Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Subaru WRX STI (2017)

Er is een gloednieuwe Impreza in de running, maar voor een WRX-versie daarvan is het nog wachten tot 2020. De huidige WRX STI, die voor het modeljaar 2017 een handvol verbeteringen kreeg, moet dus nog een tijdje mee.

49.795 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

Oneerbiedig gesteld? Een rijdend anachronisme. Vroeger was de WRX STI de missing link tussen Subaru's showroom en hun deelname aan het WRC-rally. Alleen raast er al enige tijd geen Subaru meer door de KP's, de stofgordijnen, spijkerbanden en brede slides zijn verbannen naar het YouTube-archief. De STI heeft tijdens die passages echter zo'n dijk van een reputatie voor zichzelf geschapen dat hij ook zonder rally-inschrijvingen verder wil. Is dat moed of eerder misplaatste nostalgie? Wie zal het zeggen. Wij weten alleen dat het onder het juk van de huidige emissiewetgevingen - én een hot-hatchtrend waarin comfort en pragmatisme steeds verder aan belang winnen - geen sinecure is om klanten te paaien met een uitgebeend rallykanon. Maar Subaru gelooft er nog in. Ook van de nieuwe Impreza komt er een STI, maar dat is nog wachten tot 2020.

Het huidige modeljaar probeert bij te benen met volgende updates:

  • Satijnlook voor buitenspiegels
  • Dodehoekwaarschuwing en automatische grootlichten
  • Achteruitrijcamera
  • Harman/Kardon-hifi met 9 luidsprekers (op Sport en Sport Premium)
  • Groter infotainmentdisplay (7 duim)
  • Nog steeds viercilinder-boxer van 300 pk en manuele zesbak.

Zijn er geen mechanische wijzigingen?

Helaas niet. Maar wat zou je willen veranderen aan een van de meest briljante chassis uit het wereldje? Stond wel op ons verlanglijstje: een kwak extra vermogen. Tien jaar geleden, toen de STI-badge voor het eerst op de hatchbackversie van de Impreza kleefde, ontwikkelde de 2,5 liter-turbo al 300 pk. Sindsdien is dat onveranderd gebleven. In tijden dat een Audi RS3 of een Mercedes A45 AMG daar dik over gaan, is zo'n vermogen geen klap op de toog dus. Of wil Subaru bewust niet deelnemen aan de paardenwedren?

Voor het jaar 2017 wil de WRX STI vooral bewijzen dat hij niet volslagen digibeet is, dankzij de toevoeging van een achteruitrijcamera, een tot 7 duim gegroeid infotainmentdisplay, knipperlichtjes in de zijspiegels die waarschuwen voor een verkeersdeelnemer die zich in de dode hoek verschuilt en automatische grootlichten. Op de uitrustingsniveaus Sport en Sport Premium kan je nu ook een sterkere Harman-Kardon bestellen. Geen spoor van Subaru's Eyesight, overigens, maar deze competitiegerichte knakker is natuurlijk de laatste Subaru die je een gebrek aan zelfrijdende technologie kan verwijten.

Boom-boom car?

Zo je wil, al draagt deze STI zijn spoilers en schorten in eer en geweten. We hielden het sowieso liever op de hijggeluidjes die de turbo vanonder de motorkap lost. Het hoort bij de onversneden actie hier dat er wordt gesist en gekrijst dat het een lieve lust is. Japanse sportwagens, weetjewel, maar het vormt een fris contrast met de Europese actiehelden die zich eerder bekeren tot uitlaatplofjes of kunstmatig luidsprekergebrom.

En onderweg?

Ransel hem tot de orde op de autosnelweg en het is niet alsof je in je gezicht een slag van een natte dweil krijgt. Van een slak is allerminst sprake, maar het is geen bliksemschicht. Omgezet in cijfers: uit stilstand de 100 km/u aantikken duurt 5,2 seconden. Tja, dat doet een minder hooliganesk heerschap als een Maserati Quattroporte met achtcilinder ook. Of een Chrysler Crossfire van weleer. De grenzen voor de sportsterren zijn verlegd. Wie dezer dagen niet onder de kaap van 5 tellen duikt, heeft moeite om zich staande te houden. Je kan daarover debatteren, maar een veranderende omgeving blijft een veranderende omgeving.

Het scheelt dat de aandrijving weinig steken laten vallen. De boxermotor hangt schichtig aan het gas, de vierwielaandrijving presteert weergaloos en de pook gaat zo kort en stroef door het raster als stak hij opengewerkt in een echte koersauto - wat voor alle duidelijkheid niet het geval is. Je blik door de achteruitkijkspiegel botst ook altijd op die knoert van een vliegtuigvleugel op de kofferklep. Als stimulus om jezelf cool te vinden is het effect daarvan nog lang niet uitgewerkt. We hadden alleen net iets meer aandrang in onze rug verwacht.

Is het talent dan toch wat zoek?

Laat de rechte baanvakken van de autosnelweg voor wat ze zijn en duik het bochtige achterland in, wat er dan plaatsvindt is een heuse gedaanteverwisseling. Explosief scheurt de WRX STi weg uit bochten, op koers gehouden door zijn centrale differentieel (C.Diff) dat je via een knop op de middenconsole zelf kan instellen. Het ontbolsterende weggedrag blijkt niet alleen magistraal, het kan ook met heel weinig worden vergeleken. Dit is een auto die smeekt om gesmeten en bruut behandeld te worden, waarbij het opzienbarend blijft hoeveel klappen de demping annex ophanging kan verdragen.

De WRX STI haat onderstuur. Hij stelt alles in het werk om zo efficiënt mogelijk door de bocht te gaan. En vooral geen tijd te verliezen. Wat je hem nog aan lichte inertie kan verwijten op de E40, maakt hij nu ruimschoots goed door een potentieel te ontplooien waarvan je altijd en overal voelt dat het alleen ten volle kan worden benut op een afgesloten stuk weg, waarbij het niet uitmaakt of het een kiezelpad dan wel een betonbaan is. Overgave is er met hopen. De actie wordt verder plezant gemaakt door een stuurwiel dat voor de maximale uitslag slechts 2,5 omwentelingen nodig heeft. Zo kan je de WRX met opperste precisie plaatsen waar je hem wil.

Wat is het AutoWereld-oordeel?

Ondanks zijn terugtrekking uit het rallywereldje is de WRX STI nog steeds in staat zichzelf te overstijgen. Ook in wedstrijden, overigens. Zoals vorig jaar, toen klokte Mark Higgins een recordtijd (17:35.139) op het parcours van de Isle of Mans TT af. Toegegeven, die WRX STI was door Prodrive tot 600 pk opgedreven, een ander paar mouwen dan de auto uit deze test, maar het bewijst dat ook mohikanen nog meetellen.

Met het heengaan van de Mitsubishi Lancer Evo zijn er geen natuurlijke vijanden meer voor de Subaru, wat mede zijn aantrekkingskracht verhoogt. Naast zijn natuurtalent. In geen enkele andere sportwagen geraak je momenteel dichter op de nukkigheid en de adrenaline van een rallybeleving en dat dwingt nog steeds respect af. De offers in dagelijkse bruikbaarheid, en zijn monomane gedrag, zijn een breekpunt voor velen, maar veel authentieker dan dit wordt een snelle autorit niet.

In dit artikel : Subaru, Subaru WRX STi , Subaru Wrx

Geschreven door op

De concurrenten