Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

SUV Days 2018 - Ontdek en/of test meer dan 40 SUV-modellen

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Subaru XV 2.0DI (2018)

Na de Impreza eind vorig jaar lanceert Subaru ook een nieuwe XV. De compacte SUV komt, in tegenstelling tot veel van zijn concurrenten, nog steeds standaard met vierwielaandrijving. AutoWereld ploeterde er mee door de Finse sneeuw.

31.595 €
  • Score redactie 14.00/20

Overzicht :

Wat is dit?

De tweede Subaru op het nieuwe Global Platform van Japans meest eigenzinnige autobouwer. Eigenzinnig omdat zowat al zijn modellen vierwielaandrijving én een boxermotor hebben. De XV moet het belangrijkste model worden in Europa en zeker ook in België, waar de grotere Forester vandaag nog altijd de "beste" score haalt. Wat moet je er zoal over weten?

  • Tweede model (na Impreza) op Global Platform
  • Met 1,6 en 2,0 liter-boxermotoren
  • Enkel Lineartronic-automaat
  • Geen diesel meer
  • Met standaard (permanente) vierwielaandrijving
  • Nieuw interieur
  • Meer EyeSight-veiligheidsvoorzieningen

Meer dan een facelift dus?

Beslist, het gaat hier echt wel om een compleet nieuwe auto. Wat langer en wat breder ook. Maar de uiterlijke verschillen met de voorganger zijn dus niet echt groot, ze beperken zich grosso modo tot een wat moderner ogende grille, led-koplampen en nog wat extra accenten die de avontuurlijke inborst van de auto moeten duidelijk maken.

Valt er meer pret te beleven in het interieur?

Die iets grotere afmetingen en vooral de verlengde wielbasis zorgen voor wat extra zitruimte. Het dashboard en de middenconsole zien er vrij klassiek, maar ook wel leuk en zelfs een tikkeltje sportief uit. En Subaru deed grote inspanningen voor de isolatie en de materiaalkeuze en afwerking, die benadert zelfs bijna het niveau van de Duitse premiummerken. Het infotainmentsysteem is wel wat minder hip, maar de bediening is functioneel.

En waarom nog altijd een boxer?

Omdat die deel uitmaakt van het dna van het merk, al decennia lang. Een van de voordelen is dat zo'n krachtbron, met horizontaal tegenover elkaar liggende cilinders, voor een wat lager zwaartepunt zorgt. Een nadeel is dan weer dat hij vaak wat meer verbruikt dan een qua cilinderinhoud en vermogen vergelijkbare klassieke motor.

Start de motor!

Eerst en vooral, de D staat dus niet voor diesel. Subaru had wel zo'n zelfontbrander ontwikkeld, ook een boxer trouwens, maar de Japanners bieden die niet meer aan in de nieuwe Impreza en XV. De eerste is er in Europa alleen nog met een wat makke 1.6 op benzine van 114 pk, de tweede laat zich gelukkig ook bestellen met een 2 liter van 156 pk.

Met directie injectie (vandaar die DI) en enkel te combineren met een Lineartronic. Een wat? Wel, het gaat hier om een continue variabele transmissie met zeven virtuele versnellingen die dan ook het schakelgedrag van een klassieke automaat imiteert. Op de Premium-versie beschik je zelfs over peddels op het stuurwiel voor manueel schakelen.

En presteert die boxer ook een beetje correct?

Beter dan de 1.6 in elk geval. Veel koppel (196 Nm) is er nog altijd niet, sportieve ambities heeft de XV evenmin. Een chrono van 10,4 seconden voor de 0 naar 100 km/u, dat geldt tegenwoordig als eerder traag. Voor normaal gebruik volstaat de motor zeker wel, maar vloer het gaspedaal en je stelt vast dat de combinatie van de cvt met de boxer niet het meest verfijnde aanbod op de markt is. Het origineelste natuurlijk wel, het zuinigste dan weer niet. Al vragen grote uitspraken over het verbruik nog om een test op Belgisch terrein.

Vierwielaandrijving, maar maakt dat van de Subaru XV ook een terreinwagen?

