Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Suzuki Jimny 1.5 GLX (2018)

Don’t call it a comeback, de Suzuki Jimny is eigenlijk nooit weggeweest. Al was het na 20 jaar wel eens tijd voor een nieuwe.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

Op het uiterlijk af: een mini G-Klasse. Een vlagele blokkendoos misschien? Neen, de nieuwe Suzuki Jimny natuurlijk! Dat het uiterlijk met een liniaal lijkt getekend mag de pret niet drukken, je krijgt er wat praktisch gemak voor in de plaats. De wetten van de aerodynamica kunnen er niet om lachen, maar deze guitige baksteen was nooit bedoeld om snelheidsrecords te breken. Wél om offroad zijn mannetje te kunnen staan, wat ook te zien is aan de uitrusting:

  • Herzien ladderchassis met extra kruissporten voor meer stijfheid
  • Nog altijd twee starre assen
  • Grotere oprij-, hellings- én afrijhoeken van respectievelijk 37, 28 en 49 graden.
  • Part-time vierwielaandrijving met transfertbak en lage gearing
  • Nieuwe 1.5 benzinemotor zónder turbo, met 100 pk en 130 Nm
  • Lane assist, verkeersbordherkenning en infotainment met Apple CarPlay en Android Auto

De vorige Jimny begon wel heel oud te worden, hé…

Zeker, een leeftijd van 20 jaar is niet mals voor de meeste auto’s. De Jimny bleef echter populair, waardoor de ontwikkeling van een nieuw model lang uitgesteld kon worden. Zo zit het model eigenlijk nog maar aan zijn vierde generatie sinds de introductie van de LJ10 in 1970!

Wat maakt een Jimny een échte Jimny?

Een lichtgewicht 4x4, daar komt het volgens Suzuki zo’n beetje op neer. Maar de Jimny en zijn voorgangers waren nooit een straf om naar te kijken, en op de meest onbegaanbare paden komt zijn karakter helemaal naar boven. Die combinatie heeft hem een hele hoop fans opgeleverd. Ook bij de onthulling in juni van dit jaar waren de reacties bijna unaniem positief. De retro-styling werpt dus zijn vruchten af.

Genoeg gepalaverd. Steek de sleutel in het contact, we willen weten hoe hij rijdt.

De eerste indrukken zijn gematigd positief. Er is voldoende ruimte aan boord, maar je zit nét niet goed genoeg door een enkel in hoogte instelbaar stuur. De 1,5 liter-viercilinder komt snel tot leven, en met een lange maar trefzekere beweging van de schakelpook ben je vertrokken. Op de bochtige asfaltwegen in de omgeving van Namen valt het direct op dat de Jimny geen bochtenridder is. Daarvoor moet je veel te veel stuurbewegingen maken (van uiterste tot uiterste zit je bijna aan vier omwentelingen), en het koetswerk rolt als een flatgebouw op wielen.

Maar daar is hij toch ook niet voor gebouwd?

Gelukkig niet, anders kreeg de Jimny bij voorbaat al een slecht rapport. Neen, pas als je van het asfalt gaat richting onverhard merk je pas wat het blokkendoosje allemaal kan. Diepe putten en nog diepere geulen, modder, kleine en grote stenen, nat gras, … We kwamen het allemaal tegen op ons testparcours, maar de kleine Suzuki liet zich nooit tegenhouden. De korte pook van de transfertbak in 4x4-Low en gáán.

Zelfs in onze onervaren handen kwamen we nooit vast te zitten, we moeten dan ook toegeven dat de Jimny tot meer capabel was dan wij aandurfden. Het bewijs daarvan: een collega-journalist die ons op een schijnbaar moeilijk stuk moeiteloos voorbijstoof. Eenmaal weer alleen tussen de velden konden we ons ego gelukkig weer samenlijmen.

Kan je hem ook dagelijks inzetten?

Ja, als je geen kinderen noch grote spullen mee te nemen hebt. En als je kan leven met het lawaai van de transmissie, dat in het begin best leuk is maar na een tijdje gaat vervelen. Gek genoeg is de nieuwe Jimny eigenlijk uitermate geschikt als stadswagen. Met 3,6 meter in de lengte past hij in elke parkeerplaats, en zijn blokvorm geeft hem het beste overzicht van elke nieuwe wagen sinds tijden.

Is die kleine 1.5 wel genoeg voor het serieuze werk?

Vergeet niet dat de nieuwe Suzuki Jimny maar 1.135 kg op de weegschaal zet, waardoor 100 pk ruim voldoende is voor het betere klauterwerk. Het gebrek aan turbo betekent dat er ook geen vertraging is als je het gaspedaal induwt. Bergop op de snelweg moet plankgas, maar gelukkig is er ook cruise control. Voor de emissiecijfers is het atmosferische blok dan weer geen goed nieuws, 178 g/km is tegenwoordig niet zo salonfähig. Het gebrek aan een in theorie zuinigere Boosterjet ligt aan het feit dat dit een blok is dat wereldwijd ingezet moet worden. Enkel in Japan is er nog de keuze voor een kei-model, zonder stoere wielkastverbreders en dikke bumpers, en met een 658 cc driecilinder turbo-torretje.

Het AutoWereld-oordeel?

De koddige Suzuki Jimny maakt zoals verwacht meer indruk naast de weg dan erop. Zijn compacte afmetingen en daardoor onbestaande kofferruimte maken hem niet de meest praktische 4x4 op de markt. Als eerste auto zal hij dus niet vaak dienen, maar als manusje-van-alles op een boerderij of als offroad-speelgoed des te meer. Koop hem gerust in een opvallende kleur zoals fluogeel, dat staat hem het best. De nieuwe Suzuki Jimny is verkrijgbaar vanaf 17.999 euro, exclusief kortingen.

In dit artikel : Suzuki, Suzuki Jimny

Geschreven door op