Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Hyundai Ioniq 5: Elektrische avantgarde

Geschreven door Pascal Binon op

Een van de opvallendste nieuwkomers van 2021, deze Ioniq 5 van Hyundai. Met een vooruitstrevende elektrische aandrijflijn, maar tegeijk een ontwerp dat naar het verleden knipoogt.

64.249 €

De opvallende Ioniq 5 is de eerste EV op het nieuwe E-GMP-platform van Hyundai/Kia en is groter dan hij lijkt. Op de foto lijkt het een auto van het formaat VW Golf, in realiteit heeft hij echter de afmetingen van een middelgrote SUV, met een lengte van liefst 4,63 meter.

Hij is te krijgen in 3 versies, waarvan 2 enkel een motor achteraan hebben, van 170 of 218 pk en een accu van respectievelijk 58 of 73 kWh, en een topversie met op beide assen een motor. Die heeft 95 plus 211 pk en heeft de 73 kWh-accu. Het nieuwe E-GMP-platform heeft een 800V-architectuur (zoals de Porsche Taycan en Audi e-Tron GT), wat een maximale laadcapaciteit van 220 kW mogelijk maakt. 

Koetswerk en afmetingen

De vormgeving, die nog tot stand kwam onder supervisie van voormalig hoofdontwerper en Belg Luc Donckerwolke, knipoogt naar de hoekige Italdesign-stijl van de jaren 70, met tegelijk moderne elementen, zoals de spitse led-verlichting. Daarmee is de 2021 Hyundai Ioniq 5 een verfrissende verschijning die het over een andere boeg gooit dan wat de meeste autobouwers dezer dagen tonen.

Hij is dus groter dan hij lijkt, met een enorme wielbasis van liefst 3 meter.

Interieur en kofferruimte

Achterin is de beenruimte daarom royaal, en de vlakke vloer en volledig vrije ruimte onder de middenconsole maken dat hij bijzonder luchtig aanvoelt. De achterbank is bovendien verschuifbaar en komt met verstelbare rugleuningen. Door de inbouw van de motor achterin is de koffervloer hoog, maar er is wel voldoende oppervlakte, waardoor het volume 527 liter bedraagt. Vooraan beschik je ook nog eens over 57 liter.

Voorin tref je twee brede kleurenschermen, waarvan de witte omlijstig nogal goedkoop oogt. Het infotainmentsysteem is wel zeer gebruiksvriendelijk dankzij de weldoordachte menu's. Fijn dat ook een paar fysieke knoppen zijn voorzien voor de meest gebruikte functies (zoals navigatie, radiovolume en temperatuur).

Vanaf het tweede uitrustingsniveau (Balance) is de Ioniq 5 uitgerust met een head-updisplay met augmented reality dat de voorruit omtovert tot een 44 duim groot virtueel scherm. De bedieningsknoppen op het stuurwiel, hoewel met achtergrondverlichting, zijn eveneens van het fysieke type – u hoort ons niet klagen: links voor de spraakbesturing en de audiobediening, en rechts voor de boordcomputer en adaptieve cruisecontrol.

Specificaties en prestaties

De basisversie gaat van 0 naar 100 km/u in 8,5 seconden, de snelste doet er 5,2 tellen over. In alle gevallen is de topsnelheid van de Hyundai Ioniq 5 beperkt tot 185 km/u.

Voor deze test konden we beschikken over de tweewielaangedreven tussenversie van 73 kWh. Deze Ioniq 5 accelereert en herneemt voldoende om heel wat auto's met een verbrandingsmotor het nakijken te geven. Er zijn 3 rijmodi (of 4 als u de Winter-modus meerekent): Eco, Normal en Sport. De Eco-modus is standaard geactiveerd en die hebben we dan ook het meest gebruikt, temeer omdat hij zo goed aansluit bij het karakter en de filosofie van de auto.

Rijbereik en opladen

Bij wisselstroom van 7,4 en 11 kW varieert de oplaadtijd (van 10 tot 100 procent) voor de 73kWh-batterij van bijna 11 uur tot iets meer dan 6 uur. Aan een gewoon stopcontact wordt dat wel 30 uur. Bij gelijkstroom duurt het slechts 1 uur (50 kW) tot zelfs 18 minuten (350 kW) om de batterij van 10 tot 80 procent op te laden.

Aan het einde van deze korte test, die hoofdzakelijk werd uitgevoerd op snelwegen, in zeer ongunstige omstandigheden die het gebruik van de verwarming, koplampen en ruitenwissers vereisten, noteerden we een gemiddeld stroomverbruik van 19,5 kWh/100 km. Dat betekent dat we kunnen rekenen op een reëel rijbereik van zo'n 375 kilometer.

Rijgedrag

De Hyundai Ioniq 5 heeft bij hogere snelheden een verrassend dynamisch potentieel, met altijd neutrale reacties en beheerste koetswerkbewegingen. De voortrein geeft een vals gevoel van luiheid, wat een eerder ontspannen rijstijl in de hand werkt. Bij lage snelheden is het stuur heel licht. De ophanging is eerder zacht, maar de afstelling zou nog wat fijner mogen.

De intensiteit van het regeneratieve remmen kan je via de schakelpeddels aan het stuur in 3 standen instellen, plus een “slimme” stand voor rijden met één pedaal en een automatische stand waarvan we het nut niet meteen inzien.

Belgische prijs Hyundai Ioniq 5

De basisversie (58 kWh) gaat de deur uit voor 45.999 euro. De 73 kWh-varianten kosten respectievelijk 49.249 en 60.999 euro, waarbij die laatste dus de versie met 2 motoren is. Na de waterstofauto Nexo is het de duurste Hyundai van allemaal.

>>> Hyundai Ioniq 5: ontdek alle modellen, versies en prijzen

Hyundai Ioniq 5 (73 kWh) - verdict AutoGids

De Ioniq 5 is perfect met zijn tijd mee. Niet alleen door zijn aandrijvingstype en zijn talrijke en uitgesproken hightech voorzieningen, maar ook en vooral omdat hij er alles aan doet om het zijn bestuurder en passagiers naar hun zin te maken. Je voelt je meteen goed aan boord, je hebt nooit zin om er hard tegenaan te gaan, maar je verveelt je ook nooit. Kortom, een zeer aangename en overtuigende ontdekking.

  • -Rustgevende auto
  • -Royale binnenruimte
  • -Oplaadcapaciteit
  • -Geen achterruitwisser
  • -Energieregeneratie voelt onnatuurlijk
  • -Vaak nerveuze ophanging

In dit artikel : Hyundai, Hyundai Ioniq 5

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker