Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Suzuki Swift Sport (2018)

De volledig nieuwe Suzuki Swift Sport is gezwicht voor de lokroep van de turbo. Of hij de reputatie van zijn voorgangers nog waardig is? AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De Suzuki Swift Sport is een ondergewaardeerd karretje bij het grote publiek, dat kiest voor de betere cijfers van de Fiesta ST en de Clio RS. Toch, wij autoliefhebbers hebben hem altijd al graag gezien. Het was nog een sportieve, compacte hatchback met atmosferische motor, waardoor je kon boenderen zonder meteen je rijbewijs kwijt te raken.

Helaas, want de nieuwe heeft zijn natuurlijk ademende 1.6 ingeruild voor een 1,4 liter-Boosterjet. Heiligschennis? Of heeft Suzuki het DNA van de Swift Sport in ere weten te houden?

  • Licht platform zorgt voor een drooggewicht van slechts 975 kilo
  • 1,4 liter-viercilinder met turbo van 140 pk en 230 Nm
  • 80 kilo minder én 70 Nm meer dan de vorige generatie
  • Sprint van 0 tot 100 km/u in 8,1 seconden, topsnelheid van 210 km/u
  • Nog steeds een manuele zesbak
  • Imagobouwer voor Suzuki

Suzuki organiseerde voor de gelegenheid een persreis naar Málaga, aan de Costa del Sol. Niet om geld te verkwisten, wel omdat de bergweggetjes in de buurt het ideale speelterrein zijn voor de Swift Sport. Klimmen, dalen, scherpe bochten, doordraaiers: je kan het er allemaal vinden. En dus ook meer dan een dozijn knalgele Swifts Sport en voldoende testrijders om dat allemaal aan de tand te voelen.

En de conclusie?

Die is natuurlijk pas voor op het einde, maar we kunnen wel al verklappen dat de Swift Sport inzake rijgedrag niets heeft ingeleverd. In de bergen in Spanje is jouw moed de begrenzende factor, het chassis en de banden (Continental ContisportContacts, 195 millimeter breed) gaven geen krimp.

Daarbij ook complimenten voor het meubilair: de “semi-kuipzetels” bieden een uitstekende zijdelingse steun, zonder oncomfortabel te zijn. Wel jammer dat de rugleuning met een hendel is in te stellen, in plaats van met een draaiknop. Grotere mensen zullen ook moeite hebben om de ideale zitpositie te vinden, aangezien het stuur minder instelbaar is dan je zou willen.

Het lage gewicht heeft dus wel geholpen met het rijgedrag?

Absoluut, die gewichtsbesparing van 80 kilogram in combinatie met de verbeterde ophanging zorgt voor een vlot sturend karretje. Rolbewegingen zijn ook tot een minimum beperkt. Maar de voordelen van het lage gewicht blijven niet beperkt tot in de bochten: de remmen doen hun werk heel goed, zonder dat de neus te veel duikt. Ook de motor raakt bergop nooit buiten adem, dankzij de relatief kleine massa die hij maar moet meesleuren.

En dankzij de turbo, waarschijnlijk.

Inderdaad. Het 1,4 liter grote turboblok, met stoere Boosterjet-benaming, heeft duidelijk een ander karakter dan zijn atmosferische voorganger. Er is nu meer dan genoeg koppel voorhanden in het middenste toerengebied, een trage bocht kan je dus gerust een versnelling hoger nemen dan voordien. Maar goed ook, want aan 6.000 opm is de pret al voorbij.

Kunnen we hier dan nog van een sportieve wagen spreken?

Gelukkig wel. Ook al is de nieuwe krachtbron volwassener dan voordien, er zich toch voldoende leven en pit in om hem met het nodige plezier op zijn staart te trappen. Daar reageert hij dan ook steeds gewillig op. Het extra koppel zorgt voor een verhouding van 4,2 kilogram per Newtonmeter (vergelijk het met 6,4 kilo voor de oude), wat van de Swift Sport volgens Suzuki een "echte" hot hatch maakt.

Concurreert de Swift Sport nu ook met die andere "echte" hot hatches?

Niet qua vermogen, wel qua prijs. Voor 23.974 euro neem je een nieuwe Swift Sport mee naar huis, ongeveer even duur als een Fiesta ST of een Abarth 595, dus. Daar moeten we wel aan toevoegen dat de Swift standaard al full option is, enkel een sportuitlaat zou later nog komen. Die kunnen we al direct aanraden: het geluid van de Swift Sport is nu nog wat te braafjes. Verder zijn adaptieve cruise control, navigatie en metaalkleur altijd inbegrepen.

Juist, dat kleurtje. Opvallend, niet?

Zeker, het heet Champion Yellow. Het is exclusief te verkrijgen op de Swift Sport en moet verwijzen naar rallysuccessen in het verleden. Wie het een beetje té vindt, kan natuurlijk ook voor een neutralere kleur als rood, wit of blauw kiezen. Wij konden het geel wel smaken, zeker in de Spaanse zon.

En in de Belgische regen?

Daar moeten we nog even op wachten, de Swift Sport komt pas in het begin van de zomer naar ons land. Al vermoeden we dat de geschatte 300 klanten per jaar voor een meer conservatieve tinten zullen gaan.  

Het AutoWereld-oordeel?

De turbo-critici hebben ongelijk: de Swift Sport is iets minder speels geworden, maar tegelijk wel een pak aangenamer voor dagelijks gebruik. De soepele motor is een verademing op de snelweg en in de bergen, wat het gebrek aan toeren ruimschoots compenseert.

Daarnaast hebben de Suzuki-ingenieurs geen doodzonden begaan, waardoor het DNA van de Swift Sport absoluut intact is gebleven. We hopen de nieuwe Swift Sport dan ook regelmatig tegen het lijf te lopen. Ja, ook in het knalgeel.

In dit artikel : Suzuki, Suzuki Swift

Geschreven door op