Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Suzuki Across PHEV (2021)

De Suzuki Across is in feite niets meer of minder dan een Toyota RAV4 Plug-In Hybrid. Een mooi geheel, of toch liever het origineel? AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De Toyota RAV4 Plug-In Hybrid, maar dan anders. Na de Swace op basis van de Corolla Touring Sports, heeft Suzuki met de Across nog een tweede Toyota voorzien van zijn logo om de Europese CO2-waakhond tevreden te stellen. Gek genoeg wist Suzuki de Across sneller in ons land te krijgen dan Toyota zijn plug-in hybride RAV4, waardoor we de afgeleide eerder kunnen testen dan het origineel. Wat je moet onthouden:

  • 306 pk dankzij 2,5 liter-benzine en 2 elektromotoren
  • 18,1 kWh grote batterij, 75 km EV-bereik (WLTP)
  • CO2-uitstoot van 22 g/km, dus fiscaal interessant
  • Interne lader van 3,3 kW
  • 0-tot-100 in 6,0 s, top van 180 km/u
  • Nieuwe neus, voor de rest krek eender als RAV4

De concurrentie:

Die zal vooral komen van zijn identieke tweelingbroer de Toyota RAV4 Plug-In Hybrid, maar er zijn nog wat stockmodellen van de Mitsubishi Outlander PHEV. Verder tellen we de Seat Tarraco eHybrid en de Land Rover Discovery Sport P300e nog mee.

Testomstandigheden:

Een weekje op eigen terrein, inclusief een tripje naar de zee.

Blijft er in de praktijk nog iets over van dat rijbereik van 75 km?

Dat valt beslist niet tegen! Door de snelweg te vermijden konden we van Gent tot aan de zeekust rijden zonder hulp van de benzinemotor, met zelfs nog 10 km elektrisch bereik op overschot bij aankomst. Het kan dankzij de voor een PHEV vrij forse batterij van 18,1 kWh, waarmee de Suzuki Across een grotere batterij heeft dan een elektrische Smart Fortwo. Maar dan heb je ook nog een 2,5 liter-benzinemotor en een brandstoftank van 55 liter voor de lange ritten. Op de snelweg is het elektrofeestje trouwens al gedaan na 40 km, maar dat is nog steeds meer dan de meeste verplaatsingen.

En hoe snel is de batterij dan weer vol?

Dat is een heikel punt voor de Suzuki Across, want hij krijgt maar een interne lader van 3,3 kW mee, waardoor je steeds minstens 5 uur moet wachten op een volle batterij, onafhankelijk van het type laadpaal waarmee je hem verbindt. Aan een 'gewoon' stopcontact (dat tegen die langdurige belasting kan) duurt het zelfs een kleine 10 uur. Dat is gek, want de Toyota RAV4 Plug-In Hybrid heeft een interne lader van 6,6 kW.en is dus dubbel zo snel weer vol.

Zijn er nog verschillen tussen de Across en de RAV4?

Naast die interne lader hebben we niets gevonden, op de neus en de logo's na, natuurlijk. We vinden de neus van de Suzuki Across trouwens wat mooier dan die van de Toyota RAV4, de rondere koplampen doen hem wat frisser ogen. Nu, de gelijkenissen tussen de twee spelen niet in het nadeel van de Suzuki, want die kan daarmee ook pochen met een goede bouwkwaliteit, veel binnenruimte en een aangenaam rijcomfort.

Zowel bestuurder als passagiers hebben voldoende ruimte voor al hun ledematen en alle bedieningselementen zijn ergonomisch opgesteld en laten zich makkelijk bedienen, met nog steeds fysieke knoppen voor de belangrijkste functies zoals de airco.

De koffer is met een volume van 490 liter iets kleiner dan bij de niet-plug-in hybride RAV4, maar je hebt nog steeds meer dan voldoende ruimte, zelfs voor een reservewiel (weliswaar een thuiskomertje). De laadkabels hebben daardoor echter geen eigen plekje: er past er een rond het reservewiel (voor aan een publieke laadpaal), maar een eventuele tweede (voor aan een stopcontact) moet los in de koffer.

Vertel eens over het rijgedrag.

Onderweg kenmerkt de Suzuki Across zich door zijn comfort en natuurlijk zijn stilte, toch met een volle batterij. De zetels bieden een goede steun en ook de stuurbekrachtiging zorgt voor een lichte bediening, precies zoals je zou verwachten van een SUV zoals deze. De Across is precies te plaatsen op de weg dankzij zijn goed overzicht, maar enig dynamisme ontbreekt natuurlijk door zijn gewicht van 2 ton rijklaar.

Bij plankgas is het minder een spurtkanon dan je zou verwachten van zijn vermogen, maar wij vertrouwden sowieso eerder op de elektrische kracht. Ook bij hernemingen of snelwegopritten hebben de elektromotoren voldoende pit om zonder de benzinemotor de klus te kunnen klaren.

En de prijs van dit alles?

Naast de snelste en krachtigste Suzuki, wordt dit waarschijnlijk ook de duurste Suzuki ooit. De marktintroductie van de Suzuki Across is officieel pas voor deze zomer, de invoerder spreekt van de maand juli voor de levering van de eerste exemplaren. Belgische prijzen zijn er dus nog niet, maar in Nederland geldt er een vanafprijs van 55.900 euro. Gezien zijn lage CO2-uitstoot hoeven we geen rekening te houden met de BPM en zou de Belgische prijs daar dus niet ver van moeten liggen. Over de CO2-uitstoot gesproken: met 22 gram volgens de WLTP komt de Across ook in aanmerking voor 100% fiscale aftrekbaarheid. 

Het AutoWereld-oordeel over de Suzuki Across?

Beter goed gejat dan slecht bedacht. Deze tweede copy-paste-oefening van Suzuki zit goed in elkaar en heeft ook een goed rijgedrag, maar dat is natuurlijk vooral ten verdienste van Toyota. We waren positief verrast over zijn elektrische range en zijn binnenruimte, maar we vrezen een beetje voor zijn prijs. En het is vreemd dat Suzuki heeft gekozen voor een tragere interne lader. Of is dat een voorwaarde van Toyota geweest?

In dit artikel : Toyota, Toyota RAV4

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm