Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / SUBARU FORESTER 2.0D (2013)

Je moet al goed kijken maar de Forester is weldegelijk een nieuw model. Een nieuwigheid die evenwel weinig verrassingen lost.

Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :



Is dat goed of slecht?

Op zich is dat niet slecht, met de vorige Forester was bitter weinig mis, toch zeker met die unieke boxerdiesel in de machinekamer. Het enige wat je hem echt kon aanwrijven was de ongekruide stijl en dat zielloze interieur.

De nieuwe heeft een klein beetje meer uitstraling, maar niet veel. In het geval van de diesel dumpt hij de luchthapper van de motorkap maar met zijn led-koplampen en iets markantere neus komt hij verder al een greintje snediger voor de dag. Maar op het netvlies blijven kleven, dat doet ook deze Subaru helaas niet.

Hij groeide overigens in alle richtingen enkele centimeters, goed voor extra beenruimte achteraan en wat meer plek voor bagage (minimum 505 liter). Verder is de zitkamer wat smaakvoller aangekleed, nog steeds met die Japanse koelheid maar met een heldere ergonomie, voldoende opbergruimte en een uitstekend uitgewerkte zichtbaarheid rondom de auto.



Het rijden dan?

Daarmee is naar goede Subaru-gewoonte niets mis. De ophanging is soepel en absorbeert veel, de traditionele permanente vierwielaandrijving levert sublieme tractie en een uitmuntende stabiliteit en de boxerdiesel is heerlijk als altijd. Hij reageert snel op het gas, bibbert en kreunt nagenoeg niet en klimt soepel in de toeren. Maar dat wisten we al van de vorige Forester.

Zowel qua prestaties als verbruik boekt hij lichte winst, respectievelijk 0,2 seconden op de 0-100 km/u en 0,3 l/100 km (8 g/km CO2). Binnen enkele maanden kan je deze motor overigens combineren met een automaat.

En hoe verhoudt hij zich tot zijn concurrenten?

Andermaal is de Forester een auto die het niet van zijn aantrekkingskracht moet hebben, wel van zijn inherente kwaliteiten. Je zou hem zo negeren maar maak er een rit mee en je merkt dat dit een vierwieler is die je elke dag meer en meer apprecieert. Zonder poeha maar wel met gewoon degelijke en deugdelijke mechaniek.

De concurrentie is echter talrijk, zowel Toyota (RAV4) als Honda (CR-V) en Mitsubishi (Outlander) brengen rond deze tijd gelijkaardige nieuwe modellen op de markt. Binnenkort gooien we ze samen in een grote vergelijking. Of de Forester dan aan het langste eind zal trekken? Het zou ons niet verbazen.



Motor: 1998 cc, H4 (turbodiesel), 108 kW/147 pk bij 3600 opm, 350 Nm bij 1600-2400 opm Transmissie: permanente vierwielaandrijving, manuele zesbak Afmetingen: 4595/1795/1735 mm Gewicht: 1540 kg Koffer: 505-1592 l Ophanging: MacPherson/dubbele wishbones Prestaties: 190 km/u, 0-100 km/u in 10,2 sec. Normverbruik: 5,7 l/100 km CO2-uitstoot: 150 g/km Prijs: 29.990 euro

In dit artikel : Subaru, Subaru Forester

Geschreven door op