Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

De YOUNGTIMERS RALLY? De voorinschrijving is nog open! Let’s do it !

De YOUNGTIMERS RALLY? De voorinschrijving is nog open! Let’s do it !

nu inschrijven

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Tesla Model 3 Performance (2019)

Tesla heeft zijn antwoord klaar voor de uitdaging van morgen. Hoeveel problemen de Model 3 dan opgelost krijgt? AutoWereld doet de test.

69.700 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

De langverwachte baby-Tesla. Een meer betaalbare Model die ook de minder gefortuneerden volledig emissieloos de weg op wil helpen. De 3 bouwt daarbij wel met dezelfde stenen als de grotere (en duurdere) S en X, te weten een vrij uitgebreid oplaadnetwerk (momenteel staat de locatieteller op 16), een meer dan correct rijbereik én een futuristische beleving via een gigantisch aanraakscherm.

Uiteraard zijn er ook verschillen waarvan de meest belangrijke zijn:

  • De Model 3 doet het met gewone permanent magnetische elektromotoren in plaats van de inductiemolens die de S en X gebruiken.
  • Het batterijpack houdt het op maximaal 75 kWh wat alsnog genoeg zou zijn voor 560 kilometer aan rijbereik (volgens de WLTP)
  • Geen verticaal split screen meer, maar een 15 duim grote tablet die centraal alle - maar dan ook echt alle - functies bundelt. 

Zo, zo, ze zijn geland. Of is deze Model 3 een verkenner die vooruit is gestuurd, met het grote peloton dat dan binnen een dik jaar volgt?

Nope, ze zijn er weldegelijk. Meer nog, bestel er vandaag één en een maand later staat hij al op je oprit. Hoe dat kan? Omdat de fabriek in Fremont eindelijk op volle toeren draait (lees: zo'n 5.000 Tesla's per week). Een productievolume dat de honger op de thuismarkt ondertussen grotendeels heeft gestild, waardoor de Amerikanen hun focus konden verleggen richting het Oude Continent.

Momenteel meren er dan ook wekelijks 3.000 Model 3's (hopelijk zijn we niet de enige die de symboliek hier zien) aan in Zeebrugge die vandaar de rest van Europa inpalmen. Mooi zo, al hebben we daar toch wel wat bedenkingen bij. Zo zijn de berichten over kwaliteitsissues (te wijten aan het veel te snelle bouwregime) legio, terwijl we ook zelf hier en daar wat manco's aan hebben getroffen (tenzij het effectief een bewuste keuze was de rubbers van de ruiten vooraan in te snijden met een schaar dan wel mes).

Haast en spoed brengt zelden iets goeds, dus zouden we onze bestelling toch nog een paar maanden uit durven stellen. Tesla zegt zelf dat het niet wacht op veranderingen in modeljaar om verbeteringen aan te brengen. Als iets werkt, gaat het meteen in productie. Kortom, laat de 3 eerst nog even z'n kinderziektes uitzweten.

Stel dat ik zolang niet kan wachten, welke Model 3 kan ik nu dan al bestellen?

Je bent ons voor. We gingen namelijk net beginnen over het 35.000 dollar kostende instapmodel waar Tesla ons allemaal mee aan het dromen heeft gekregen. Die is net aangekondigd in Amerika, voor onze contreien zal de oversteek nog wel een half jaartje duren. Voorlopig vallen enkel de versies met Dual Motor te bestellen, vierwielaangedreven Model 3's die ook altijd gekoppeld zitten aan de sterkste batterij (75 kWh). Ter vergelijking: de basis-3 doet het met 50 kWh (wat een rijbereik geeft van 350 kilometer), batterijvermogen dat gaat naar één elektromotor op de achteras. Hoeveel pk's die dan zal hebben, blijft nog wat koffiedik kijken.

Dus, concreet, heb je vandaag de keuze tussen de gewone Dual Motor en de Performance versie daarvan, met als grootste onderscheid een toegift van 111 pk, 1 seconde op de 0 tot 100 km/u én 11.000 euro in het na- dan wel voordeel van de minst krachtige. Heel veel meer kunnen we echter niet kwijt omdat wij - noblesse oblige - het moesten stellen met de Performance. Al hebben we ons dat eigenlijk geen moment beklaagd.

