Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Tesla Model X P90D (2016)

We zijn in EV-hoofdstad Oslo gaan rijden met de Tesla Model X, het langverwachte tweede model (de Roadster buiten beschouwing) van de bouwer van elektrische auto's uit Silicon Valley. Even spectaculair als de Model S?

Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :

Tesla heeft de wind in de zeilen. Het moet weliswaar nog enkele jaren ploegen alvorens winst te maken, maar met de Model S heeft het wel de autowereld in zijn greep en met het enorme aantal voorbestellingen voor de goedkopere Model 3 zit het momenteel in een zetel. Maar eerst is er deze Model X, zeg maar een koetswerkvariant op de S.

Even samenvatten:

  • Monovolumekoetswerk met achteraan vleugeldeuren

  • Tot 7 zitplaatsen

  • Technologie en cockpit van Model S

  • 0-100 km/u in 4 seconden, autonomie van 466 kilometer

Is de Tesla Model X een SUV?

Zo noemen de Amerikanen hem het liefst, wellicht omdat dat lekker in de markt ligt. Maar eigenlijk is dit eerder een monovolume (met aflopende daklijn), zo staat het ook op het typeplaatje op de deurlijst. Hij is dan wel vierwielaangedreven, maar de bodemvrijheid is simpelweg te klein om uitstapjes in het groen nog maar te overwegen. Zie hem als een soort crossover, genre Mercedes R-Klasse.

Tegenover de Model S is hij 5 centimeter langer, 8 eenheden breder en liefst 25 centimeter hoger. Dat laatste verknipt de proporties wel wat, de Model X heeft niet dat katachtige van zijn sportievere tweelingbroer.

Onderaan ligt het chassis van die Model S, dus met onder het interieur dat enorme platte batterijpakket (in dit geval 90 kWh) en in deze P90D zowel voor- als achteraan een beer van een elektromotor. Goed voor omgerekend 263 plus 510 pk, al laat de tandem op zijn best 471 paarden los.

Deze P90D spuit daarmee in alle stilte van 0 naar 100 km/u in 4 seconden. Je kan hem ook bestellen met de zogenaamde Ludicrous Mode, daarmee knijpt hij er nog eens 6 tienden vanaf, terwijl de gewonere 90D het in 5 seconden doet. Later volgen nog bescheidener varianten, naar analogie met de Model S.

Maar dat gaat wel lekker vooruit dus?

Tuurlijk, die waanzinnige prestaties zijn natuurlijk hét kunstje waarmee Tesla zijn elektrische auto's op de kaart wil zetten. Zoals bij elke elektrowagen is de respons op de rechtervoet hyperalert, tijdens de eerste meters is er geen enkele sportwagen die dit ding kan volgen, het is alsof je door een goederentrein in de rug wordt geramd. En dat in een volmaakte stilte, je hoort slechts het geruis van de banden.

Ondanks zijn 2,5 ton snijdt de Tesla Model X ook als een atleet door de bochten, dankzij dat ultralage zwaartepunt natuurlijk. En aan grip is er ook geen gebrek, zeker met de reusachtige 22-duimsvelgen met brede sloffen. Bijzonder prettig rijden.

Waarom in hemelsnaam die vleugeldeuren?

Dat vragen wij ons ook af. Spectaculair ziet het er natuurlijk wel uit, maar handig is het niet. Omdat je ze in lage garages nooit geopend krijgt en omdat openen en vooral sluiten tergend traag gaat. De benodigde elektromotoren mengen bovendien extra gewicht en complexiteit onder het geheel, net als de sensoren om aan alle kanten in de gaten te houden of de deuren nergens tegenaan botsen. De Amerikanen geven overigens zelf toe dat ze aan de fijnafstelling van die laatste nog wat werk hebben.

Mooi is wel dat ze, dankzij een scharnier middenin, slechts 30 centimeter naast de auto van doen hebben om te kunnen openen.

