Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Tesla Model S P90D (2016)

De Tesla Model S P90D is de ecologische tofu die het vervuilende vlees moet komen vervangen. Maar smaakt dat dan nog wel even goed? AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

De Model S kennen we onderhand. De zuiver op batterijen lopende vijfdeurscoupé doet al sinds 2012 menig harten sneller slaan, een coup de foudre die ervoor heeft gezorgd dat je nu, anno 2016, om de haverklap voorbijgesuisd wordt door zo’n Tesla.

En nu staan we op het punt kennis te maken met zijn strafste variant, de P90D. Wat je daar dan vooral dient van te onthouden is

  • De batterijen van de P90D hebben 5 kWh meer vermogen dan die van de P85D. Waarmee je ineens weet waarvoor die ‘90’ staat.
  • Naast meer vermogen, werd ook de Insane-modus overruled. Voortaan kan je helemaal 'Ludicrous' gaan.
  • Bij de facelift die later op het jaar volgt, krijgt de Model S de grille aangemeten van de Model X. Bovendien kan je je nu ook wapenen tegen een biologische aanval middels de Bioweapen Defense Modus van de klimatisatie.

En, is de P90D nu werkelijk zo ‘Ludicrous’?

Wees maar zeker. De versnelling waarmee de Tesla van zijn plek komt, is zo ‘bespottelijk’ hard dat een uitgelaten, licht manische bulderlach vaak de eerste reactie is van debutanten. Uiteraard geleverd nadat al het bloed terug op z’n plek zit.

Is het nuttig? Niet zo. Bijzonder leuk, dat wel, maar het telkens vloeren van de potentiometer vreet aan je rijbereik. Is het uniek? Ja, maar enkel als je stopt bij 120 km/u. De sensationele rush gaat, eens daarboven, even snel weer liggen als hij opkwam waardoor iets minder kwiek materiaal je alsnog bij kan halen. Al mag het duidelijk zijn dat die concurrentie ook dan uit behoorlijk exotische hoek hoort te komen.

Dat rijbereik, hoe zit het daar nu mee? Kan de Model S daadwerkelijk de vergelijking met een traditionele sportkoets doorstaan?

Best wel. Bij Tesla zelf claimen ze dat je 509 kilometer ver moet raken op een volle batterij. Lichtjes bij de haren getrokken en vooral niet zo leuk, aangezien je dan ver weg moet blijven van de elektrische rush waar dit ding je op kan trakteren.

Maar 400 kilometer is haalbaar, zolang je maar de tering naar de nering zet. Iets wat je trouwens op verbluffende wijze kan middels het optionele Autopilot. Een technisch snufje waar ook de nieuwe Mercedes E-Klasse mee kan worden uitgerust en dat naast het gas geven ook gewoon het sturen van je overneemt. Jawel, zelfs in bochten en voor het veranderen van rijstrook. Mocht je mond niet opengevallen zijn van de acceleraties, dan zal hij dat zeker eens je de dit snufje aan het werk ziet.

Nu goed, zelfs de automatische piloot kan het bereik niet eeuwig rekken. Eens leeg is het dus onherroepelijk terug aan de stekker, al kan je ook die laadtijd aanzienlijk inkorten. ‘Tank’ je aan één van Tesla’s superchargers, dan pomp je in 20 minuten je lithium ions voor 80 procent terug vol. Met ander woorden, in vergelijking met meer conventioneel geweld duurt het een koffietje of twee langer vooraleer je terug mobiel bent.

Nog een vraag: centraal op de boordplank van de Model S, is dat nu een TV?

Groot, hé. Een TV as such is het niet, maar het 17 duim grote aanraakscherm zou die functie wel perfect kunnen vervullen. Het is dan ook immens én meteen de blikvanger in het interieur.

Naast esthetisch vervult die display ook een sturende rol. Wat je ook aan je Model S wil wijzigen, je zal ervoor door de verschillende menu’s moeten scrollen. Een oefening die eenieder die iet of wat vertrouwd is met een iPad in een wip tot een goed einde brengt.

Het is trouwens niet de enige streep toekomstmuziek die door het interieur van de Model S schalt. Voelt de Tesla dat je (of zijn sleutel) in de buurt bent, dan schuift hij ter verwelkoming zijn deurgrepen jouw richting uit. Ga je weer op pad, dan trekt hij zijn klinken terug in. Volautomatisch. Starten net hetzelfde: instappen, op de rem gaan staan en klaar.

Voorbeelden legio, al is de navigatie misschien wel het duidelijkste. Waar sommige constructeurs pochen met een Google-kaartoverzicht, is de digitale gids in je Tesla gewoon het Maps-programma an sich.

Hoe gedraagt de Model S zich op de weg?

Behoorlijk dynamisch, met dank aan het lage zwaartepunt (de batterijen zitten weggewerkt in de vloer) en de vierwielaandrijving die kan gegenereerd worden. De D in het P90D-achtervoegsel staat immers voor Dual motor, waardoor de 510 pk sterke motor achteraan in deze het gezelschap krijgt van een 262 pk leverende unit vooraan. Beide units kunnen ingezet worden om meer vermogen te leveren of om een eventueel verlies aan grip op te vangen.

Werken beide molens samen, dan kan je terugvallen op 469 pk. Heb je, zoals wij, een Performance-editie (de P dus in P90D) mét die Ludicrous-aanvulling, dan stijgt dat vermogen naar 539 pk. Het verschil? Dat je slechts 3 seconden doet over de 0 tot 100 km/u in plaats van 3,3.

Toch nog even dit: die drie tienden kosten je 11.300 euro. Klaarblijkelijk vergt die rush heel wat van de batterijen aangezien de monstrueuze opleg opgaat aan een andere, preciezer metende zekering en een Inconel-jas voor de batterijen (een nikkellegering die beter omkan met hoge temperaturen).

De genomen maatregelen maken dat het batterijpack kan werken aan 1.500 Ampère in plaats van de gebruikelijke 1.300 en dat op zijn beurt zorgt voor de toename in het vermogen.

Wat is het AutoWereld-oordeel?

Als er één constructeur is die de weg naar de toekomst laat zien, dan is het wel Tesla en zijn Model S. Voor het eerst beschikken we immers over een elektrisch alternatief dat de vergelijking met zijn conventioneel aangedreven concurrenten vlekkeloos weet te doorstaan.

Vlekkeloos? Wel, er zijn nog wat aandachtspunten. De ondermaatse afwerking, bijvoorbeeld, of de beperkte navigatie-instellingen (probeer maar eens een tussenbestemming in te voegen). Er is binnenin ook nauwelijks bergplek (op de gigantische open en bijgevolg weinig praktische middentunnel na) en voor een elektrische aandrijving maakt de P90D behoorlijk wat kabaal.

We gaan dus niet blind prediken dat dit de auto is van morgen. Maar het mag duidelijk zijn dat deze P90D er verdomd dicht bijzit.

In dit artikel : Tesla, Tesla Model S

Geschreven door op