Rijdt hij dan werkelijk zo goed?

Ja en nee. Tesla wil zijn Model 3, zeker als Performance, in de markt zetten als een sportiever alternatief voor de Model S. En het moet gezegd, in vergelijking met zijn grote broer, is de 3 inderdaad een stuk kwieker. Hadden we eerlijk gezegd ook niet anders verwacht: de 3 weegt 350 kilo minder, dus het tegendeel had ons eerder verbaasd.

De Amerikanen hebben ook heel wat geïnvesteerd in de afstelling van de dubbele wishbones voor- en multilink achteraan. Ze zijn daarbij, vreemd genoeg, begonnen vanaf de banden. Omdat die, door de extreem stijve onderbouw, moeten omkunnen met meer krachten. Toch in vergelijking met de gebruikelijke vloot waar de Michelin Pilot Sports normaal hun diensten bewijzen. Van daar af werd dan verder gebouwd, telkens met een afdoende focus op dynamiek.

Wat zich ook laat voelen. De Model 3 is niet van zijn rijlijn te krijgen, zo hard kleeft dit ding aan het asfalt. In combinatie met de elektrisch rush die je krijgt als je alle 462 pk en 639 Nm loslaat (wat instant geschiedt van zodra het pedaal het metaal raakt) zorgt dat voor een dusdanig absurde bochtenvitesse dat je al van behoorlijk goede huize moet zijn wil je de Model 3 bijhouden, laat staan hem op afstand karren, als de weg aan het keren gaat.

Fenomenaal, zoveel is zeker. Alleen volstaat dat niet om de Model 3 dan maar ineens te klasseren bij de sportieve berlines. Daarvoor heb je te weinig voeling met de Tesla. Door de wat wazige bekrachtiging, maar evenzeer door het daarnet aangehaalde platform dat dusdanig rigide is dat het de verwerking van de G-krachten volledig overlaat aan je lichaam. Iets wat een stevig stel sportstoelen op zou kunnen lossen, ware het niet dat de fauteuils nu én te weinig zijdelingse steun bieden én de bekleding ervan te glad is. 

Bovendien offer je ook wel wat aan rijcomfort op, zeker als je oneffenheden aan lage snelheid neemt. Dit ding weegt droog nog altijd een bijzonder stevige 1.931 kilo, massa die zich duidelijk manifesteert als het hotst en botst. Het spreekt voor zich dat de standaard 20-duimers daar niet meteen zorgen voor een zalvend effect.

Oei, dan is die Model 3 toch niet het lang verwachte kantelpunt? 

Dan heb je ons wellicht verkeerd begrepen. Wat we met het voorgaande willen zeggen, is dat dit geen elektrisch alternatief is voor de M3. Eerder een 340i. Een ultrasnelle 340i wel, want een 0 tot 100 km/u in 3,5 seconden, dat blijft supersportwagenterritorium.

We dichten deze Tesla dus weldegelijk een mooie toekomst toe, al vermoeden we dat de Model 3 groot gemaakt zal worden door randelementen eerder dan de pure basics van elke auto. Check gewoon even de boordplank. Op die gigantische tablet na, is die leeg. Zelfs de radiatorroosters zitten verstopt achter de strip hout (afhankelijk van het uitvoeringsniveau, dan wel plastic of carbon). Alles, maar dan ook alles, dien je bijgevolg te bedienen via het aanraakscherm (zelfs dus de blaasrichting van de daarnet vermelde verluchtingsgrille). 

Doordat er echter een zekere intuïtie zit in de manupilaties en de hardware je bevelen ook razendsnel uitgevoerd krijgt, stoort dat minder dan bij de meer conventionele bouwers met soortgelijke systemen. In een mum heb je je weg gevonden door de verschillende menu's, software die op de koop toe altijd up to date wordt gehouden middels regelmatige verversingen. Er is zelfs ruimte voor wat vertier, getuige de zogheten 'Easter Eggs'. Van een protkussen tot Atari-spelletjes, an sich hebben die geen toegevoegde waarde. Maar het is zo retecool!

