Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / SKODA SUPERB 2.0 TDI (2015)

AutoWereld trok naar het Italiaanse Toscane voor de perspresentatie van de nieuwe Skoda Superb. Een testverslag van de 2.0 TDI met DSG-transmissie.

SKODA SUPERB 2.0 TDI (2015) #1
Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De derde generatie van de Skoda Superb. Eentje die wederom op de technische fundamenten van de Volkswagen Passat leunt, van het variabele MQB-platform over het motorenpalet en de transmissie tot de technologische snufjes. Maar maak er geen tweelingbroers van, want naast de verpakking is ook de invulling net iets anders.

Intussen maakt Skoda werk van een nog ruimere Combi-variant en van een ecologische Greenline-versie, met verlaagd onderstel en variabele flaps in het radiatorrooster om de CO2-uitstoot tot om en bij de 90 g/km te drukken. Een plug-inhybride staat momenteel niet op de planning, dus vooralsnog geen Superb-variatie op de Passat GTE.

Wat is er nieuw?

Alles. En niets. Want het resultaat is hetzelfde: ook de derde generatie van de Superb is eigenlijk een iets minder verfijnde VW Passat met wat meer interieurruimte en wat minder hightech. En samen met de prijs is en blijft dat zijn sterkte, toch als je over de Skoda-badge heenkijken kan. Het grote verschil met zijn voorganger is het lijnenspel, want het design van de nieuwe Superb bekoort deze keer wel.

Test

Hoewel de derde generatie een stuk groter geworden is, garandeert het MQB-platform een gewichtswinst van 75 kilogram in vergelijking met de vorige Superb, kilo\'s die naast het verbruik en de prestaties ook de rijdynamiek en het comfort zouden moeten dienen. Vooral omdat onze testwagen uitgerust was met een variabele DCC-demping (Dynamic Chassis Control), met naast de obligate Comfort-, Normal- en Sport-modi ook een Eco- en Individual-stand.

Om de concurrentie bij te benen grabbelt Skoda gretig in de snufjesbak. Een korte opsomming: Front Assist & City Emergency Brake, Crew Protect Assist, Adaptive Cruise Control met Emergency Assist & Traffic Jam Assist, Blind Spot Detect & Rear Traffic Alert... Al belandt een groot deel wellicht in de optiecatalogus.

Wat zit er onder de motorkap?

Skoda voorziet drie dieselopties: de 1.6 TDI 120, de 2.0 TDI 150 en de 2.0 TDI 190. Standaard gekoppeld aan een manuele zesbak, optioneel met een gerobotiseerde DSG-transmissie met of zeven (1.6 TDI) of zes (2.0 TDI) verzetten. Wie liever benzine tankt, heeft de keuze tussen de 1.4 TSI 125, de 1.4 TSI 150 (met Active Cylinder Technology), de 1.8 TSI 180 en de 2.0 TSI 220. De krachtigste motorisaties komen desgewenst met 4x4.

Test

Wij gingen op pad met de 150 pk en 340 Nm sterke 2.0 TDI met dubbel gekoppelde DSG-bak, die volgens Skoda in 8,9 seconden van 0 naar 100 km/u sprint, een topsnelheid van 218 km/u haalt en gemiddeld 4,4 liter per 100 kilometer verbruikt, dat is een CO2-uitstoot van 115 g/km.

De dieselmotor pikt snel op en trekt stevig van leer, zoals we dat van dit TDI-blok gewend zijn. Aan souplesse geen gebrek, alleen mocht het wat kalmer. Onder vollast gaat het blok wat knorren en trillen. Intussen schakelt de DSG gedecideerd en vloeiend van de ene naar de volgende versnelling, alleen bij het wegrijden durft de robotbak al eens brutaal reageren. Er zijn schakellepels achter het stuur, maar de superieure Sport-modus maakt ze eigenlijk overbodig.

Hoe aangenaam is het binnenin toeven?

Zoals we dat van Skoda gewoon zijn, blijft de inrichting streng en zakelijk. Maar erg verzorgd, best overzichtelijk en uitstekend afgewerkt. Maar het is de zee aan ruimte waarvan je blijft opkijken. Ruimte op de achterbank en ruimte in de koffer (waarvan het volume varieert tussen de 625 en de 1.760 liter), taxichauffeurs weten weer wat kopen. In tegenstelling tot de vorige generatie met dubbele kofferklepfunctie, is de nieuwe weer gewoon een vijfdeurs.

Test

Hoe rijdt de nieuwe Skoda Superb?

Een beetje lomp. En niet alleen omdat de Superb een 4,86 lang en 1,86 breed koetswerk te sjouwen heeft, want dat probleem heeft pakweg een Ford Mondeo ook. Steek het op de set-up van de ophanging, die het koetswerk doet wiegen en pompen. Het insturen verloopt dan wel proper (onder meer dankzij de XDS+-sperfunctie op het ESP), halverwege de bocht komst de Skoda in de problemen omdat de vering/demping nog aan het nawerken is. Dat fnuikt naast de dynamiek ook het comfort.

Natuurlijk hebben we zitten spelen met de settings van de actieve demping, maar zelfs de Sport-stand bracht weinig soelaas. Nu gebiedt de eerlijkheid ons wel om toe te geven dat het testparcours niet van de poes was. De Toscaanse wegen waarover het roadbook ons loodste, liggen er immers archislecht bij. Op een doordeweekse snelweg toont de Superb zich wel bijzonder comfortabel en meegaand.

Wat moet dat kosten?

Skoda is volop bezig met het finaliseren van de prijzen en de uitrustingsniveaus, dus daarover kunnen we vooralsnog weinig kwijt. De Superb staat eind juni/begin juli bij de Belgische concessiehouder, de Combi volgt na de zomer.

En de concurrentie?

De broederstrijd met de VW Passat belooft vuurwerk, al spreken de eerder vermelde Ford Mondeo, de onlangs vernieuwde Mazda 6 en de opgefriste Peugeot 508 natuurlijk ook een woordje mee. Net zoals de Opel Insignia, de Toyota Avensis...

Test

Wat is het AutoWereld-oordeel?

Erg indrukwekkend allemaal. De derde Superb-generatie pronkt met een stijlvol koetswerk, met een doordacht interieur, met een heleboel bagagemogelijkheden, met de jongste snufjes en met de beproefde TDI/DSG-combinatie. De focus ligt overduidelijk op comfort, nog meer dan bij de nieuwe Passat. Maar scherp sturen, doet deze Skoda niet.

En de cijfertjes?

Motor: 1968 cc, L4, (turbodiesel), 110/150 kW/pk bij 3500-4000 opm, 340 Nm bij 1750-3000 opmTransmissie: voorwielaandrijving, gerobotiseerde zesbak met dubbele koppeling Afmetingen (l/b/h): 4861/1864/1468 mm Prestaties: 218 km/u, 0-100 km/u in 8,9 sec. Normverbruik (CO2-uitstoot): 4,4 l/100 km (115 g/km) Prijs: n.n.b.

Test

In dit artikel : Skoda, Skoda Superb

Geschreven door op