Eens geopend heb je natuurlijk wel een handige opening om het interieur te betreden. Al dienen die vleugeldeuren (oftewel 'Falcon Wing Doors') wat ons betreft vooral het spektakel. Dat was trouwens ook Elon Musks beweegreden om hiervoor te kiezen.

En het is dus een zevenzitter?

Jawel, je kan hem hebben met 5, 6 of 7 stoelen. Verwacht uiteraard niet dat volwassen mensen achterin comfortabel kunnen zitten, daarvoor is er te weinig been- en hoofdruimte. Op rij twee zit je wel goed, toch op de buitenste plaatsen. Door de bouw van de deuren is er extra ruimte voor het hoofd, met zelfs glasraampjes bovenin, al hang je wel met één schouder tegen die deur.

Opvallend is de panoramische voorruit, die doorloopt tot boven het hoofd van de voorste inzittenden, met een graduele zonneband om verblinding tegen te gaan. De zonnekleppen klappen uit de A-stijl.

Met alle zetels rechtop heb je trouwens nog best wat kofferruimte over, vooral omdat die bijna tot tegen de bodemplaat doorloopt. Ook tussen de voorwielen kan je trouwens nog wat spullen kwijt.

Heeft ook de Model X dat enorme aanraakscherm?

Jawel, hetzelfde van de Model S. Zo groot als twee tablets, werkelijk prachtig ontworpen en razendsnel. Je bedient er nagenoeg alles mee, want voor de rest zijn ook in de cockpit van deze Tesla nauwelijks knoppen te vinden.

Een interessant extraatje is de nogal oorlogszuchtig genaamde Bioweapon Defense Mode, schoon Amerikaans voor een extreem krachtige luchtzuiveraar. Die creëert een onderdruk in de auto, waardoor het aircosysteem de lucht in het interieur kan zuiveren van partikels en andere vuiligheid, best relevant in de vervuilde metropolen van deze wereld. Volgens de jongens van Tesla is het systeem zelfs krachtig genoeg om ook de lucht rondom de auto te zuiveren.

Wat horen we verder nog te weten?

Dat je, anders dan met de Model S, met de X een trekhaak kan krijgen die tot 2,2 ton kan versjouwen. Dat de Cx-waarde nauwelijks 0,24 bedraagt, waarmee dit één van de beter gestroomlijnde auto's op de markt is. Dat ook dit model Tesla's fameuze automatische piloot aan boord heeft. En dat je 4 jaar garantie krijgt, of 8 jaar voor de motor en batterijen.

Dat mag ook wel voor die prijs, niet?

Inderdaad, de Tesla Model X kost een aardige cent. Voor deze P90D, de topversie, dok je 133.500 euro, wat zo'n 6.000 euro meer is dan een gelijkaardige Model S. Een forse duit, en ook in dit geval zullen het vooral zakelijke chauffeurs zijn die dat bedrag op tafel smijten, gezien de serieuze fiscale voordelen voor volelektrische wagens.

Nu, er zijn ook goedkopere versies, hoor. De 75D heb je voor 100.600 euro, de 90D kost 111.200 duiten.

Het AutoWereld-oordeel?

Zowat hetzelfde als voor de Model S: ook deze Tesla Model X is in vele opzichten extreem begeerlijk, en dan met name de waanzinnige combinatie van kracht en nuluitstoot (toch aan de uitklaat) en het uitgebreide aanbod aan hoogtechnologische snufjes.

De X mengt nog wat extra praktisch vernuft onder de saus, al vinden we de geavanceerde vleugeldeuren wel vooral een geval van overengineering. Een nadeel van het concept is dan weer het design, een monovolume heeft nu eenmaal minder sex-appeal dan een sportberline. Niettemin zal ook de Model X vlotjes kunnen meesurfen op de positieve golf die Tesla te pakken heeft, in afwachting van concurrenten als de Audi Q6 E-tron.

In dit artikel : Tesla, Tesla Model x

Geschreven door op