Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Autosalon Brussel 2019 - alle nieuwigheden

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Aston Martin Vantage (2018)

Na de DB11 is de Vantage nummer twee in de grootschalige vernieuwingsoperatie van Aston Martin. De kleine is een stuk baldadiger geworden. AutoWereld doet de test.

156.587 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

De Aston Martin Vantage wil het Engelse antwoord zijn op de Porsche 911. Compacter, beweeglijker en agressiever dan de DB11, die meer de gentleman-rol vervult. Ook deze heeft een Duitse motor, de V8-biturbo van Mercedes-AMG. Een snelle doorlichting:

  • 4 liter-V8 met twee turbo’s, 510 pk
  • Tweezitter, gebouwd uit aluminium
  • Achterwielaandrijving met actief differentieel
  • Gebalde en ingetogen stijl, zoals de DB10 van James Bond
  • Veel duurder geworden

Bekijk hier onze video vanop Portimao!

De DB10 van James Bond?

Welja, Bonds dienstwagen in ‘Spectre’ was eigenlijk al de Vantage, de filmmakers hadden hem gezien in de ontwerpstudio van Aston Martin en wilden hem in 2015 al in de film laten figureren, twee jaar voor zijn onthullig. Zodoende gebeurde, mits enkele esthetische aanpassingen en een andere naam. En zonder er destijds bij te vertellen dat het toen al de opvolger van de Vantage was die over het witte doek scheurde.

Je twijfelt geen halve seconde over de herkomst van deze nieuweling, de basisvorm is gebleven, met die korte wielbasis, brede dijen en gesculpteerde kont. Toch is het anders, met achterlichten die nu de volledige breedte bestrijken en een radiatorrooster dat als een open muil asfalt smikkelt. De baldadigheid is ingetogen, zonder teveel spoilerwerk of koelsleuven. Het zijn de proporties die het verhaal vertellen, al steekt uit de kont wel een flinke diffusor, die je desgewenst in een contrasterende kleur kan hebben.

Net als de vorige is de Vantage uit aluminium gehouwen. Het is de basisstructuur van de DB11, maar dan ingekort en met een vast gemonteerd achterste subframe, zonder dempende rubbers.

Ook hier een AMG-motor dus?

Inderdaad, dezelfde V8 als in de basis-DB11, of het gros van de hedendaagse AMG’s. De geblazen achtcilinder zit achter de vooras, de 685 newtonmeter loopt via een carbon cardanas naar de achttrapsautomaat achterin, die de trekkracht vervolgens verdeelt via een actief differentieel.  Een systeem met meerplatenkoppelingen, afkomstig van specialist GKN, dat ook aan onder andere Lexus (RC F) en BMW (M3/M4) levert.

De ophanging bestaat vooraan uit dubbele driehoeken, achteraan een multilink, afgewerkt met adaptieve dempers. Er zijn drie rijmodi: Sport, Track en Track+.

Stalen remschijven zijn standaard, koolstofkeramische exemplaren een optie.

Genoeg theorie, hoe rijdt de Aston Martin Vantage?

Hij is een stuk minder weerbarstig geworden dan zijn voorganger, die wel goed gebalanceerd was, maar souplesse miste. Bij de nieuwe zit dat helemaal snor, met dank aan die actieve achtertrein, die het pivoteren zoveel makkelijker maakt en tegelijk meer stabiliteit schenkt. We beschreven het enkele maanden terug al na onze prototypetest in het Hoge Noorden.

Op de weg maakt het de Vantage een gemakkelijke auto om te besturen. Binnen enkele kilometers zit-ie in je vingers en plaats je hem zonder nadenken, het voelt allemaal heel natuurlijk aan.

Op circuit maakt dat je echt kan leunen op die intelligente koppelverdeling. Vroeg op het gas bij het uitkomen van de bocht om de werking te activeren, even de rechtervoet stabiel houden om de mechaniek zijn werk te laten doen, en dan kordaat de V8 laten brullen. Het voelt niet artificieel aan, gewoon razend efficiënt.

En die V8, wat een motor! Aston Martin heeft de in- en uitlaatkanalen hertekend om hem zo getrouw mogelijk te laten klinken als de atmosferische 4.7 uit de vorige Vantage. Hetzelfde is het natuurlijk niet, het klinkt iets minder geslepen en meer als een onweer. Maar er zit nog genoeg pit in, het is zeker niet alleen maar zoemen en zuchten. Beluister het anders even in de video.

Vanaf 2.000 opm staat-ie paraat, natuurlijk is er meer dan voldoende daadkracht aan boord. Anders haal je de 100 km/u niet in amper 3,6 seconden. Bij volle acceleratie is het voor de Pirelli’s alle hens aan dek, met al die trekkracht. Maar ze worden net niet overmand door dat geweld, dit is geen dragster.

De achttrapsautomaat (ZF) is snedig als altijd. Hij bladert krachtig en zonder haperen door de trappen. Slechts bij veeleisend terugschakelen op circuit durft hij te aarzelen, maar nooit langer dan een halve seconde.

Hoe verhoudt hij zich tot de AMG GT?

De ene doet natuurlijk aan de andere denken. Het platform is dan wel 100% Aston, de architecturale principes zijn dezelfde als die van de Duitse GT. De Engelsman is soepeler, beter afgesteld ook. Het zit in details, zoals het beter gecalibreerde stuur en de kordater bijtende voortrein.

Met de motor kwam ook het elektronicaplatform mee uit Duitsland. Dat zie je aan bijvoorbeeld de hendel achter het stuur of natuurlijk het Comand-multimediasysteem.

De cockpit vinden we trouwens de zwakke plek van de Vantage. Ze hebben al bewezen dat ze mooie interieurs kunnen bouwen, maar dit vinden we iets te geforceerd jeugdig, met veel hoeken en driedimensionale sculpturen, terwijl de carrosserie dan net zo spaarzaam is met lijnen en knikken. Van ons mag dit soort auto bovendien een klassieke analoge toerenteller hebben, laat de digitale exemplaren maar aan de rest van de autoindustrie. Er is wel meer zituimte, dankzij het nieuwe platform.

Komt er ook een V12?

Het zou ons verbazen mocht dat niet zo zijn. Hij past in de motorbaai en bij de vorige generatie was dat een rinkelend succes. Voorlopig is dit de enige versie, maar reken maar dat er nog potigere varianten verschijnen.

Een versie van minder dan 150.000 euro komt wellicht niet. Aston Martin rekent er op dat ze dat niet nodig hebben om hun jaarcapaciteit van 7.000 sportwagens volledig te benutten. Het maakt dat de geviseerde 911 een stuk goedkoper is, althans de versies met minder dan 500 pk.

Merk de prijsstijging op: de vorige V8 Vantage kostte enkele maanden terug nog een goede 120.000 euro, weliswaar met 436 pk.

Het AutoWereld-oordeel?

Aston Martin schept duidelijkheid: de DB11 is de meer luxueuze GT, de Vantage de rauwere sportwagen, waar de vorige generatie dichter tegen elkaar aanschurkte. Nochtans is dit geen auto die intimideert, de afstelling is vriendelijk en getrouw, je kan hier in een handomdraai mee aan de haal. Op circuit heeft hij bovendien aan lenigheid en daadkracht gewonnen, hij bespringt het asfalt als een panter en brult als een leeuw.

Een geweldige machine. Aston Martin zit in bloedvorm.

Geschreven door op