Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

<strong>SUV DAYS op 11 & 12 mei 2019 - de inschrijvingen zijn open!</strong>

SUV DAYS op 11 & 12 mei 2019 - de inschrijvingen zijn open!

schrijf je nu in >>

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Audi A6 40 TDI (2018)

Na de A7 Sportback is Audi ook klaar met een nieuwe A6. AutoWereld doet de test met de 40 TDI.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Dé concurrent van de BMW 5 en Mercedes E. Drie auto’s die zich tegelijk proberen manifesteren als comfortabele en dynamische (reis)berlines én ook willen - lees: moeten - pronken met heel fijne mechaniek en een heleboel spitstechnologie. In het geval van de A6 gaat het dan onder meer over…

  • Nieuwe 2 liter-TDI
  • Milde hybride ondersteuning (48V)
  • Voor- of Quattro-vierwielaandrijving
  • Vierwielsturing
  • Vier verschillende ophangingen
  • 39 rijhulpsystemen
  • Velgen van 17 tot 21 duim

Klinkt al goed, maar hoe zit het met de looks van de Audi A6? Meer van hetzelfde?

Helaas wel weer een beetje, ja. Aan blitse adjectieven was er tijdens de perspresentatie geen gebrek, maar ‘mooi’ hebben we tijdens onze testdag in Portugal niet vaak gehoord. En ‘verrassend’ nog veel minder. Dat zowat de hele testvloot in variërende tinten van grijs gehuld was, hielp ook niet echt.

Toch is de A6 een wagen die je in het metaal moet zien alvorens hem als achtste variatie op een overbekend thema af te schrijven. Vooral de surfacing, zoals dat in het vakjargon heet, is vrij uitgesproken, waardoor je bij een ontmoeting ‘in het echt’ meer interessante kantjes ontwaart dan met enkel de foto’s. We vinden de A6 zelfs nog wat beter geproportioneerd dan de A7 en A8, met een atletisch silhouet dat zijn forse dimensies kundig camoufleert.

Betekent nieuw ook weer groter?

Niet echt, deze keer. Hoewel er onder het koetswerk van de nieuwe A6 een al even nieuw MLB Evo-platform steekt, zijn de meeste afmetingen nagenoeg hetzelfde gebleven. De A6 meet nog steeds bijna 5 meter, maar heeft tussen de wielen wel 2,1 centimeter gewonnen om achterin wat extra beenruimte te ontsluiten.

Klinkt goed, de nieuwe A6 is dus ruimer dan zijn voorganger?

Niet dat het bij de vorige aan plaats ontbrak, maar je zit op de achterbank inderdaad nog iets royaler dan voordien. Het koffervolume is bij 530 liter gelijk gebleven, wat op het eerste gezicht vreemd is. Maar het laat zich makkelijk verklaren, er schuilt onder het bagageruim voortaan immers een compacte hybridesetup. Dat er daardoor wat kilo’s zijn bijgekomen, is helaas ook onvermijdelijk.

Een milde hybride, wat is dat ook alweer?

Wel, in dit geval toch een kleine revolutie. Audi is het eerste merk dat een ganse motorfamilie als MHEV of voluit Mild Hybrid Electric Vehicle uitrust. Bij de 3 liter-motoren, dus zowel de V6 op benzine als de diesel, zorgt een startgenerator met riemaandrijving voor een slimme zeilfunctie, een gewiekst start-stopsysteem én een e-boost om tot 0,7 liter brandstof per 100 kilometer te besparen.

Op de hier geteste viercilinder, die pas vanaf de zomer te bestellen valt, is dat een 12-Voltsysteem met een beloofde besparing van 0,4 liter. Dat lijkt peanuts, maar is best wel wat in een branche die geobsedeerd is door CO2-grammen.

Zo’n A6-gamma is doorgaans heel ‘breed’, wat zit er zoal in het aanbod?

De zuinigste versie wordt de 30 TDI met 136 pk (eind 2018), gevolgd door de 35 TDI met 163 paarden (idem), de 40 TDI met 204 pk (zomer 2018) én de 45 TDI met 231 pk (idem). Sommige versies komen standaard met Quattro, op andere is die vierwielaandrijving optioneel en bij een paar zelfs niet beschikbaar. Hetzelfde geldt voor de automaten (manuele bakken zijn er niet meer): op de motoren tot en met 500 Nm koppel zijn dat S Tronics met zeven verzetten uit eigen huis, op de krachtigste versies ZF-koppelomvormers met acht versnellingen.

Dat is (hopelijk) redelijk duidelijk, maar welke A6 heeft AutoWereld dan al getest?

Dit eerste verslag gaat over een 204 pk en 400 Nm sterke 40 TDI mét optionele vierwielaandrijving en de S Tronic-automaat met zeven gangen.

Simpel toch. Of niet?