Het creëert een bijzonder futuristische ambiance die geen gelijke kent. Ook al heeft menig constructeur recent geprobeerd eenzelfde klimaat op te roepen, weliswaar vaak met overdaad in plaats van minimalisme (ja, we kijken specifiek naar jou, Audi). Het doet wat denken aan de allereerste iPhone die door zijn aparte bedieningswijze de wereld ook op z'n kop zette. Geniaal, temeer daar het eveneens de aandacht weghoudt van die eerder vermelde afwerkingsmissers.

 

In dezelfde baanbrekende categorie staat het superchargernetwerk. Mocht de 560 kilometer die een vol stel lithium-ions (al is 500 kilometer in praktijk realistischer) niet volstaan, dan is het goed om weten dat je niet aan je lot wordt overgelaten. Rond de meeste provinciesteden staat wel ergens een hub, waardoor je eigenlijk zo goed als altijd in de buurt van een oplaadpunt zit.

Even inpluggen dus en een dikke 20 minuten later kan je weer een paar 100 kilometer zoemen. Het spreekt voor zich dat, door de verschillende connectiviteitstools, de Model 3 je hele traject voor je uit kan stippelen, incluis eventuele stops bij die snelladers.

Een voordeel dat alleen maar groter zal worden als ook het Ionity-netwerk zich bij ons uitrolt. Alweer in tegenstelling tot de grote Tesla's wordt de Model 3 immers geleverd met een CCS-stekker.

Goed, let's talk money. Wat moet die Model 3 nu kosten?

De 'gewone' Long Range vraagt 55.600 euro, voor de Performance dok je minstens 66.600 euro. Dat zijn de prijzen vandaag. Gisteren waren die nog anders en dat kunnen de sommen morgen evengoed zijn. Er zit dus wel wat speling op, waardoor we je aan zouden raden, mocht je dit op een later tijdstip lezen, je licht op te steken bij Tesla zelf.

De opties dan. Een kleurtje kost 1.600 euro en het Autopilot 5.300 euro. Daarmee heb je dan wel alle extra's gehad. Wat die automatische piloot betreft, zitten we wat met een dubbel gevoel. Enerzijds hoort een Tesla eigenlijk altijd Autopilot te hebben, anderzijds hebben we gemerkt dat er ondertussen betere systemen op de markt zijn. Nu goed, mocht je eerst eens willen proberen zonder: voor 7.400 euro kan Tesla het systeem achteraf nog installeren op je Model 3. De benodigde hardware krijg je namelijk sowieso meegeleverd.

Nu, of je je nu laat verleiden door die opties of niet, de slotsom blijft wel dat de Model 3 niet voor iedereen is weggelegd. Daarvoor blijft de Tesla simpelweg te duur. Wat niet wegneemt dat we toch een stormloop verwachten. Voor het middle management staan de poorten richting elektrische mobilteit-met-uitstraling immers wagenwijd open.

Wat is het AutoWereld-oordeel?

We zijn altijd al fan geweest van de mesjogge Musk en met uitbreiding van zijn merk. Sentiment dat niet is veranderd, integendeel zelfs. Na het testrijden met de Model 3 zijn we nog meer overtuigd dat ze bij Tesla de juiste weg zijn ingeslaan. De insteek vertrekt bij de Amerikanen vanuit een mobiliteitsconcept eerder dan vanuit een product. Met de verschillende Models als een verlengstuk van die filosofie. Of anders gesteld: door onder andere het opzetten van een 'tanknetwerk', vergt Tesla-rijden amper aanpassingen aan je dagdagelijkse routines.

Het maakt van de Model 3 een fulltime in te zetten elektroschuit, een écht alternatief, zo je wil, voor de conventionele (premium) vloot. Betaalbaar(der) bovendien, waardoor Tesla's niet langer voorbehouden blijven voor de happy few. De Model 3 is dan ook een mijlpaal, een nieuw ijkpunt voor iedereen in de business die in elektromobiliteit wil voorzien. Ongeacht zijn fouten. Want laat dat evenzeer duidelijk zijn: als idee is de Model 3 ongenaakbaar. Als auto daarentegen...

Check hier onze Facebook Live

In dit artikel : Tesla, Tesla Model 3

Geschreven door op