Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

black friday

Black Friday : je jaarabonnement vanaf 32 euro!

Ik geniet van dit aanbod

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Ik abonneer me

Eerste test / Tesla Model Y Performance (2020)

De Tesla Model 3 is er nu ook als cross-over. Hij komt pas over een jaar naar Europa, maar AutoWereld brengt nu al de test van de Model Y Performance.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De Tesla Model Y is de cross-overvariant van de Model 3. De onderhuidse technologie is zowat identiek, enkel de verpakking is wat anders. In tegenstelling tot de Model X heeft de elektrische SUV geen vleugeldeuren. Wij konden testrijden met de Dual Motor als Performance.

Wat moet je nog weten over de Tesla Model Y?

  • Verkrijgbaar als Performance en als Long Range
  • Batterijpakket van 75 kWh
  • Dual Motor, dus elektromotor op de voor- en achteras
  • Performance is 460 pk en 640 Nm sterk
  • Performance heeft WLTP-rijbereik van 480 km
  • Performance heeft richtprijs van 70.000 euro

Concurrentie

Conceptueel leunen de Jaguar I-Pace en de Mercedes EQC het dichtst tegen de Tesla aan, al kan je ook de Audi E-Tron Sportback als een concurrent voor de Model Y zien. En binnenkort komt BMW met de elektrische iX3 aanzetten...

Testomstandigheden

Deze eerste kennismaking met de Model Y is een beetje anders dan wat we gewoon zijn. Geen netjes door Tesla aangeleverd testexemplaar, maar een wagen van het Duitse Nextmove. Dat is een verhuurbedrijf voor elektrische auto's, dat de Model Y al even mocht proberen met het oog op een eventuele aankoop.

Bij Nextmove waren ze geïnteresseerd in wat de gespecialiseerde autopers van de Tesla Model Y zou vinden. Daarom konden we de elektrische SUV al testrijden vooraleer hij in Europa (en dus ook België) geleverd kan worden. Een review in avant-première, zoals dat heet.

Test Tesla Model Y Dual Motor AWD Performance

Wat zijn de voornaamste verschillen tussen de Tesla Model 3 en de Model Y?

Het lijnenspel oogt alvast vertrouwd; de Model Y lijkt op een kruising tussen de Model 3 en de Model X. De SUV is wel een stuk groter dan de berline: het koetswerk is ongeveer zes centimeter langer, zeven centimeter breder en vooral achttien centimeter hoger. Natuurlijk levert dat een pak extra ruimte op voor passagiers en bagage. Tenzij je voor de overigens pas voor later beloofde derde zitrij zou opteren, een dik 3.000 euro kostende optie die het aantal zitplaatsen van 5 op 7 brengt.

Op de tweede rij is het heel comfortabel vertoeven, vooral omdat de rugleuning daar verstelbaar is en je die dus aan je favoriete zitpositie kan aanpassen. Maar erachter nog eens twee passagiers herbergen, dat zien we het toch niet zo goed zitten. Zelfs niet als die recht uit de kleuterklas zouden komen. Interessanter lijkt dan ook dat het koffervolume tot zo’n 1.900 liter kan worden uitgebreid. En door de grote achterklep is die bagageruimte natuurlijk ook een pak toegankelijker dan in de Model 3.

Test Tesla Model Y Dual Motor AWD Performance

Het dashboard oogt vertrouwd, maar hoe zit het met de afwerking?

Je zit wat hoger dan in de Model 3, verder heeft Tesla het dashboard onaangeroerd gelaten. Zoek niet naar bedieningstoetsen, want op de twee draaiknoppen op het stuurwiel na moet je alles regelen via het centrale aanraakscherm. En een instrumentarium heeft de Model Y evenmin; de multimediamodule bundelt echt alle functies. De kwaliteit van de display en de inrichting van de menu's overtuigt nog steeds, maar de afwerkingskwaliteit kan nog een pak beter. Zeker gezien het prijskaartje. De voegen tussen de verschillende panelen zijn hier en daar ongelijk en er zijn ook wat onderlinge kleurverschillen.

Nu goed, het gaat om een van de eerste exemplaren uit de Verenigde Staten. De opstart van de productie liep daar niet van een leien dakje, de fabriek in het Amerikaanse Fremont diende een heleboel problemen op te lossen. Misschien lukt het allemaal wat beter met de straks in Duitsland gebouwde exemplaren, want Tesla maakt werk van een Gigafactory nabij Berlijn. Alle voor Europa bestemde exemplaren zullen trouwens daar worden geassembleerd.

Test Tesla Model Y Dual Motor AWD Performance

Maar technisch zijn deze Tesla's identiek?

Ze maken gebruik van hetzelfde onderstel en dezelfde aandrijflijn, maar het extra gewicht van de Model Y heeft wel een impact op de prestaties van de elektromotoren en op het rijbereik van het accupakket. Wanneer de Model Y op de Belgische markt verschijnt, zal Tesla twee zogeheten Dual Motor-versies aanbieden. Ze krijgen een batterij met een capaciteit van 75 kWh en gebruiken twee elektromotoren, eentje op de voor- en de andere op de achteras.

De Long Range focust op het rijbereik en belooft een range van 505 kilometer. Als Performance wil de auto vooral knallen. De elektrische aandrijflijn van de Tesla Model Y Performance is ongeveer 460 pk en 640 Nm sterk, goed voor een sprint in 3,7 seconden van 0 naar 100 km/u en een topsnelheid van 241 km/u. Loop 2022 zou Tesla ook een Standard Range aan het gamma toevoegen, die heeft een enkele elektromotor die de achterwielen aandrijft en een 300-tal pk verzamelt.

Rijdynamisch hoeft de Tesla-fan zich in elk geval geen zorgen te maken; ook de Model Y blijft een scherp sturende en sportief presterende auto. Zeker in vergelijking met de elektrische prototypes van de grote MEB-familie die we intussen konden uitproberen. Deze cross-over kan niet verbergen dat hij naast zwaarder ook een hoger zwaartepunt heeft dan de Model 3. Maar het blijft wel een aangenamere rijdende Tesla dan de grotere Model X. Terwijl die soms wat van een gehaaste olifant heeft, blijft het plezier met de Y altijd intact. 

Test Tesla Model Y Dual Motor AWD Performance

De AutoWereld-conclusie?

De Model Y is een wat hogere (+18 centimeter) en wat duurdere (+6.000 euro) Model 3 die nauwelijks aan rijdynamiek moet inboeten, maar zich wel een stuk praktischer toont dan de berline. Jawel, het lijkt erop dat Tesla het gamma aanvult met een nieuw succesnummer. Maar de elektrische SUV zal wel af te rekenen krijgen met steeds sterkere concurrenten, dus die afwerking moet een stuk beter. 

Tekst: Thomas Geiger

>>> Lees de exclusieve test van de Tesla Model Y in het nieuwe AutoWereld-magazine van juli 2020

 

 

 

Verwante testen

Hoofdredacteur AutoGids & AutoWereld

Facebook: @alain.devos.18 / Twitter: @devos_alain / Instagram: @adevos12