Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Subaru Forester e-Boxer (2019)

Hoewel een nobele onbekende op onze wegen is de Forester wel de verkoopspatron binnen het Subaru-gamma. Een positie die generatie vijf nu moet weten bestendigen. Of hem dat lukt? AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

Zoals al gezegd, de vijfde generatie van een succesnummer (voor Subaru) dat in 1997 voor het eerst debuteerde. Toen nog als een opgeschoten Legacy, vandaag als volwaardige SUV met dito kernwaarden.

Je zit dus hoger en je kan er, gezien het een Subaru betreft, een aardig potje mee offroaden. Voorts dien je nog te weten dat

  • Hij van de grond op werd heropgebouwd, maar dat zich dat esthetisch niet laat zien.
  • Hij, samen met de XV, als eerste de nieuwe e-Boxer ontvangt onder de kap.
  • Hij je gezicht herkent en vervolgens alles afstelt naar je vooraf ingestelde wensen.
  • Hij een stuk stijver is en daardoor dus nog beter zou moeten karren. Wat niet wegneemt dat dat, dixit Subaru, gewoon bonus is. De Japanners hebben namelijk liever dat je onthoud dat een bunker het enige is wat eenzelfde veiligheid kan garanderen als een Forester.

De concurrentie:

  • Dat zijn er heel wat, al komt uiteindelijk toch altijd maar één naam echt bovendrijven: de Toyota RAV4.

Testomstandigheden:

  • De Europese Foresters zijn nog niet gehomologeerd en dienden bijgevolg op een afgesloten terrein te worden getest. Gelukkig heeft Subaru van de nood een deugd weten te maken waardoor we niet alleen de snel- en behendigheid hebben kunnen testen, maar eveneens de offoradcapaciteiten van de nieuwbakken SUV.

Specificaties testvoertuig:

  • Kleur: kakigroen
  • Opties: de prijs- en optiepolitiek staat nog niet volledig op punt, maar we kunnen wel al meegeven dat er, naar veiligheid toe, geen concessies worden gedaan. Het volledige EyeSight wordt dan ook standaard meegeleverd.
  • Banden: Bridgestone Dueler H/P (225/55 R18 voor- en achteraan)

Leuke weetjes:

  • Is de Forester een maatje te groot? Weet dan dat je de e-Boxer ook kan krijgen in de XV. 
  • 98 procent van de Subaru's die 10 jaar geleden werden verkocht, rijden vandaag nog altijd rond. De meeste overigens met meer dan 300.000 kilometer op de teller

Is de Forester dan werkelijk zo’n fort?

Niet dat Subaru met iets op de proppen komt dat we elders nog niet hebben gezien, maar de Japanners geven het standaard wel allemaal ineens mee. En da’s niet overal het geval.

Dat befaamde EyeSight, de roepnaam van alles wat een veiligheidslintje verdient, omvat sowieso al zeven functies (genre rijvakassistent, blindehoekmonitor, noodremhulp, adaptieve cruise control, …), een harnas dat zich in deze aangevuld ziet met het zogeheten Driver Monitoring System.

Kort samengevat is dat een op het dashboard ingebouwde infraroodcamera die op je gezicht gericht staat. Dreigen je ogen dicht te vallen of gluur je iets teveel naar medeweggebruikers, dan zal de Forester je dat mits een niet mis te verstane boodschap diets maken.

Al dient het snufje ook het comfort. Het laat namelijk een soort gezichtsherkenning toe die automatisch je geprefereerde settings van airco, zetels en spiegels kan instellen van zodra je instapt. Even de camera je gelaat laten scannen en klaar is kees.

Over comfort gesproken, hoe zit het met het ruimteaanbod van de Forester?

Hij is 1,5 centimeter langer, 2 centimeter breder en 0,5 centimeter lager. Met andere woorden, hij ziet er niet alleen hetzelfde uit, hij meet ook quasi evenveel als zijn voorganger.

Hetzelfde eigenlijk voor de wielbasis, al laat diens stuit van 3 centimeter zich net iets meer gelden. Je zit achteraan namelijk wat royaler, temeer daar ook de schouders (door de wijdere koets) iets meer plek toebedeeld krijgen. Ook de koffer is wat groter. Of moeten we zeggen: praktischer. De 4 liter die je nu wint, maken immers niet zo’n verschil. De bredere doorlaadopening (1,3 meter) en de diepere laadvloer daarentegen…

Ok, we hebben het begrepen, het is een handige familiewagen. Met het karakter van een brave huisvader?

Het moge duidelijk zijn dat de Forester niet langer wordt gebouwd om de goegemeente te overtuigen dat een SUV ook sportief kan rijden (wat bij zijn debuut wel nog het geval was). Veiligheid en comfort primeren, evenzeer in zijn weggedrag, wat niet wegneemt dat Subaru een naam hoog te houden heeft.

