk model voor Skoda, zeker in België. Daar neemt de Octavia bijna de helft van de verkoop voor zijn rekening, een groot deel van de klanten kiest trouwens voor de Combi. 

Wat moet je nog weten over de nieuwe Skoda Octavia Combi?

  • Bouwt op Evo-versie van het MQB-platform (met elektrische CAN FD-architectuur)
  • Koetswerk wordt een stuk aerodynamischer; de luchtweerstandscoëfficiënt van de Combi daalt van 0,31 naar 0,26
  • Iets langer en wat breder dan zijn voorganger, koffervolume groeit naar 640 liter
  • Nieuw infotainmentsysteem met MIB3-programmatuur
  • 2.0 TDI: 115 pk en 300 Nm, 3,9 liter/100 km en 102 g/km CO2

De concurrentie

  • Andere breaks; van de Ford Focus Clipper en de Hyundai i30 Wagon tot de Peugeot 308 SW en de Renault Mégane Grandtour
  • Compacte SUV's zoals de Skoda Karoq, want dergelijke cross-overmodellen winnen jaar na jaar aan terrein

Testomstandigheden

België, net na de versoepeling van de coronamaatregelen. Op een gevarieerd testparcours dat door de binnenstad, langs de snelweg en over de binnenbanen liep.

Specificaties testvoertuig

  • Uitrusting: Style

Leuke weetjes

De Belgische topdesigner Luc Donckerwolke was verantwoordelijk voor het koetswerkontwerp van de eerste Octavia, het model waarmee het nieuwe Skoda zich echt kon onderscheiden. Het leek een klassiek vierdeurs, maar de grote achterklep maakte er eigenlijk een liftback van. Zoals dat ook vandaag nog steeds het geval is.

Test: Skoda Octavia Combi - AutoWereld 2020

Wat meteen opvalt: de Octavia verlies zijn wat vreemde koplampen...

Natuurlijk herken je de auto meteen als een Octavia, van een designrevolutie is alweer geen sprake. Dat hoefde ook niet, Skoda en zijn klanten hebben andere prioriteiten. En toch, het nieuwe lijnenspel heeft er een gracieuzere en met een Cx-waarde van 0,26 (voor de Combi) tegelijk ook aerodynamischer efficiëntere auto van gemaakt. De afmetingen zijn nochtans zowat gelijk gebleven, er zijn qua lengte en breedte ook geen verschillen tussen de berline en de break.

Die Combi is wel 2 centimeter… minder hoog. En ook al zou je dat op het eerste gezicht niet zeggen, de Octavia is nog altijd wat compacter dan een Audi A4 en Volkswagen Passat. Niet vergeten, deze Tsjech speelt mee in de Golf-liga. Maar niet met zijn koffer, daarmee worden records gebroken. Die van de berline nam met 10 liter tot 610 liter toe, in de Combi kun je zelfs met de achterbank rechtop 640 liter kwijt.

Ach, sommige Octavia-fans kunnen het verdwijnen van de voorste lichtblokken betreuren. De Skoda heeft wel nog altijd lichten, geen paniek, maar de originele exemplaren in twee delen ruimden plaats voor iets dat wat meer Audi oogt. Met Matrix-technologie als optie, trouwens. En als troost, de lichten achteraan zijn wel esthetische meesterwerkjes.

Test: Skoda Octavia Combi - AutoWereld 2020

Oogt het interieur nog steeds zo grauw?

Zonder zich te verliezen in frivoliteiten, zijn ook de ontwerpers van het interieur afgestapt van het sobere en zelfs wat saaie sfeertje van de vorige Octavia. Je kan hem zelfs bestellen met de (vooraan) verwarmde en gekoelde en ook van een massagefunctie voorziene stoelen en de airco met drie zones uit de Golf. Maar de boordplank en middenconsole én de ervoor gebruikte materialen zijn evengoed van een hoger niveau dan voordien. Ondanks hier en daar wel nog wat goedkoper ogende plastic.

Voor de digitale instrumenten is er een scherm van 10,25 duim, centraal zit er nog eentje van 10 duim voor het infotainment van MIB3-niveau. Dat laatste is rijk aan kleuren en laat zich natuurlijk ook deels personaliseren. Er is ook een eerder discrete sfeerverlichting, nog veel meer licht komt er van het panoramische dak. Een en ander laat zich bedienen via de schermen, via van die hippe en dus ‘zachte’ aanraakzones (waar we nog altijd niet zo’n grote fan van zijn), via het stuurwiel met twee spaken en zelfs via de stem en enkele in te studeren armbewegingen. Gelukkig is er boven de centrale luchtmonden nog wel een rij klassieke knoppen.

Test: Skoda Octavia Combi - AutoWereld 2020

Past die wat tamme basisdiesel wel bij de nieuwe Skoda Octavia?

Die 115 pk en 300 Nm sterke 2.0 TDI is meer dan soepel genoeg, maar een sprinter is deze diesel allerminst. De sprint van 0 naar 100 km/u vraagt bijna 11 seconden, dankzij de lange verhoudingen van de manuele zesversnellingsbak haal je wel een topsnelheid van 205 km/u. Die lange verhoudingen helpen ook het brandstofverbruik. Bij een snelheid van 100 km/u blijft de naald van de toerenteller een heel eind onder het streepje van de 2.000 opm hangen, waardoor we de testperiode konden afsluiten met een gemiddelde dieseldorst van minder dan 5 liter per 100 kilometer. Dan bedraagt de autonomie ongeveer 1.000 kilometer, haast ongehoord in deze EV-tijden. Wel verrassend in negatieve zin, de TDI maakt nog behoorlijk wat lawaai.

En hoe rijdt de nieuwe Octavia?

Een beetje zoals zijn voorganger, al werd het compromis tussen comfort en dynamiek wel een stuk beter. Deze basisversie doet het achteraan met een torsieas, de krachtigere varianten krijgen een multilink. De Octavia is geen bochtenpikker; echte scherpte ontbreekt. Bovendien gaat het koetswerk flink hangen wanneer je het tempo opvoert. Nu hebben die extra g-krachten geen invloed op de stabiliteit van het onderstel, dat grotendeels neutraal en voorspelbaar reageert wanneer de limieten in zicht komen. Zoals bij zowat alle moderne auto’s merk je licht en progressief optredend onderstuur. Als je de boel een beetje forceert, voel je het elektronische XDS-sperdifferentieel zijn werk doen. Allemaal heel keurig, voor meer rijsensaties is het wachten op straffer Octavia-gerief. En dan denken we in de eerste plaats aan de RS, natuurlijk.

Test: Skoda Octavia Combi - AutoWereld 2020

Wat is het AutoWereld-oordeel?

Er wordt allang niet meer gelachen met een Skoda. Tenzij groen, door de concurrentie. De vorige generatie zat qua technologie en verfijning al zowat op Golf-niveau, die nieuwe is haast een echte premium-Tsjech geworden. Met de extra ruimte en bijbehorende functionaliteit erbovenop. Maar de prijzen gaan mee omhoog...

In dit artikel : Skoda, Skoda Octavia