Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

U hebt nog geen account?
SCHRIJF U GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu
Meer dan 3.000 tests, 6.000 nieuwe wagens en 120.000 tweedehandswagens

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Vergelijken

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Subaru Impreza 1.6i (2017)

Geschreven door op

Basisprijs
NG
  • Score redactie NG

Overzicht :

De Subaru Impreza is terug van even weggeweest. AutoWereld doet de test met de 1.6i, de vooralsnog enige motorisatie.

Wat is dit?

De volledig nieuwe Subaru Impreza, de alweer vijfde generatie intussen. En zoals de traditie het voorschrijft, wordt die op de vier wielen aangedreven door een boxermotor. Al moet je je daar niet al te veel bij voorstellen, want het gaat om een atmosferische 1,6 liter-benzinemotor van amper 114 pk. Colin McRae is niet meer dan een schim uit het verleden...  

Subaru Impreza (2017): de prijzen !

Wat moeten we weten van de nieuwe Subaru Impreza?

  • Staat op het volledig nieuwe Subaru Global Platform
  • Vooralsnog is deze 1.6i de enige motoroptie, een atmosferische boxermotor
  • Standaard gekoppeld aan een permanente Symmetrical AWD-vierwielaandrijving
  • Standaard gekoppeld aan een continu variabele Lineartronic-transmissie met twee schakelmodi
  • Verdere evolutie van het actieve EyeSight-veiligheidssysteem
  • Komt enkel als vijfdeurs-hatchback naar België
  • De revolutionaire voetgangersairbag is niet verkrijgbaar op de Europese markt
  • Geen nieuws over een hete WRX- of STi-versie, krijgt wel een SUV-afgeleide in de vorm van een nieuwe XV

2017 Subaru Impreza

Hoezo, Colin McRae is niet meer dan een schim uit het verleden?

Wie Subaru zegt, denk Impreza. En wie Impreza zegt, denkt Colin McRae. De Schotse rallypiloot maakte naam met zijn spectaculaire rijstijl, die ofwel in een zoveelste WRC-overwinning ofwel in een zoveelste crash resulteerde. Hoewel hij later ook voor Ford en Citroën reed, associëren we McRae vooral met de in 555-uitmonstering gestoken Subaru Impreza.

Die duivelse WRC-machines brachten heerlijke rallyreplica’s voort, met de legendarische 22B als het ultieme hebbeding. Hoewel Subaru niet langer actief is in de hoogste echelons van de rallysport, leeft die erfenis vandaag nog steeds door in de WRX STi. Al krijgt die het steeds lastiger tegen de nieuwe, steeds krachtigere en steeds slimmere hot-hatchgeneratie.

Nu is Subaru niet meer zo happig op die link met blauw gespoten scheurijzers met gouden velgen en een strijkijzer van een achterspoiler. Anno 2017 zetten ze niet langer in op sport, tegenwoordig moet de Impreza vooral “Fun, Safe & Sensible” zijn.

2017 Subaru Impreza

En hoe “Fun” is de nieuwe Subaru Impreza?

Het nieuwe platform waarop Subaru bouwt, bulkt van belofte. Het zwaartepunt van de met 12 kilogram afgeslankte boxermotor ligt nog eens 5 mm lager en de structurele koetswerkstijfheid neemt met 70% toe, waardoor de rijdynamiek verbetert zonder concessies voor het veercomfort. Het koetswerk gaat veel minder rollen en het directere stuur reageert flukser, waardoor plotse lastwissels nog beter verteerd worden. 

Ook de Symmetrical AWD-vierwielaandrijving helpt door het koppel tussen de voor- en de achteras efficiënt te herverdelen. Bovendien komt een actief torque-vectoringsysteem een handje toesteken wanneer nodig...

2017 Subaru Impreza

Maar?

Dat chassispotentieel krijgt geen vervolg onder de motorkap. Jawel, de atmosferische 1,6 liter-boxermotor krijgt inderdaad een heleboel verbeteringen mee die enerzijds het verbruik en anderzijds zowel de trillingen als het lawaai drukken, maar met een piekvermogen van amper 114 pk ben je snel uitgeklapt. 

De Lineartronic helpt evenmin. Die continu variabele transmissie mag dan een rijmodus gekregen hebben die virtuele versnellingen simuleert om wat peper onder de schakelmanoeuvres te roeren, het blijft een wat sloom reagerende bak die er niet in slaagt de 1.6i-krachtbron te enthousiasmeren. Colin McRae of niet, de Impreza heeft een turbo nodig. 

Naast te traag toont de motor zich bovendien wat dorstig, na onze rustige testrit door het Spaanse achterland noteerden we een gemiddeld benzineverbruik van toch 9,3 liter voor een gemiddelde snelheid van amper 57 km/u.

2017 Subaru Impreza

Hoe zit het met “Safe” en “Sensible”?

Het actieve EyeSight-veiligheidssysteem wint een aantal handige functies, maar echte nieuwigheden introduceert Subaru niet. In Japan beschikt de nieuwe Impreza over een innovatieve voetgangersairbag onder de motorkap, die eventuele verwondingen sterk reduceert. Maar dat passieve veiligheidssnufje staat niet op de EU-specificatie. Jammer. Mogelijk zelfs doodjammer.

 Die EyeSight-technologie legt ook de basis voor autonome rijfunctionaliteiten, maar zover is Subaru vooralsnog niet. Een Impreza, zelfs al houdt diens boxermotor het dan bij 114 pk, hoor je vooral zelf te sturen.

Subaru heeft hard gewerkt aan het ruimteaanbod. Voor zowel de passagiers als hun bagage is er meer plaats in de nieuwe Impreza. Met neergeklapte achterbank bedraagt het laadvolume 1.310 liter. Zoals bij elke Subaru, gaan de deuren opvallend ver open, wat naast het instappen vooral het plaatsen van kinderen in hun zitjes vergemakkelijkt.

2017 Subaru Impreza

Het AutoWereld-oordeel?

Subaru stuurt verschillende signalen de wereld in. Enerzijds blijft de Impreza trouw aan zijn roots, want rijplezier staat nog steeds centraal. Bovendien blijft generatie 5 bij vierwielaandrijving en een boxermotor zweren, keuzes waarvoor wij als autofanaten enkel respect hebben.

Maar die aan een cvt-versnellingsbak gehangen boxermotor mist wel de fut om het uitstekende onderstel tot grootse daden te verleiden. De Subaru Impreza is simpelweg te traag. Het onderstel drinkt Wodka-Red Bull, de krachtbron draait op rozebottelthee met verlepte koekjes.

De nieuwe Impreza blijft een getalenteerde jongen, maar hij mist het podium om zijn potentieel te tonen. Een drukgevoede sportversie zou wonderen kunnen doen voor het imago, alleen weet Subaru ook dat ze het tegenwoordig vooral van hun SUV’s moeten hebben. Voor de Belgische en bij uitbreiding Europese markt wordt de nieuwe XV wellicht belangrijker.

2017 Subaru Impreza

 

 

 

 

In dit artikel : Subaru, Subaru Impreza