Nu, gezien de Impreza en XV hebben getoond wat ze vermogen met het nieuwe Subaru Global Platform en de Forester die onderbouw gewoon overneemt, zijn er weinig redenen om aan te nemen dat de SUV ook die vakjes niet af zou vinken.

Het moet gezegd, de Japanners hebben ons niet teleurgesteld. Meer zelfs, ze hebben ons verbaasd. Het chassis doet 70 procent beter qua torsionele stijfheid en dat laat zich weldegelijk voelen. Een proef die we overigens op de som hebben kunnen nemen door achtereenvolgens met de vorige en de nieuwe Forester een snelheidsparcours af te haspelen. Waarbij nummer vijf zich beduidend makkelijker de hoek liet omsturen dan zijn voorganger.

Die meer rigide structuur in combinatie met de prima communicerende elektrische bekrachtiging en de nooit afgevende grip die wordt gegenereerd via het Symmetrical AWD zorgt voor een geheel dat niet alleen veilig, maar ook nog eens opvallend onderhoudend zijn kilometers maalt. Het is geen STi, laat dat wel wezen, al heeft de Forester ons wel verbluft met zijn dynamische kunnen.

Ligt dat dan louter aan het chassis of krijgt de e-Boxer ook een pluim?

Je mag gerust wat égards doorschuiven richting dat nieuwe boxerblok. Vergis je trouwens niet, dit is niet de 2 liter die recent tussen de voorwielen van de gefacelifte Levorg werd gelegd. De vierpitter is voor 80 procent nieuw, met als belangrijkste speerpunten een directe injectie en een Atkinson-cyclus.

Een 150 pk sterk blok dat nog altijd gekoppeld zit aan de gekende Lineartronic-CVT van het merk, zij het deze keer met een 16,7 pk sterke elektromotor als brug tussen beide. Die haalt zijn vermogen uit een 13,5 kW sterke lithium ionbatterij in de koffer waardoor je zo’n 1,6 kilometer emissieloos kan tafelen. Meer zelfs als je wat omzichtig te werk gaat.

Best veel, al dienen de omstandigheden wel optimaal te zijn wil je die cijfers halen. Subaru spreekt dan ook louter van een mild hybrid die het verbruik met zo’n 10 procent zou moeten doen dalen. Gezien de Forester bij ons nog niet officieel is gehomologeerd, weten we vooralsnog niet wat dat betekent in concrete cijfers.

Idem trouwens wat de prestatiewaarden betreft. Al lieten de Japanners daar fijntjes verstaan dat het hen daar niet om te doen was. Lees: veel zullen die niet verbeteren. Begrijpelijk gezien er, door de elektrostructuur, 110 kilo meer te verslepen valt.

Wat zich wel duidelijk laat voelen, alweer in een rechtstreekse vergelijking met zijn voorganger, is de bijkomende ‘oempf’ in lage toeren. De e-Boxer pikt sneller op en voelt daardoor dynamischer. Zeker op onverhard, waar de twee programma’s van het X-Mode de elektrische assistentie gereed zetten vanaf 0 in plaats van 4 km/u, heeft dat zijn effect.

De e-Boxer is dus zeker een stap in de goede richting, al is onze honger er wel niet volledig mee gestild. Er had, wat ons betreft, wat meer vlees mogen zitten aan de benzinemolen. Zeker gezien de kunde van het onderstel. Pit die ook van pas zou kunnen komen in een confrontatie met zijn krachtigere concurrenten. Misschien toch eens iets proberen met een turbo, beste Subaru?

Een idee hoeveel de Forester voortaan moet kosten?

Dat hebben we gelukkig wel weten ontfutselen. Starten doet hij bij 33.995 euro voor de basisversie, de voluitgeruste Premium kost 39.995 euro. Correct, gezien de volledig veiligheidsuitrusting, de 4X4-capaciteiten (de stuurprogramma’s van het X-mode zijn altijd aanwezig) én het deze keer bijdetijds ogende dashboard.

Vooral dat laatste krijgt een goedkeurende knik. De tijd dat je richting nineties werd geflitst telkens je in een moderne Subaru stapte, ligt eindelijk achter ons.

Het AutoWereld-oordeel?

Beginnen bij het goede nieuws: de Forester is nog altijd een buitenbeentje. Dat betekent concreet dat de Subaru, ondanks zijn toenadering richting mainstream, toch afdoende zichzelf is gebleven. Een eigengereidheid die de SUV een trouwe fanbase heeft opgeleverd, kopers van het eerste uur die zich ook nu zonder probleem terug zullen vinden in generatie vijf.

Alleen hadden de Japanners misschien iets meer moeite mogen investeren in het vergroten van die club. Hij is nieuw en beter, maar oogt hetzelfde. Zelfs wij dachten verkeerdelijk dat het om een facelift ging.

In een segment waar iedereen om ter luidst schreeuwt, met designs die almaar stoutmoediger zijn, lijkt die terughoudendheid ons niet meteen de winst op te zullen opleveren waar Subaru stiekem op hoopt.

In dit artikel : Subaru, Subaru Forester

Geschreven door op