Ja, eigenlijk wel. Meer in elk geval dan de meeste van zijn concurrenten, met dank ook aan een voor dit soort auto best wel uitzonderlijke bodemvrijheid van 22 centimeter. Subaru's 4x4-systeem is er eentje van het permanente type, met verdeling van het koppel over de voor- en achteras volgens een 60/40-verhouding. Met X-Mode worden de respons van het gaspedaal en de karakteristieken van de motor, de versnellingsbak en de stabiliteitscontrole aangepast aan de aard van het terrein waarop je rijdt, die modus schakelt ook de efficiënte afdaalhulp in. De Subaru raakt dan ook echt wel iets (en zelfs heel wat) verder dan het misschien iets hippere aanbod van de concurrentie.

En hoe rijdt de Subaru XV op het asfalt?

We zouden het echt niet weten, onze Finse test gebeurde bij temperaturen tussen min 20 en bij momenten zelfs min 27. En dus ook op wegen die allemaal met een laagje sneeuw en zelfs ijs waren bedekt. Waarop de XV zich natuurlijk wel heel goed in zijn sas voelde. Dit is wat je moet hebben, mochten ook Belgische winters weer echte winters worden.

Een al geplande Belgische test zal ons zeker wijzer maken over de rijeigenschappen van de auto in de ons meer vertrouwde omstandigheden, maar we weten al dat de structuur een pak steviger is geworden. Die leverde de Subaru trouwens een van de beste scores ooit in Japanse crashtests op. Het heeft evengoed een positieve impact op het elektrisch geassisteerde sturen, dat scherp genoeg is om toch enig rijplezier te beleven. En op het comfort, een van de sterkste troeven van de nieuwe XV. Dikkere antirolstangen, die nu rechtstreeks aan het koetswerk in plaats van aan het subframe zijn bevestigd, maken tegelijk ook dat de koets minder last heeft van rolbewegingen.

En wat is die EyeSight nu weer precies?

De naam van een door Subaru grotendeels zelf ontwikkeld pakket veiligheidsvoorzieningen, stijl adaptieve snelheidsregelaar, automatische noodstop, rijstrookassistent, dodehoekwaarschuwing, enz. Met ermee samenhangend al een zekere mate van autonoom rijden.

Wat kost de nieuwe Subaru XV?

De 2.0DI is zeker geen koopje, Subaru biedt hem immers alleen met het heel complete Premium-uitrustingsniveau aan. Vandaar meteen een prijskaartje van 31.595 euro, maar voor 22.995 euro heb je wel al een 1.6 met Pure-aankleding. Ook die laatste komt, zoals al gezegd, met 4x4 en de Lineartronic-automaat. De optielijst is heel kort, in de Premium-versie is zelfs de lederen bekleding standaard.

Het AutoWereld-oordeel?

Welgeteld 556 auto's wist Subaru vorig jaar in België in te schrijven. Voor heel Europa waren het er ook maar zo'n 39.000, maar wereldwijd kozen wel meer dan een miljoen klanten voor een auto van het merk. Dat het hier geen echt succes is, lijkt dus nog een understatement. Best wel jammer, we hebben immers wel een boontje voor de meeste Subaru's. Meer nog voor een Levorg of BRZ dan voor deze XV, maar de auto heeft zeker zijn verdiensten. Voor wie meent dat zo'n SUV echt nog wel iets meer moet kunnen dan de modder op de oprit "overwinnen", zou het zelfs een prima keuze kunnen zijn. Maar met een heel klein dealernet en quasi geen marketingbudget zijn de riempjes van de Belgische invoerder natuurlijk wel heel kort.

En heeft de Subaru XV concurrenten?

Van de Ford Kuga tot de originele Toyota C-HR, er zijn er inderdaad veel. Te veel om hier allemaal op te noemen, zelfs. In de hele autogeschiedenis heeft wellicht geen enkel marktsegment ooit al zo'n snelle groei gekend als dat van de compacte SUV's. Of cross-overs met meer vorm dan inhoud, want de meeste van die auto's worden met enkel voorwielaandrijving gekocht. Sommige merken voorzien zelfs niet in de mogelijkheid van vierwielaandrijving. Bij Subaru is het net omgekeerd, de XV is er alleen met 4x4.

 

In dit artikel : Subaru, Subaru XV

Geschreven door op

De concurrenten