Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / SUBARU WRX STI SEDAN

Een dikke Impreza zonder overbemeten kontspoiler, dat is zoals Lady zonder Gaga. Gelukkig heeft ook Subaru dat ingezien.

Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :

Een sedan, dus. Wordt het hot hatch-vijfdeurskoetswerk dan geschrapt?

Neen. Elke in Europa verkochte Impreza blijft het gekende vijfdeurskoetswerk dragen, enkel de WRX STI komt nu ook als klassieke sedan. Nu ja, klassiek. De eigenzinnige trekjes van de vorige Impreza-generaties mogen dan verdwenen zijn, met al die sportattributen blijft het natuurlijk een opvallende verschijning.

Naast de nieuwe bumpers voor en achter, de gretig naar lucht happende koelsleuf op de motorkap, de omwille van het bredere spoor nog wat meer uitgebouwde wielkasten, de fraaie 18-duimsvelgen en de vier gepolijste uitlaatpijpen achteraan, hebben we het dan natuurlijk over de optionele achterspoiler met strijkijzerallures. Zo fout dat het weer goed wordt. Ook de typisch blauwe lak is opnieuw van de partij, jammer genoeg niet in combinatie met gouden velgen.

Je spreekt van een breder spoor. Heeft Subaru ook aan het onderstel gesleuteld?

Jawel. Vrij grondig zelfs. De Japanners komen met dikkere stabilisatorstangen, langere veerwegen, en een nieuwe set-up van veren en dempers, wat de koets zo’n 5 millimeter dichter tegen het asfalt brengt en dus ook het zwaartepunt verlaagt. Nog een wijziging aan de voorophanging is het gebruik van stalen bussen in de achterste ophangpunten van de onderste draagarmen van de MacPhersons.

En die modiicaties boosten het rijgedrag. Nu is de snelste Impreza altijd al een leuke knul geweest, maar bij de jongste generatie ging de magie wat verloren. Scherper en speelser toont de vernieuwde WRX STI zich een waardige opvolger van geniale Impreza-bloedlijn. Wel een beetje lullig: deze strafste versie heet niet langer Impreza, maar gewoon WRX STI.

En dat gaat vooruit?

Dat gaat verrassend goed vooruit. De WRX STI is hoe dan geen auto voor broekventjes. Zo vraagt het schakelen met de manuele zesbak de nodige concentratie en is er vooral heel wat rijervaring vereist om de 300 pk van de drukgevoede 2,5 liter-boxermotor te temmen. Veel meer nog dan bij een vaak wat te klinisch aanvoelende RS van Audi of zelfs AMG van Mercedes, vraagt deze strafste Subaru een groot engagement.

Japanners houden van games en gadgets, en daar ontbreekt het de Subaru beslist niet aan. Het centrale differentieel heeft drie automatische modi en zes manuele instelmogelijkheden, waarmee de verdeling van het koppel tussen voor- en achteras kan variëren van een basis 41/59- naar een 50/50-verhouding. Ook voor de stabiliteitscontrole en het motormanagement zijn er verschillende rijmodi. Maar wie de handleiding helemaal heeft begrepen, kan er zich enorm mee amuseren.

Motor: B4-benzine (turbo), 2457 cc, 300 pk (6000 opm), 407 Nm (4000) Transmissie: 4WD, 6M Prestaties: 255 km/u, 0-100 km/u in 5,2 sec Normverbruik: 10,5 l/100 km Prijs: 43.995 euro

Eerste test in AutoWereld 279 (2 december 2010)

In dit artikel : Subaru, Subaru WRX STi , Subaru Impreza

Geschreven door op