Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Autosalon Brussel 2019 - alle nieuwigheden

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Skoda Octavia Scout 2.0 TDI 184 DSG 4x4 (2018)

Een alternatief voor de kenners, deze Octavia Scout, want waarom zou je nog een premium SUV kopen?

35.730 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Een applausje voor de buitenbeentjes, want zonder hen was er geen alternatief voor de nu alomtegenwoordige SUV. Zo is er ook Skoda, dat zijn vorig jaar gefacelifte Octavia blijft aanbieden als stoerdere Scout. Dat gaat verder dan wat visuele opsmuk, waarvoor we je graag naar het welbekende lijstje hieronder verwijzen.

Wat is dit?

  • Met offroadtrekjes en standaard vierwielaandrijving
  • 30 mm extra bodemspeling
  • Hogere zitpositie
  • Tot 14,5 graden afloophoek
  • 2.0 TDI met 184 pk uit de RS
  • DSG-bak met 6 versnellingen
  • 0 tot 100 in 7,8 seconden, topsnelheid van 219 km/u

Waarom zou je deze Scout kopen? Je gaat hier toch zelden of wellicht nooit mee offroad?

Simpel: voor de looks. De stoere (maar toch functionele) bumpers en beschermplaten gekoppeld met de iets hogere koets geven de Octavia Scout een mooie road presence, waar de gewone Octavia ietwat saai en gewoontjes voor de dag komt.

Met de optionele 18-duims Braga-velgen (à 555 euro) kan je die de look nog eens versterken. Zelf zouden we hem dan ook exact zo samenstellen. De gewone Octavia? Die komt, tenzij als RS, nog niet eens in de buurt qua uiterlijk. 

Het innerlijk is ook van belang.

Akkoord, de zwakste krachtbronnen vind je dan ook niet terug bij de Octavia Scout. Er zijn drie opties qua motoren, een benzine en twee diesels, steeds met vierwielaandrijving. De 1.8 TSI benzinemotor levert 180 pk, de 2.0 TDI braakt er 150 of 184 stuks uit. Wij reden met de krachtigste diesel, standaard gekoppeld aan een DSG6-versnellingsbak. Die motor leent Skoda uit de RS, dat klinkt al goed.

Qua kracht stelt de viercilinder-diesel dan ook niet teleur. Zowel vanuit stilstand als op snelheid zit er voldoende pit in om vlot vooruit te raken. Hitsig mag je hem evenwel niet noemen, het RS-karakter is er uitgehaald, vooral door de DSG-bak anders af te stellen. Schakelen doet hij snel, en omdat hij maar zes versnellingen heeft verslikt hij zich ook niet bij hernemingen. Het verbruik blijft ook die met ‘slechts’ zes verzetten binnen de perken, een gemiddelde van 6 tot 6,5 liter per 100 kilometer is niet slecht.

Het is een Skoda, dus qua ruimte zit het waarschijnlijk wel goed.

Zeker. Zowel de zitpositie als de -ruimte zijn dik in orde. De (optioneel elektrisch verstelbare) zetels met alcantarabekleding zitten voortreffelijk, voor slechts 210 euro kan iedereen ook genieten van verwarmde billen. Een verwarmd stuurwiel is zelfs standaard. De koffer is met 610 tot 1.740 liter erg ruim bemeten, en ondanks dat de Scout hoger op zijn pootjes staat is de tildrempel toch nog aangenaam laag.

Het is 2018. Hoe zit het qua schermpjes?

Een digitale cockpit vind je hier niet terug, en het 9,2-duims infotainmentsysteem is minder duidelijk dan bij zusje Volkswagen. Je moet telkens terug naar het menu om te wisselen van modus, maar navigeren werkt wel goed. Apple CarPlay, Android Auto en MirrorLink zijn natuurlijk ook aanwezig. Een klein minpuntje op vlak van infotainment is de audio-installatie: het geluid is op zich niet slecht, maar zwaardere bassen zorgen voor trilgeluiden in de deur, waardoor je al snel vervorming krijgt als je het volume opvoert. Meezingen in de filefuif is dus geen sterkte van de Octavia Scout.

Kan je de Scout even hard de hoek om gooien als de RS?

Nee, ondanks de RS-motor voorin heeft de Octavia Scout geen circuitambities. Vlot door de bocht gaan, gaat dan ook gepaard met een overhellende koets (logisch, gezien de extra hoogte), maar de vierwielaandrijving zorgt wel steeds voor voldoende tractie. Waar de Scout wél in uitblinkt is comfort. Zowel de zachte ophanging als de zetels zijn uitermate geschikt voor onstpannende, lange ritten. Ook het windgeruis blijft daarbij binnen de perken. Dat alles maakt de Scout een zeer aangename metgezel.

Al dat comfort, vind je dat ook terug in het prijskaartje?

Dat hangt van je referentiepunt af. Ons model was bijna full option, enkel een elektrische kofferklep en een trekhaak zaten er niet op, voor ons sowieso geen noodzakelijke opties. Het prijskaartje met alle extra's kwam op een dikke 47.000 euro, terwijl de vanafprijs 32.455 euro bedraagt. Een flinke smak geld voor een Skoda, maar voor alle luxe die je krijgt vinden we het niet slecht. Trouwens, een qua model vergelijkbare Audi A4 Allroad Quattro met dezelfde motor kost ook 47.000 euro… zonder opties. Dan is onze keuze snel gemaakt.

Het AutoWereld-oordeel?

Eentje voor de liefhebbers, deze. Niet omdat hij rare trekjes heeft waar je van moet houden, wel omdat iedereen tegenwoordig voor een SUV kiest. Wij houden wel van deze Octavia Scout; qua luxe, comfort en snelheid kom je niets tekort. Dankzij het lagere gewicht kom je ook nog eens goedkoper en sneller uit dan je buurman met z’n lifestylemobiel. Enkel met de badge kan je niet pochen, maar dat houdt ons niet tegen om hem van harte aan te bevelen.

In dit artikel : Skoda, Skoda Octavia

Geschreven door op

De concurrenten