Eerder ‘niet’, want hier komt de volgende reeks opties. Audi voorziet op de A6 niet minder dan vier verschillende ophangingen, op wielen van 17 tot 21 duim. Naast de standaardsetup op stalen veren kan je opteren voor een verlaagde sportophanging, adaptieve dempers of de uitmuntende luchtvering.

Heb je het vakje Quattro aangevinkt, dan valt daar op zijn beurt een drop-downmenu uit voor de vierwielsturing, want ook die is op alle vierwielaangedreven versies optioneel. Tot 60 km/u draaien de wielen daarmee tot 5 graden tegen, erboven tot 2 graden mee. Makkelijk bij het manoeuvreren en nog beter voor snelle koerswissels, die niet alleen vlotter verlopen maar de passagiers ook minder snel autoziek maken.

En is die optionele vierwielsturing een echte must?

We reden ook al met een V6 met alles opties die makkelijk de twee ton aantikte. Op die uitvoering doet 4WS echt wonderen, door de logge auto met A4-reflexen te zegenen. Op de 40 TDI-viercilinder bleek de optie dan weer overbodig, omdat ze met 120 kilogram minder al behendig genoeg is. Zo agiel zelfs dat het mes op het kronkelende testparcours nog eens echt tussen de tanden mocht.

Door het lagere gewicht is de motor voldoende krachtig om het geheel interessant te houden, terwijl de grip en tractie dankzij Quattro uitmuntend zijn. Benieuwd wat het optionele sportdifferentieel daar nog aan toevoegt. De S Tronic was wel erg tuk om op te schakelen, zelfs in de Dynamic-stand, allicht omdat het de nieuwe 2 liter met enkelvoudige turbo bovenin wat aan adem ontbreekt.

En het comfort van de nieuwe A6, hoe zit het daarmee?

Het merendeel van de kopers zal wellicht vooral vlot willen cruisen, wat deze auto zeker zo goed doet. Opgewaardeerd met dubbele beglazing blijft het aangenaam stil in de cabine.

De optionele dempers dragen ook bij aan het interieurcomfort, al is ook de standaardsetup al capabel genoeg om oneffenheden uit de cabine te weren. De velgen hebben zelfs een akoestische bekleding onder de band om rolgeluiden te reduceren. Ga je voor de luchtvering, dan kom je zelfs met 21-duimers weg. De toekomstige modellen van Audi Sport zullen tot 22 duim gaan.

Veel opties, blijft dat typisch Audi?

Beslist, zo is er zelfs keuze uit vier soorten voorstoelen. En wat gedacht van de 39 (!) verschillende rijhulpsystemen die de A6 zelfs op versmalde rijstroken semi-autonoom laten rijden? Het spreekt dan ook voor zich dat de sedan, net als de A7 en de A8, klaar is voor een Level 3-certificaat, maar tegelijk dat Audi dat nog even achter de hand houdt tot de Europese wetgeving voldoende speelruimte laat.

En vanbinnen, nog altijd grote Audi-klasse?

Ja hoor, met onder meer het nieuwe MMI-infotainment. Al dan niet in combinatie met een 3D-geluidsinstallatie van B&O van wel 1.380 Watt.

Het begint al pijn te doen, wat moet dat allemaal kosten?

Een koopje kan je de nieuwe A6 weer niet noemen. Tot de viercilinders in de configurator verschijnen, bedraagt de basisprijs van de 286 pk sterke 3.0 TDI Tiptronic Quattro 62.550 euro. Een fijne motor die de A6 als gegoten zit, maar er allicht wat over is voor Belgisch gebruik. Voor de romige 55 TFSI met 340 pk wil Audi zelfs 65.250 euro alvorens je aan de opties begint. De 40 TDI van dit verhaal zou rond de 51.000 euro uitkomen, maar dat is dus slechts een richtprijs.

En wat is nu het AutoWereld-oordeel?

Audi heeft de A6 niet gewoon vernieuwd, ze hebben een limousine op de markt gezet die in menige uitvoering dynamischer aandoet dan dat ‘andere’ merk uit München, zonder het comfort uit het oog te verliezen. Het probleem is alleen dat de nieuwe A6 in zoveel geuren en kleuren te hebben is dat er geen eenduidig oordeel over te vellen valt.

Van de bandenmaat over de aandrijving tot aan de motor en de vierwielsturing toe, elke setup legt een ander accent en maakt de A6 nu eens gefocust en dan weer laid-back. Nog compacter samengevat: de A6 erft het beste van de A8 en voegt daar nog een dynamisch trekje aan toe, zonder het comfort uit het oog te verliezen. Op voorwaarde dat je hem ‘juist’ configureert, want de mogelijkheden swingen dus letterlijk de pan uit.

En de concurrenten?

We noemden ze al, de BMW 5 en de Mercedes E. Maar natuurlijk evengoed de Jaguar XF, de Lexus GS (of binnenkort ES) en de Volvo S90. En V90, voor de Avant-versie.

In dit artikel : Audi, Audi A6

Geschreven door op