Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Skoda Scala 1.6 TDI (2019)

De Rapid is dood, leve de Scala: de Skoda zo groot als een Golf maar zo handig als een break. Of dat is toch de bedoeling.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Het experiment met de Rapid, en zijn Spaceback-broertje, is Skoda niet helemaal bevallen in Europa. Het imago noch de verkoopcijfers waren je van het. Zijn opvolger Scala zoekt zijn geluk hogerop en tapt uit een ander vaatje:

  • Eerste werk van nieuwe designer Stefani.
  • Platform van de Polo.
  • Twee benzines, één diesel, één aardgasaandrijving.
  • Eerste Skoda met continue onlineconnectiviteit.
  • Vijfdeurs op lengte van een VW Golf.

Scala, dat doet een belletje rinkelen? Italiaans voor…

Trap. De Tsjechen drukken er symbolisch hun voornemen mee uit hun vervanger van de Rapid een duwtje opwaarts te geven, een sport hoger dus. Zo staat de naam Skoda nu klaar en duidelijk op de achterklep geblokletterd - een nieuwe trend, zie ook de Kuga - en zijn stijl, de eerste pennentekening van hun nieuwe designer Oliver Stefani, knipoogt lustig naar de Audi A3 Sportback.

Er zitten, vooral achteraan leuke details aan de Skoda die zich tussen de Fabia en de Octavia murwt, toch ziet hij er in profiel wat samengedrukt uit door de hoog klimmende daklijn. Het verraadt de formule. Meer nadruk op design, ja, maar niet ten koste van de functionaliteit. Door de wielbasis van 2,6 meter zit je ook achterin niet helemaal benepen, al is het nog vooral de koffer die de show steelt met een basisvolume van 467 liter. Op zijn best groeit die zelfs tot 1.410 liter. Je kan al eens naar de doe-het-zelfzaak met de Scala.

Simply clever, noemen ze dat in Skoda-taal?

Inderdaad. En ze zijn present hoor, de ijskrabber met profielmeter voor de banden, de inklapbare trekhaak, de trechter tegen morsen voor het ruitensproeierreservoir, de in de deuren verstopte paraplu’s en noem maar op. Levensreddend zijn zulke curiosa natuurlijk niet, maar als de nood het hoogst is, toveren ze wel een glimlach op je gezicht. Een andere handigheid is dat de Scala dankzij een e-simkaart de eerste Skoda is die altijd met het internet is verbonden. De usb-slots zijn trouwens allemaal van het C-type.

Het nogal sombere interieur, met aangename materialen op ooghoogte en minder kwalitatieve daaronder, zet connectiviteit trouwens centraal. Het duurste aanraakscherm meet een royale 10,25 duim en staat ongewoon ver naar voren, op een knip van je vingers. Handig. Door zijn grootte eist het sowieso een prominente plek op. Voor de neus van de bestuurder prijkt het bekende digitale display dat de VW-groep op zijn kleinste telgen monteert. Skoda vult de digitale beleving aan met Remote Acces waarmee je de wagen op een afstand beheert via je smartphone.

Verrast de Scala met zijn mechaniek?

Wie een beetje vertrouwd is met de onderdelendoos van Volkswagen valt van de ene herkenning in de andere. Het gebezigde platform is dat van de Polo en co. Voor de benzines valt de keuze op een 1 liter, de versie met 115 pk, of de happiger 1.5 die met zijn 150 paarden niet meer dan een dikke acht seconden nodig heeft om de Scala aan 100 km/u af te zetten. Dat er geen hybride oplossingen zijn - noch mild, noch volwaardig - probeert Skoda te compenseren met een aardgasversie van de driecilinder. Die 1.0 TGI volgt later op het jaar.

Dieselen kan ook nog altijd. Daarvoor rekenen de Tsjechen op de Duitse 1.6 (115 pk), te koppelen aan ofwel een manuele zesbak of een zeventraps-DSG. Het molentje gaat nogal knorrig tewerk, maar komt vlot uit de hoek dankzij het dikste koppel van het ganse palet: 250 newtonmeter. Dat helpt ook voor het duwtje laag onderin, hier vaker nodig dan gewoonlijk. De verzetten van de manuele bak liggen namelijk nogal ver uit elkaar. Een zuipschuit is het niet. Onder een normale rijstijl noteerden we 6,3 liter per 100 kilometer, op onze tellen letten deed de dorst tot onder de kaap van 4 liter zakken, tot onder de officiële WLTP-waarde dus.

Hoe rijdt-ie?

Smal en hoog (de daklijn loopt boven die van een Octavia) zijn het eerst en vooral de afmetingen die het rijgevoel uitlijnen. Naast een Polo of een Ibiza wordt vooral de hoogte wat meer in het spel betrokken, wat de Scala een danserig zweempje verleent. Maar of je het nu over het stuurgevoel van de elektrische bekrachtiging, het houvast in bochten of de best geslaagde afregeling van de semi-autonome hulpjes gaat, het déjà-vugevoel met eerder vermelde neven is alomtegenwoordig. De Scala rijdt degelijk en volwassener dan je zijn silhouet voorhoudt, maar begeesteren is iets anders.

Nochtans mikt Skoda daar wel op door bijvoorbeeld sportstoelen en velgen tot 18 duim in zijn cataloog te mikken én een verlaagd sportchassis met rijmodi aan te bieden. Maar echt prettiger rijdt de Scala daarmee niet. Iets wakkerder van natuur krijgen dan de goede manieren van de demping een ruw randje. Een RS staat overigens niet in de steigers, wel komt er een Monte-Carlo, zeg maar een Scala in trainingspak, echter zonder ook maar een centiliter anabolen.

Skoda’s zijn natuurlijk altijd een budgetverhaal.

Als 1.0 Active, het minimum minimorum, start de Scala aan een dikke 20.000 euro. Maar dan zijn veel zaken, zoals zijdelingse airbags voor- en achter (die bizar genoeg op de hogere uitrustingsniveaus altijd een opleg vragen), de rijmodi, de sleutelvrije toegang, achteruitrijcamera, een verwarmde voorruit enzovoort, simpelweg niet verkrijgbaar.

Pas vanaf het tussenniveau, de Ambition, begint het serieus te worden. Vergeleken met een Fabia Combi is de Scala dan een kleine 3.000 euro duurder. De diesel, altijd op z’n minst een Ambition, start vanaf 25.490 euro.

Wat is de AutoWereld-conclusie?

Hoe hard Skoda ook op de emofactor hamert, het is vooral met zijn ratio dat de Scala bekoort. Je neemt hem voor zijn ruimte, functionaliteit, handigheidjes en connectiviteit tegen een haalbare prijs. Of je gaat voor zijn concept, want veel breaks zijn er niet meer in deze klasse, en dat zou de al iets oudere Fabia Combi in de problemen kunnen brengen. Voor dynamische ambities klop je beter elders aan. Daarvoor rijdt deze compacte middenklasser gewoon te soft. Strakkere dempers, 18-duimers of optionele sportstoelen veranderen daar geen moer aan.

Geschreven door op