Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Skoda Superb Scout 2.0 TDI 190 (2019)

De Skoda Superb was toe aan een facelift, en heeft voor het eerst ook een avontuurlijke Scout-versie in het gamma gekregen. AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De vernieuwde Skoda Superb, die heel erg lijkt op zijn voorganger. Bij een tweede blik komen de verschillen wel bovendrijven: de iets grotere grille, de hertekende voorbumper en lichtblokken, … Het ziet er allemaal wat frisser uit. Deze Scout-versie is trouwens helemaal nieuw in het gamma van de Superb. Maar wat is er nog veranderd?

  • Twee nieuwe 2.0 TDI en 1.5 TSI Evo-motoren, bekend van de vernieuwde Passat
  • Optioneel kan je nu matrix-ledkoplampen krijgen op de Superb
  • Vermogens van 120 pk (1.6 TDI) tot 272 pk (2.0 TSI)
  • Scout enkel leverbaar met krachtigste motoren (2.0 TDI 190 en 2.0 TSI 272)
  • Vierwielaandrijving en DSG-7 standaard op Scout
  • Iets meer Simply Clever

De concurrentie?

Veel moest er precies niet veranderen aan de Superb.

Neen, Skoda’s grootste is een beetje een anoniemeling, maar dat betekent ook dat zijn strakke lijnen eigenlijk nog geen rimpels vertonen. De facelift is dus vooral een reden om de nieuwe designelementen van het merk (SKODA in letters op de koffer, look van de voorbumper) en de laatste nieuwe technologie toe te voegen. Ja, ook de Superb is voortaan te bestellen met Predictive Cruise Control, Emergency, Side en Front Assist en matrix-leds met automatische verstralers die tegenliggers niet verblinden.

En de nieuwe Simply Cleverheid?

In totaal zitten er volgens Skoda nu 31 Simply Clever-snufjes op de Superb. We hebben ze niet geteld, maar de nieuwigheden zijn rails en een bak om bagage te schikken in respectievelijk de koffer en de dubbele bodem, en een grotere telefoonhouder in de middenconsole mét draadloos laden. Onze OnePlus 6T met beschermende case past er nu net in, en da’s beslist geen kleintje.

Over meer plek gesproken: hoe zit het met de binnenruimte?

Daar heeft Skoda niets aan veranderd, wat wil zeggen dat de Superb nog altijd ongelooflijk ruim is. De koffer meet minimum 625 liter voor de Liftback en 660 liter voor de Combi, uit te breiden tot maar liefst 1.760 en 1.950 liter. Dat gaat overigens niet ten koste van de zitruimte: met onze 1,88 m hadden we nog beenruimte over achter onze copiloot van 2 meter lang! Er zijn er niet veel die de Superb dat nadoen.

Een alleskunner, dus. Wat voegt de Scout daar dan nog aan toe?

Vooral wat uiterlijke opsmuk, in een poging om wat klanten terug te snoepen van de grote SUV’s. Zo staat de Skoda Superb Scout 15 mm hoger op zijn pootjes en heeft hij plastic beschermplaten rondom het koetswerk. Binnenin krijg je speciale houten sierstrips (zo fake als de voorgevel van Pamela Anderson) en steeds een verwarmd stuur en verwarmde voorzetels. En zoals vermeld, heeft de Scout steeds een krachtige tweeliter met DSG-bak en vierwielaandrijving.

Hoe vertaalt zich dat op de weg?

Gezien de subtiele wijzigingen mag het geen verrassing zijn dat de Skoda Superb Scout ook qua rijgedrag niet zo veel verschilt van zijn ‘gewone’ broers. Hij voelt wel iets zwaarder aan, waarschijnlijk door de standaard 19-duimers en het iets hogere koetswerk, maar hij laat zich even rustig en comfortabel rijden. Probeer je het tempo op te voeren, dan stoot je op een zekere tegenzin bij de Superb: de aandrijflijn toont een zekere inertie, en de besturing reageert niet zo fluks als je zou willen. Doe maar lekker gewoon, laat de auto merken. Dan filtert hij alle oneffenheden weg tot zachte ribbels en voelt de motor zich ook meer op het gemak.

Over de motor gesproken: welke geniet de voorkeur?

De Scout hebben we alleen kunnen testen als TDI, maar we mochten ook een blokje rond met de ‘gewone’ Superb Combi 2.0 TSI 272. Het hangt, zoals wel vaker, af van het type chauffeur. Kilometervreters zullen de voorkeur geven aan de 2.0 TDI dankzij zijn beperkte dorst: onder de 6 liter is makkelijk haalbaar, waarmee de Superb (Scout) met zijn tank van 66 liter een actieradius van meer dan 1.000 km weet voor te leggen. De 2.0 TSI is dorstiger, maar tegelijk ook een stuk krachtiger en stiller in zijn werking.

Het AutoWereld-oordeel?

Never change a winning team, dat elan gaat ook op voor de Skoda Superb. De derde generatie is verreweg de populairste, maar de SUV-hype dreigt het feestje te verpesten. Een flinke dosis hedendaagse technologie en deze Scout moeten de pijn verzachten. De Superb is nog steeds een comfortabel ruimtewonder met strakke looks, wat ons betreft is dat voldoende om hem aan te bevelen. Bij deze.

Geschreven door op